سرطان بیضه ،روابط جنسی و سرطان بیضه

[sbu_post_image]

سرطان بیضه

سرطان بیضه ، شایع ترین بیماری بین مردان بیست ، چهل ساله است ولی در سالهای دیگر نیز ممکن است ظاهر شود این بیماری هنوز هم از نادر ترین نمونه سرطان در انگلستان است که هر سال یکهزار نفر به جمع سرطانی بیضه می افزاید در هر حال ظرف بیست سال گذشته به تعداد بیماران مبتلا به سرطان بیضه افزوده شده و دلیل آن هنوز نا شناخته است .

سرطان بیضه هنگامی توسعه و رشد می یابد که سلول های جرمی که در درون بیضه هاست منقسم شوند و بگونه ای غیر عادی بالغ گردند . به این حالت و یا به عبارت دیگر به این توموروبستگی وبستگی به آن دارد که حاوی چه نوعی از سلول است .seminmaو یا tratoma و می گویند

تمام سرطانهای بیضه را می توان درمان کرد و چنانچه به موقع کشف شوند بیش از90% آنها را می توان درمان نمود بقسمی که بیمار کاملا شفا می یابد البته درمان ها ممکن است مختلف باشند و بستگی به ان دارند که سرطان از نوع (( سمی نوما)) است و یا (( تراتوما)) و آیا ازطریق سیستم لنفاوی بدن و یا خون به سایر قسمتهای بدن بیمار سرایت کرده است یا نه ؟

علت سرطان بیضه ها

سرطان بیضه با آنکه در بین مردانی که بیضه های پایین نیفتاده دارند رایج است ولی علت ان هنوز ناشناخته است قبل از تولد بیضه ها در شکم کودک توسعه می یابد و سپس به داخل کیسه ی بیضه پایین می افتد ( بطرف پایین حرکت می کند ) این کار معمولا بهنگام تولد و یا در اولین سال حیات کودک اتفاق می افتد اگر این تغییر برای هر دو بیضه عملی نگردد خطر ابتلا به سرطان بیضه برای این کودک در آینده بش از سایرین است .

هیچگونه شاهد یا مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سرطان بیضه بعلت جراحت ، فعالیتهای جنسی و یا نحوه زندگی فرد به وجود آمده است و مثلا گفته شود بعلت رژیم غذایی ، سیگار کشیدن و یا نکشیدن و یا تنش های روزانه بوده است .

شود. این مشکل در افراد ختنه شده روی نمی دهد.

بهترین درمان سرطان بیضه

پژوهشهای علمی برای یافتن راههای بهتر برای درمان بسیاری از سرطانها ادامه دارد و سمینوماس و تراتوموماس نیز جزو آنهاست این گفته چنین معنی می دهد که ممکن است همان روز اولی که به پزشک یا درمانگاه مراجعه نمودید و یا پس از انکه پرستاری و رسیدگی به بیماری شما آغاز شد از شما دعوت شود تا در تحقیقات پزشکی شرکت جوئید .

پزشکان و پرستاران هر پروژه ایی را برای درمان شما در نظر داشته باشند به تفصیل با شما در میان خواهند گذاشت . و درباره ی آن به شما توضیح خواهند داد .

قبل از انکه به ذخیره کردن اسپرم در بانک هایی که ویژه ی این کار است اقدام شود نمونه ای از منی را تجزیه می کنند تا معلوم شود منی فرد تا چه حد حاوی اسپرم است تنها در صورتی اسپرم را در بانک ذخیره می کنند که نمونه ای که از بیمار گرفته می شود در حد مطلوب اسپرم فعال داشته باشد

اگر قرار باشد که اسپرم در بانک نگهداری شود نمونه های چندی از آن در ساعات مختلفه ی یک روز مورد نیاز است هنگامیکه به شما برای اینکار وعده ی ملاقات داده می شود پزشک یا مسئول مربوطه اطلاعات لزم را به ششما خواهد داد .

اسپرم شما را منجمد و آن را در بانک ذخیره می نمایند بعدها چنانچه لازم افتد از آن برای تلقیح مصنوعی یا تخم پاشی استفاده می کنند به عبارت دیگر آن را در رحم همسر شما قرار می دهند .

چنانچه بعضی از مردها شمارش اسپرم ناچیزی داشته باشند ولوآنکه اینان سرطان بیضه نداشته باشند چندان غیر طبیعی نیست در هر حال اضطراب این امر بسیار کمتر از آن است که به شما گفته شود شما نمی توانید اسپرم خودتان را در بانک نگهداری کنید اگر داشتن خانواده و فرزند برای شما آن ادازه مهم است راه حل های دیگری هست .

تومور بيضه در مردان سنين 25 تا 34 سالگي. شايع‌ترين تومور است

يكي از بيماري‌هايي كه هميشه، حتي شنيدن اسم آن هم خوشايند نيست، سرطان است. انواع و اقسام سرطان‌ها را داريم كه از فرق سر تا نوك پاي هر كسي را مي‌تواند مبتلا كند. هر كدام در سن خاصي شايع‌تر هستند و راه‌هاي تشخيص و درمان مخصوص به خود را دارند.

روابط جنسی و سرطان بیضه

بعضی از افراد طبق برنامه ای قبلی خود روابط جنسی خود را ادامه می دهند ولی بعضی دیگر احساس می کنند که در خلال برنامه ی درمان خودشان زمانهایی فرا می رسد که شور شهوانی آنان کاهش می یابد چنانچه شما جزو دسته ی اخیر هستید نگرانی به خود راه ندهید این امر غیر عادی نیست .

ازجمله معدودی مشکلات دراز مدتی که ممکن است اتفاق بیافتد بعضی ازآنها ممکن است علتی فیزیکی داشته باشد مثلا ممکن است سطح تستوسترون یا هورمونی که بیضه های شماتولید می کند پایین باشد این نقصان را می توان با مصرف نمودن قرص جبران نمود مشکلا ت ممکن است بستگی به احساس و برداشت شما داشته باشد مثلا شما خود بعلت افسردگی که دارید نسبت به امور جنسی بی علاقه شده اید چنانچه مشکل خودتان را یا یک مشاور در میان گذارید چه بسا راه حل هایی برای شما در نظر گیرد .

نداشتن اعتماد به نفس به علت از دست دادن یکی ازبیضه ها غیر معمولی نیست می توان بیضه ای مصنوعی در کیسه ی بیضه ها یا بیضه دان گذاشت تا ظاهر قبلی آن را حفظ کند بعضی از مردان با همین کار اعتماد به نفسشان بالا رفته است .

شما می توانید امور جنسی خودتان را هنگامیکه احساس کنید حاضر برای آن کار هستید دوباره از سر گیرید شریک زندگی شما نمی تواند سرطان بدن شما را به خود منتقل کند در هر حال پزشک شما می تواند به شما یا به همسر شما بیاموزد تا یکی دو سال پس از رادیو تراپی یا شیمی درمانی چگونه از بارداری جلوگیری کنید لازم است شما با پزشک خود درباره ی داشتن فرزندان در آینده صحبت کنید .

منبع: متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان