سرطان بیضه چیست؟

سرطان بيضه چیست

بزرگ کردن آلت تناسلی (برای مشاهده فیلم کلیک کنید)

کوچک شدن آلت تناسلی(برای مشاهده فیلم کلیک کنید)

سرطان بیضه چیست؟

رشد غيرطبيعي سلول‌هاي بيضه را سرطان بیضه مینامیم.سرطان بيضه غيرشايع هستند و فقط 1 تا2درصد سرطانهاي بدخيم مردان را تشكيل مي‌دهند. سرطان بيضه در مردان در سنين 25 تا 34 سالگي، شايع‌ترين سرطان است. سرطان بيضه در سمت راست كمي شايع‌تر از سمت چپ است خیلی کم پیش می آید سرطان بیضه دوطرفه باشد.‌
سرطان از بیماریهایی است که نام آن نیز ایجاد دلهره میکند.سرطان انواع و اقسام مختلفی دارد كه مي‌تواند هرجایی از بدن را مبتلا كند.هر نوعی از سرطان در سنی شایع است والبته راههای تشخیص و درمان مخصوص به خود. ولي در كل تشخيص سريع سرطان مي‌تواند سير بيماري و روند درمان را كاملا تحت تاثير قرار دهد.

عوامل خطر سرطان بیضه

علت سرطان بيضه بصورت کامل مشخص نيست ولي از جمله مهم‌ترين عوامل موِثر، عدم نزول بيضه به محل طبيعي خود در كيسه اسكروتوم (كيسه بيضه) است. در حالت طبيعي بيضه‌ها در دوره جنيني در داخل شكم تشكيل مي‌شوند و سپس مسير خود را به سمت كيسه بيضه طي كرده و داخل آن قرار مي‌گيرند، به طور‌ي‌كه وقتي نوزاد به دنيا مي‌آيد، بيضه‌ها در حين معاينه بايد داخل كيسه بيضه باشند. اهميت اين موضوع به خاطر اين است كه درجه حرارت اسكروتوم يا كيسه بيضه حدود 1 درجه سانتي‌گراد سردتر از درجه حرارت بدن است و سلول‌هاي حساس اسپرم‌ساز را در دماي خنك‌تر نگه مي‌دارد. اگر بيضه‌ها داخل شكم باقي بمانند، به علت دماي بالاتر، سلول‌هاي اسپرم‌ساز از بين رفته و علاوه بر ناباروري مي‌توانند باعث ايجاد تغيير در سلول‌ها شوند! به همين علت براي جلوگيري از خطرات بدخيمي، اگر بيضه‌ها تا سن 1 سالگي به داخل كيسه بيضه پايين نيايند، بايد اين كار با عمل جراحي انجام شود.
نژاد هم در ابتلا‌ به سرطان بیضه موِثر است و مردان سفيدپوست نسبت به مردان سياه‌پوست در معرض خطر بالاتري هستند. كساني كه پدر يا برادر آنها به اين بيماري مبتلا شده‌اند باید احتیاط بیشتری داشته باشند چون اين عوامل شانس ابتلا به سرطان بيضه را بالا مي‌برند.

بزرگ کردن آلت تناسلی (برای مشاهده فیلم کلیک کنید)

کوچک شدن آلت تناسلی(برای مشاهده فیلم کلیک کنید)

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان