سرطان مثانه، سرطان بیضه

[sbu_post_image]

سرطان مثانه

سرطان مثانه‌ عبارت‌ است‌ از رشد يك‌ بافت‌ غير طبيعي‌ در مثانه‌ كه‌ در آن‌ تقسيم‌ سلول‌ها به‌ طور مهار گسيخته‌اي‌ انجام‌ مي‌گيرد و كنترلي‌ بر آن‌ وجود ندارد. سرطان ممكن‌ است‌ خوش‌خيم‌ يا بدخيم‌ باشد. اگر سرطان بدخيم‌ باشد، امكان‌ دارد به‌ گره‌هاي‌ لنفاوي‌، استخوان‌، كبد، و ريه‌ها گسترش‌ يابد. تومورهاي‌ مثانه‌ در افراد بالاي‌ 50 سال‌ شايع‌تر است‌ و ضمناً شيوع‌ آن‌ در مردان‌ بيشتر از زنان‌ است‌.

علت سرطان مثانه

علت ایجاد کننده سرطان مثانه در 35- 15درصد از مردان تماس‌های شغلی می‌باشد.

همچنین در 6-1 درصد زنان نیز تماس‌های شغلی باعث بوجود آمدن سرطان مثانه می‌شود.

افرادی که شغلشان به عنوان مثال در ارتباط با صنایع چرم می‌باشد یا کارگرانی که با موادی مثل رنگ، بنزین، مواد چاپ و مواد شیمیایی سر و کار دارند، بیشتر در معرض خطر می‌باشند.

یکی دیگر از علت‌های ایجاد کننده سرطان مثانه استفاده از داروهایی مانند سیکلوفسفامید و شیرین کننده‌های مصنوعی است. عفونت و سنگ مثانه نیز خطر بدخیمی مثانه را افزایش می‌دهند. قابل ذکر است که سیگار عامل 50 درصد تومورهای مثانه می‌باشد.

علایم سرطان مثانه

شایع‌ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار(هماچوری) می‌باشد که در 90- 85 درصد موارد دیده می‌شود. همچنین درد مشترک (متاستاز) در پهلو و درد استخوانی (ناشی از انتشار استخوانی) از سایر علایم این بیماری‌اند.

فعاليت در زمان ابتلا به سرطان مثانه‌

پس‌ از جراحي‌ يا ساير روش‌هاي‌ درماني‌ و با موافقت‌ پزشك‌ خود، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ عادي‌ خود را از سر گيريد (از جمله‌ فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري جنسي‌).
رژيم‌ غذايي‌
هيچ‌ رژيم‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.

اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌ تان علايم‌ سرطان مثانه‌ داريد.
اگر دچار علايم‌ جديد و غيرقابل كترل شده ايد. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

در مراحل‌ اوليه‌، معمولاً علامتي‌ وجود ندارد.
وجود خون‌ در ادرار
سوزش‌ ادرار
تعداد دفعات‌ ادرار زياد مي‌شود، اما در هر بار حجم‌ ادرار كم‌ است‌.
درد در ناحيه‌ لگني‌
كاهش‌ وزن‌ بدون‌ توجيه‌ (علامتي‌ كه‌ در مراحل‌ آخر ظاهر مي‌شود).

پيشگيري‌ از سرطان مثانه  

از مواجهه‌ با مواد خطرناك‌ شيميايي‌ يا عوامل‌ خطرناك‌ محيطي‌ خودداري‌ كنيد. با انجام‌ اقدامات‌ حفاظتي‌ در اين‌ گونه‌ صنايع‌ و بررسي‌ منظم‌ كساني‌ كه‌ در گذشته‌ با اين‌ خطرات‌ مواجه‌ بوده‌اند، بروز سرطان مثانه‌ كمتر شده‌ است‌.
اگر سيگار مي‌كشيد، آن‌ را ترك‌ كنيد.

درمان‌ سرطان مثانه‌، زماني‌ كه‌ زود تشخيص‌ داده‌ شود، اغلب‌ موفقيت‌آميز است‌، اما عود آن‌ شايع‌ و بنابراين‌ بررسي‌هاي‌ منظم‌، بعد از درمان‌ ضروري‌ است‌.
چنانچه‌ از عمر سرطان مدتي‌ طولاني‌ گذشته‌ باشد، درمان‌ نتيجه‌ خوبي‌ ندارد.

نشانه های سرطان بیضه

رایج ترین علائم سرطان بیضه برآمدگی ، یا به اصطلاح غلنبه ای است که برروی بیضه ظاهر می شود . این برآمدگی ممکن است سفت و یا معمولی باشد ممکن است درد داشته باشد یا بدون درد باشد احساس درد و یا احساس کشیدگی در خایه دان علائم دیگری است که نباید آن را سرسری گرفت .

ادامه ی در پشت ، تنگی نفس و یا بزرگ شدن پستانها را باید بلافاصله به پزشک خود گزارش کنید گو اینکه ممکن است دلائل دیگری برای این علائم باشد ولی همه دلالت برآن دارد که سرطان در حال رشد است .

عود سرطان بیضه

و اینکه شما موقعیتی ممتاز برای نداشتن مشکلات بعدی دارید ولی سرطان می تواند بازگشت کند و طبیعی است که شما نسبت به این موضوع نگرانی خواهید داشت .اگر بازگشت کند شما و خانواده ی شما ممکن است احساسی از ناامیدی .

سردرگمی . ناراحتی و اضطراب داشته باشید در هر حال شما می توانید از درمانهای بعدی استفاده کنید و ازاطلاعاتی که درباره ی میزان شفایابی پس ازبازگشت مرض موجود است مطلع گردید این اطلاعات می توانند به بازگشت حس تعادل شما کمک کنند .

بیضه ی دیگر شما نیز ممکن است دستخوش هجوم سلولهای سرطانی قرار گیرد به شما پیشنهاد می کنند که از ان بیضه نمونه برداری شود و چنانچه وجود سرطان ثابت گردد دوباره دوره ی کوتاهی از رادیو تراپی برای شما در نظر گرفته می شود ولی اگر نتیجه ی آزمایش منفی باشد شما اطمینان خواهید یافت که سرطان در بیضه ی دیگر شما پیشرفت نخواهد داشت .

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان