سرطان پروستات،درمان سرطان پروستات

[sbu_post_image]

درمان سرطان پروستات

برای درمان سرطان پروستات روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

درمان انتظاری سرطان پروستات

در این روش درمان سرطان پروستات، سرطان پروستات بیمار به دقت مورد کنترل و پایش قرار می گیرد در واقع برای درمان بیمار از سیاست «مشاهده و انتظار» استفاده می شود. این روش در مواردی به کار می رود که سرطان پروستات در مراحل بسیار اولیه قرار دارد، به ویژه هنگامی که سن بیمار بالاتر و تومورپروستات وی کوچک است و انتظار می رود رشد بسیار آهسته داشته باشد، محدود به یک منطقه از پروستات باشد و نشانه یا مشکلات طبی ایجاد نکرده باشد. از آنکه سلول های سرطانی پروستات غالباً بسیار آهسته منتشر می شوند، بسیاری از مردان مسن تر ممکن است به درمان بیشتر نیاز نداشته باشند. البته معمولاً درمان انتظاری، معاینات روتین فیزیکی، شامل معاینه انگشتی رکتوم (DRE) و آزمایش PSA را شامل می شود.

درمان سرطان پروستات با جراحی

بعضی از گزینه های جراحی در سرطان پروستات عبارتند از:

پروستاتکتومی رادیکال

نوعی جراحی باز است که در آن تمام پروستات و مقداری از بافت اطراف آن برداشته می شود. در این نوع جراحی، برشی در ناحیه شکم یا بیضه داده می شود.

برداشتن پروستات از طریق پیشابراه

در روش TURP (transurethral resection of the prostate) بخشی از غده پروستات که پیشابراه را احاطه کرده است با استفاده از ابزار کوچکی که از طریق پیشابراه در داخل پروستات قرار می گیرد برداشته می شود. این روش به ایجاد برش نیاز ندارد.

سرما جراحی (کرایو سرجری؛ cryosurgery)

در این روش از منجمد کردن سلول های سرطانی به وسیله ی ابزاری فلزی و کوچک که در داخل تومور قرار می گیرد استفاده می شود.

درمان سرطان پروستات با داروهای ضد آندروژن

این داروها توانایی بدن برای ایجاد تستوسترون را مهار می کنند زیرا حتی پس از برداشتن بیضه ها، یا درمان با داروهای همسان (آنالوگ) LHRH، هنوز مقدار کمی تستوسترون در بدن تولید می شود. داروهای هورمونی ممکن است برای مدتی در خلال درمان مورد استفاده قرار بگیرند.

درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

شیمی درمانی عبارت است از استفاده از داروهایی که سلول های سرطانی را درمان می کنند. درمان اختصاصی سرطان پروستات به وسیله پزشک و بر اساس موارد زیر تعیین می شود: – سن، وضعیت کلی سلامتی و سابقه پزشکی بیمار – مرحله سرطان- تحمل بیمار نسبت به داروها و روش های خاص – انتظارات درباره سیر بیماری – اولویت مورد نظر بیمار.

غالباً شیمی درمانی، درمان اولیه سرطان پروستات نیست ولی می توان از آن در مواردی که سرطان پروستات به خارج از غده انتشار یافته است، یا همراه با سایر درمان ها استفاده کرد. بر اساس نظریه انجمن سرطان آمریکا، شیمی درمانی در سرطان زودرس پروستات بی تأثیر است و اگر چه ممکن است رشد تومور را آهسته کند و درد را کاهش دهد، برای درمان پیشرفته پروستات نیز از موفقیت محدودی بر خوردار است.

چگونگی شیمی درمانی و مدت آن به وسیله پزشک متخصص سرطان (انکولوژیست) مشخص می شود. شیمی درمانی ممکن است به صورت تزریق وریدی یا با استفاده از قرص انجام شود و معمولاً در آن ترکیبی از چند دارو استفاده می شود. شیمی درمانی معمولاً به صورت دوره ای انجام می شود. یعنی بیمار یک مدت تحت درمان قرار می گیرد و سپس مدتی از دارو استفاده نمی کند و دوباره مصرف دارو را آغاز می نماید.

شیمی درمانی ممکن است در منزل، بیمارستان، مطب پزشک و یا کلینیک انجام شود. ممکن است بستری نمودن بیمار در بیمارستان به منظور پایش درمان و کنترل عوارض شیمی درمانی ضرورت یابد.

خوراکی ضد سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردان است…

گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موش های آزمایشگاهی کاهش می ‌د‌هد. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف گردو تاثیرات مثبتی بر روی ژن‌ های مرتبط با کنترل رشد تومور دارد.

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردان است و از جمله بیماری های است که عوامل محیطی و شیوه زندگی به ویژه رژیم غذایی نقش مهمی در ابتلا یا پیشگیری از آن ایفا می کند.
گردو به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا-3، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های (مواد شیمیایی گیاهی) مختلف خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.
برای انجام این پژوهش، تعدادی از موش ها از طریق دستکاری ژنتیکی در محیط آزمایشگاه به سرطان پروستات مبتلا شدند. نتایج نشان داد که پس از 18 هفته مصرف گردو، میزان قابل توجهی از اندازه و سرعت رشد تومورهای سرطانی در آنها کاسته شد. محققان همچنین دریافتند مصرف گردو نه تنها پیشرفت سرطان پروستات را  30 تا 40 درصد کاهش می دهد بلکه مقدار نوعی پروتئین خاص در خون را نیز کم می کند. این پروتئین یک فاکتور رشد شبه انسولین است که ارتباط بسیار زیادی با بروز سرطان پروستات دارد.

گردو بر روی ژن های چندگانه مرتبط با تومورهای بدخیم پروستات اثرات مثبتی دارد.

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقیقات آماری و بالینی،روند بدخیمی بیماری سرطان پروستات را به عواملی چون سن،ژنتیك، هورمونی،‌تغذیه، مواد شیمیایی و بیماری‌های مقاربتی مرتبط می‌دانند.

ارتباط بین سرطان،رژیم غذایی و مكمل‌های تغذیه‌‌ای متغیر است.از آنجا كه سرطان پروستات معمولا به آهستگی رشد می‌كند ولی می‌تواند مهلك باشد لذا رژیم غذایی مناسب نظیر غذاهای كم‌چرب و مبتنی بر غذاهای گیاهی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

* مصرف میوه‌ها و سبزیجات نقش مفیدی در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها دارد.این غذاها نه‌تنها ویتامین‌ها،املاح و فیبر را فراهم می‌كنند بلكه وعده‌های غذایی كم‌كالری و كم‌چربی را تامین می‌كنند.

* این احتمال وجود دارد كه مصرف كالری و چربی بیش از حد خطر سرطان پروستات را افزایش دهد و این به نوبه خود رشد سلول‌های سرطانی پروستات را تحریك می‌كند.

* از سوی دیگر خوردن محصولات گوجه‌فرنگی یا دیگر غذاهای غنی از لیكوپن مانند هندوانه و گریپ‌فروت خطر ابتلا به سرطان پروستات را كمتر می‌كند. بیشترین لیكوپن در فرآورده‌های گوجه‌فرنگی پخته شده مانند سوپ گوجه‌فرنگی و سس اسپاگتی می‌باشد.گوجه‌فرنگی نپخته از لیكوپن كمتری برخوردار است.

* سیر هم در كاهش ابتلا به سرطان پروستات موثر است.تركیبات سولفور موجود در سیر عمل ایمنی را افزایش می‌دهند و این به مبارزه با رشد تومور كمك می‌كند. این تركیبات گسترش سلول‌های سرطانی را كاهش داده و تولید آنزیم‌هایی را كه به از بین بردن تركیبات سرطان‌زا كمك می‌كند، افزایش می‌دهد.

* فرآورده‌های سویا نیز به دلیل دارا بودن ایزوفلاون‌ها احتمال خطر سرطان پروستات را كاهش می‌دهند.

* چای سبز هم حاوی تركیباتی است كه فعالیت آنزیم‌های ضروری برای رشد سرطان را مهار می‌كند.

* همچنین طی تحقیقاتی مشخص شده است كه فلفل تند می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی در مبتلایان به سرطان پروستات شود.

* مصرف نوشیدنی‌های الكلی هم خطر ابتلا به سرطان پروستات را تشدید می‌كند.

* احتمال بروز سرطان پروستات در مردانی كه الكل مصرف می‌كنند 20 درصد بیشتر از مردانی است كه از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری می‌كنند

منبع : متخصص پروستات تهران و کتاب راهنمای پزشکی خانواده- پروستات و بیماری های آن

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان