سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان

[sbu_post_image]

پروستات

پروستات عضوی از بدن است که ما بین مثانه و مجاری ادرار قرار دارد و بر روی لوله های ادراری که از مثانه به مجاری ادرار میروند جای گرفته است. این عضو ، که فقط در مردان وجود دارد ، وظیفه ی کنترل و تنظیم هورمون جنسی مردانه (تستوسترن) را بر عهده داشته و فعالیت اصلی خود را از دوران بلوغ آغاز کرده وتا پایان عمر ادامه میدهد.

 سرطان پروستات چگونه شکل میگیرد؟  بدیهی است تمام عوامل خارجی همچون : غذاها ، داروها، استرس و یا مسائل جنسی  و  یا  عوامل داخلی که بر تولید هورمون جنسی تستوسترن تاثیر میگذارد ، برروی این عضو بدن نیز اثر گذاشته وباعث میشود این عضو ، فعالیت خود را برای کنترل این هورمون افزایش دهد و کار بیشتری انجام دهد ؛ این فعالیت اضافی در سنین جوانی غالبا باعث سرطان پروستات نمیشود ، ولی هنگامی که انسان رو به پیری میرود و بدنش مستهلک میشود ، این فعالیت ها میتواند زمینه بروز سرطان پروستات را ایجاد کند ، به خصوص ، اگر فرد از لحاظ ارثی مستعد این سرطان باشد ، احتمال بروز این بیماری در سنین پس از 40 سالگی در این فرد ، تا حد قابل توجهی افزایش می یابد .

 سرطان پروستات

سرطانی شدن سلول های پروستات باعث میشود که ، حجم این عضو تا حد قابل توجهی افزایش یلبد ، با توجه به محل این عضو ، که بر روی لوله ادراری قرار دارد ، فرد در حالت حاد این بیماری ف توانایی دفع ادرار خود را نخواهد داشت و به دلیل فشار امدن به اعضای داخلی همچون مثانه ، فرد مبتلا دچار دردهای شدید شکمی شده و در برخی موارد دچار خونریزی های داخلی میگردد. همچنین این عضو بدن دیگر قادر نخواهد بود ، وظیفه حیاتی خود را در تنظیم هورمون ها انجام دهد و همین عاملی خواهد بود ، برای شکل گیری بیماری های دیگر که فرد را تا مرگ پیش خواهد برد.

بهترین راه پیشگیری چیست ؟ همانطور که گفته شد ، این بیماری غالبا در افراد بالای چهل سال رخ میدهد ، پس چنین افرادی باید حواس خود را بیشتر جمع کنند ، به این افراد توصیه میشود هر یک سال یک بار ، ازمایش پروستات بدهند ، این ازمایش که شامل یک سونوگرافی و یک کشت نمونه ادرار است ، هزینه چندانی ندارد ، اما تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری و درمان این بیماری قبل از رسیدن به حد بحرانی دارد ، زیرا درمان این بیماری در مراحل اولیه، بسیار ساده تر وموفقیت امیز تر از زمانیست که،به حد بحران رسیده باشد. درست است که گفته شد این بیماری در معمولا در سنین بالای چهل سال اتفاق می افتد ، ولی به این معنا نیست که مردانی که کمتر از چهل سال سن دارند ، باید نسبت به این بیماری بی تفاوت بوده و هیچ اقدامی در جهت پیشگیری از این بیماری نکنند ، همه ما باید بدانیم که زمینه ایجاد سرطان پروستات ، در دوره جوانی شکل میگیرد و فقط زمان اشکار شدن ان در سنین بالای چهل سال است ؛ پس همه ما باید از همان ابتدای دوران بلوغ نسبت به تغذیه و مسایل اخلاقی حساس باشیم ، زیرا اگر نسبت به این دو عامل بی توجه باشیم ، ممکن است زمینه ساز این بیماری درآینده شوند. برای اینکه اهمیت این مسایل را به خوبی بدانیم ، به تشریح بیشتر آنها و رابطه انها با سرطان میپردازم :

تغذیه و  سرطان پروستات

   غذاهای تند و پر ادویه ، سبزیجاتی همچون پیاز  و میوه های گرمسیری همچون موز وانبه ، قابلیت هورمون سازی زیادی در مردان دارند ، پس طبق گفته های قبلی ، که افزایش سطح این هورمون میتواند کار اضافی را به پروستات تحمیل کند ، پس پیشنهاد میشود ، در مصرف اینگونه غذا ها زیاده روی نشده و همواره تعادل در مصرف این غذاها در نظر گرفته شود . گوجه فرنگی دارای ماده ای به نام لیکوپن است ، که تحقیقات ثابت کرده در پیشگیری از سرطان پروستات ، بسیار موثر است ، پس مصرف گوجه فرنگی ، به خصوص به صورت پخته (که دارای لیکوپن بیشتری است) توصیه میشود.

مسایل اخلاقی و  سرطان پروستات

وجود مسایلی همچون خودارضایی و یا بی بند وباری جنسی ، نه تنها میتواند بر روی دستگاه های تولید هورمون جنسی تاثیر بگذارد ، بلکه میتواند بر روی پروستات نیز اثر بگذارد و موجب مستهلک شدن آن بشود ، همچنین کشیدن سیگار و مواد دخانی که عامل سرطان هستند ، نیز میتواند زمینه ساز خوبی ، برای این بیماری مهلک شود.

درمان سرطان پروستات

همانطور که میدانیم ، سرطان راه درمان قطعی ندارد ، و تنها کاری که میتوان در مقابل آن انجام داد ، کنترل سرطان تا حدی است که فرد بتواند زندگی خود را بدون مشکل ادامه دهد ، پس به جای واژه درمان از کلمه کنترل بیماری استفاده میشود .راه های کنترل بیماری : اگر این بیماری  در مراحل اولیه باشد میتوان  آن را با استفاده از داروهای منقبض کننده پروستات و همچنین مصرف مواد گیاهی همچون روغن تخم کدو و نیز با پرهیز از خوردن موادی که باعث افزایش هورمون های جنسی میشوند مانند : غذاهای تند و پرادویه ، پیاز ، فلفل ، موز ومیوه هی گرمسیری و… کنترل  کرد ؛ اما اگر بیماری وارد مراحل حاد خود شده باشد ، کار کمی سختتر میشود ، وفرد مبتلا باید علاوه بر رعایت موارد بالا ، پرتو درمانی نیز انجام دهد ، همانطور که میدانید ، این کار بدون عوارض جانبی نخواهد بود .  آخرین راهی که برای کنترل این بیماری تجویز میشود ، عمل جراحی است ، که در طی آن کل یا قسمتی از  پروستات برداشته میشود ، اما این راه عموما دارای عوارضی همچون بی اختیاری ادراری و یا عفونی شدن پروستات ، به علت قرار داشتن در مسیر عبور مواد سمی است ؛ که از بین این عوارض ، امکان وقوع عارضه دوم بیشتر است ، ودر بیشتر مواقع همین عفونی شدن ( یا عود کردن ) پروستات موجب مرگ بیمار میشود .

 آیا میدانید هزینه یک عمل ماهرانه پروستات که کمترین عوارض را به دنبال داشته باشد هفت الی ده میلیون تومان است ، آیا میدانید که هزینه یک آمپول درمانی این بیماری با دفترچه بیمه دویست هزارتومان است ، آیا میدانید که هر جلسه پرتو درمانی به مدت یک دقیقه چقدر هزینه و اتلاف زمان نیاز دارد ؟پس جوانان عزیز این بیماری را جدی بگیرید ، وقتی که میشود ،  ازابن بیماری  با رعایت و انجام چند کار ساده وکم هزینه پیشگیری کرد ، چرا باید غفلت کرد و هنگامی که مبتلا به این بیماری مهلک میشویم ، شروع به درمان پرهزینه آن بکنیم.به امید روزی که کسی به علت بیماری از دنیا نرود…………..

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان