سنگ‌های سیستم ادراری

سنگ‌های سیستم ادراری

سنگ در مردان شایع‌تر از زنان بوده و سن شیوع و بروز آن سنین جوانی (بالای 20 سالگی) می‌باشد.معمولاً تا 80% افرادیکه یکبار دچار سنگ شده‌اند برای بار دوم دچار عود آن می‌گردند.

سنگ سیستم ادراری در کلیه معمولاً تولید شده و اکثراً موقعی که شروع به دفع شدن کرده و وارد حالب (مجرای بین کلیه و مثانه) می‌گردد علائم آن تازه ظهور کرده و درد بیمار شروع می‌شود. شدت درد ربطی به اندازه سنگ نداشته حتی سنگ‌های خیلی کوچک می‌توانند دردهای بسیار شدید تولید کنند.

علائم سنگ کلیه

تا موقعی که سنگ در کلیه است بطور معمول علائم زیادی تولید می‌کند و درد اگر هم وجود داشته باشد، خفیف است و همان‌طور که قبلاً گفته شد، علائم شدید موقعی بروز می‌کند که سنگ وارد حالب (مجرای بین کلیه و مثانه) می‌گردد، در اینجا دردهای بسیار شدید، که می‌تواند به ناحیه مثانه و یا مجرای ادرار تیر بکشد و حالت تهوع و استفراغ بروز می‌نماید شدت این دردها بسیار زیاد بوده و اکثراً متناوب است، یعنی قطع شده و دوباره شروع می‌شود.

سنگ مثانه

 هر موقع با سنگ مثانه مواجه شدیم باید احتمال انسداد راه خروج مثانه را در نظر بگیریم، مثلاً در مردان احتمال بزرگ شدن پروستات و یا تنگی مجرا را در نظر داشت. سنگ مثانه می‌تواند تا مدت‌ها بدون علامت باشد و یا فقط با سوزش ادرار تظاهر کند

منبع: دکتر کیانی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان