سنگ کلیه،درمان سنگ کلیه بدون جراحی

[sbu_post_image]

درمان سنگ کلیه

– هنگام ادرار کردن از کاغذ صافی یا گاز استفاده کنید تا دفع سنگ مشخص شود؛ یا داخل یک ظرف شیشه ای ادرار کرده ، وجود سنگ را بررسی کرده و در صورت وجود آن را جدا کرده ، ادرار را دور بریزید. برای مشخص شدن ترکیب سنگ ، آن را نزد پزشک ببرید.

درمان خانگی سنگ کلیه

خوشبختانه سنگ کلیه از آن بیماری هایی است که با درمان های سنتی و خانگی قابل پیشگیری است و از این طریق شدت درد کاهش یافته و روند بهبود سریع تر می شود. مصرف مایعاتی مانند آب به دفع سریع تر سنگ کمک قابل توجهی می کند. نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان در طول روز برای فرد مبتلا به سنگ کلیه باعث رقیق شدن ادرار و خروج سنگ از مجاری ادراری می شود. در این میان آب معدنی به دلیل نداشتن ناخالصی و رسوبات، مناسب تر بوده و باعث کاهش تجمع کلسیم و اسیداوریک از ادرار شده و نیز از افزایش اندازه سنگ جلوگیری می کند.

درمان سنگ کلیه بدون جراحی

مصرف آبلیمو، روغن زیتون و سرکه سیب یکی از موثرترین درمان های خانگی سنگ کلیه محسوب می شود. برای از بین بردن دردهای اولیه سنگ کلیه بهتر است 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با همین مقدار آبلیمو مخلوط و میل کنید و پس از آن هم 1/5 فنجان آب بنوشید. 30 دقیقه صبر نموده و سپس، نصف لیمو ترش را با 1/5 فنجان آب خالص مخلوط کرده و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب به آن اضافه نمایید و این محلول را بنوشید. این ترکیب را می توانید هر چند ساعت یک بار برای تسکین درد مصرف کنید. علاوه بر این، مصرف دو تا سه بار در روز ترکیب آبلیمو داخل آب، حجم ادرار را افزایش داده و باعث تصفیه کلیه ها می شود.

رفع سنگ کلیه بروش سنتی

ریشه گیاه قاصدک، پاک کننده و داروی مقوی کلیه به شمار می رود. مصرف 500 گرم از آن، دو بار در روز تاثیر بسزایی در دفع سنگ دارد. همچنین برگ گزنه با افزایش ادرار، عبور سنگ از مثانه و کلیه ها را تسهیل کرده و به دفع آن کمک می کند. از سوی دیگر، مانع تشکیل دوباره سنگ شده و از ورود باکتری به مجاری ادراری جلوگیری می کند. مبتلایان باید روزانه تا سه فنجان چای گزنه مصرف کنند. برای تهیه این چای گیاهی، دو قاشق غذاخوری برگ خشک شده گزنه را درون یک فنجان آب داغ بریزیید. ده دقیقه بگذارید دم بکشد و سپس آن را صاف نموده و میل کنید. در واقع گزنه به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می کند.

درمان سنگ کلیه با عمل PCNL 

بسته به مهارت جراح، زمان انجام عمل PCNL از 30 تا 90 دقيقه طول مي کشد.

زمان بستري  

اکثر بيماران يک شب بستري مي شوند ولي ممکن است 2 الي 3 شب نيز طول بکشد.

پيش از عمل سنگ کلیه

1-بيمار حتماً مصرف آسپرين و داروهاي رقيق کننده خون را يک هفته قبل از عمل جراحي قطع کند.
2-عفونت ادرار فعال بايد درمان شود.
3-در صورت وجود هرگونه بيماري خوني، قلبي و عروقي و ريوي بايد با دکتر مربوطه مشاوره انجام شود.

پس از عمل سنگ کلیه

1-استراحت نسبي و انجام ندادن کارهاي سنگين جهت جلوگيري از خونريزي احتمالي به مدت 10 روز.
2-مصرف زياد مايعات.
3-زور نزدن و جا به جا نکردن اشياء سنگين.
4-وجود خون رقيق در ادرار، يک تا دوهفته پس از عمل طبيعي است.

درمان سنگ حالب به روش سنتی

روش اول درمان سنگ حالب

تُرب سیاه 1 کیلوگرم خریده و بعد از تمیز کردن و شستن با آبمیوه گیری به اندازه 1 استکان، آب آن را گرفته و با1قاشق مرباخوری آبلیموی (تازه) و با 1 قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده و در 3 وعده، بین وعده های غذایی میل کنید.

 روش دوم درمان سنگ حالب

1عدد تخم مرغ خانگی تازه(حتما تازه باشد) یا اگر تخم مرغی باشد که جوجه از آن خارج شده را در مقداری آب لیموی تازه گذاشته تا دیواره آن حل و بعد از جداکردن سفیده و زرده تخم مرغ آن را هر روز مصرف کنید.
می توانید قبل از اضافه کردن آب لیمو محتویات تخم مرغ را خالی کرده و پودر کنید و بعد از آن آب لیمو را اضافه کنید.
این روش سوم برای بیمارانی که دارای معده ضعیف یا سنگ کلیه کلسیمی دارند توصیه نمی شود.

منبع : متخصص عمل سنگ کلیه

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان