سکته مغزی و رابطه جنسی

[sbu_post_image]

هزاران فردي که از حمله قلبي يا سکته مغزي جان سالم به در مي‌برند، آموخته‌اند که بيماري قلبي، سکته مغزي يا جراحي قلب به معناي آن نيست که زندگي جنسي رضايت‌بخش اين افراد پايان يافته است. بيماران پس از پايان يافتن مرحله بهبودي متوجه مي‌‌شوند فعاليت زناشويي آنها مانند قبل امکان‌‌پذير است.

باورهاي بي‌پايه بسياري در مورد فعاليت جنسي پس از حمله قلبي يا سکته مغزي بر سر زبان‌هاست. يکي از شايع‌ترين باورها اين است که تجديد فعاليت جنسي در اين بيماران به حمله قلبي،‌ سکته مغزي يا مرگ ناگهاني مي‌انجامد. اين باور کاملا بي‌اساس است. دليلي وجود ندارد که بازماندگان از حمله قلبي يا سکته مغزي نتوانند فعاليت زناشويي معمول‌شان را به محض کسب آمادگي جسمي از سر گيرند. اگر در اين مورد نگراني داريد،‌ با پزشکتان صحبت کنيد.

ترس در مورد کارکرد جنسي و افسردگي اين بيماران ممکن است تمايل يا توانايي جنسي آنها را کاهش دهد. بيماران قلبي يا بازماندگان از سکته مغزي ممکن است پس از دوره بهبودي احساس افسردگي کنند اما اين افسردگي، طبيعي است ‌و در 85 درصد موارد در طول 3 ماه برطرف مي‌شود. اين افسردگي ممکن است مشکلات جنسي قبلي زوجين را تشديد کند. شما و همسرتان مي‌توانيد به چند طريق پس از دوره بيماري آماده فعاليت جنسي شويد؛ اول اينکه مي‌توانيد وضعيت جسمي و بهداشت شخصي‌تان‌ را بهبود ببخشيد و دوم اينکه نسبت به عواطف‌تان تحمل بيشتري به خرج دهيد. البته نوسان‌هاي خلقي در دوره پس از بيماري شايع هستند و پس از سکته مغزي و فلجي ناشي از آن ممکن است به‌طور کلي احساسات‌تان نسبت به بدنتان تغيير کند. در اين صورت، پزشکان توصيه مي‌کنند که حين رابطه زناشويي، براي آن نيمه از بدنتان که دچار فلج شده، با بالش تکيه‌گاه درست کنيد.

منبع: ایران سلامت

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان