شايع ترين دلايل عفونت ادراري،عمل سنگ کلیه

[sbu_post_image]

شايع ترين دلايل عفونت ادراري

علل ژنتيکي، فعاليت هاي جنسي، دستکاري هاي سيستم ادراري(سوند و جراحي ها) ناهنجاري هاي سيستم ادراري( تنگي مجرا، حالب، سنگ کليه)، مشکلات تخليه مثانه، ديابت و حاملگي از شايع ترين دلايل عفونت ادراري است.

پس از عمل سنگ کلیه

1-استراحت نسبي و انجام ندادن کارهاي سنگين جهت جلوگيري از خونريزي احتمالي به مدت 10 روز.
2-مصرف زياد مايعات.
3-زور نزدن و جا به جا نکردن اشياء سنگين.
4-وجود خون رقيق در ادرار، يک تا دوهفته پس از عمل طبيعي است.

سنگ شکنی درون اندامی یا TUL

به سنگ شکنی درون اندامی سنگ هایی که در لوله حالب (رابط بین مثانه و کلیه ها) گیر می کنند گفته می شود. وقتی سنگ از کلیه حرکت کرده و به لوله حالب می افتد باعث انسداد و تخریب کلیه و درد وحشتناکی می گردد که به صورت ناگهانی به سراغ بیمار آمده و او را زمین گیر می کند. در صورت عدم دفع خودبه خودی سنگ برای درمان آن از TUL استفاده می شود.

در این روش با بی حسی نخاعی با استفاده از دوربین بسیار باریک به نام یورتروسکوپ و عبور آن به حالب محل دقیق سنگ را مشخص و با دید مستقیم با استفاده از لیزر یا لیتوکلاست سنگ را کاملاً خرد کرده و با پنس خارج می کنیم. در بعضی از مواقع جهت تسهیل در عبور سنگ های خرد شده یا انجام سنگ شکنی برون اندامی یک عدد سوند باریک دابل جی در داخل حالب گذاشته شده و پس از 4 هفته به صورت سرپایی خارج می شود.

در این روش بدون شکاف یک وجبی روی شکم بیمار سنگ به صورت آندوسکوپی و به صورت سرپایی و بدون بستری درمان می شود.

سنگ شکنی برون اندامی یا ESWL

یکی از روش های درمان بیماران مبتلا به سنگ های کلیوی،سنگ شکنی برون اندامی است. در این روش بیمار جهت سنگ شکنی به مدت ربع تا 20 دقیقه در زیر دستگاه سنگ شکنی می خوابد و با مشخص کردن سنگ در سیستم ادراری به وسیله سونوگرافی یا اشعه X ، امواج سنگ شکنی را روی آن متمرکز می کنند و در نتیجه این امواج صوتی باعث خرد شدن سنگ می گردد.

رفع سنگ های سیستم ادراری با سنگ شکنی برون اندامی

اغلب سنگهایی که با دستگاه ESWL خرد می شوند باید اندازه آنها زیر 1 تا 5/1 بوده و در جلو عبور سنگها انسدادی وجود نداشته باشد.

بسته به اندازه سنگ و جنس سنگ تعداد جلسات سنگ شکنی از 1 تا 3 جلسه فرق می کند. لازم به ذکر است حداکثر تعداد دفعات سنگ شکنی 3 جلسه است و در صورت عدم جواب و عدم خرد شدن سنگها باید از روشهای دیگر استفاده شود.

سنگ کلیه انواعی مثل کلسیمی، اسید اوریکی، سیستئینی و عفونی دارد.
اگر کلیه سنگ ساز دارید، ادرار کردن از میان صافی یا فیلتری توری مانند سبب دسترسی احتمالی شما به سنگ های کوچک دفع شده خواهد شد.

 درمان سنگ کلیه

– 1ليوان آب هندوانه تاره + 2 قاشق غذاخوري عسل به مدت 1 هفته هر روز بعد از صبحانه نهار وشام بنوشيد درمان خوبي براي سنگ كليه است.

– 30 گرم عسل + 200 گرم آب ترب سياه و آب ليمو مخلوط كرده و به صورت شربت روزانه ميل كنيد داروي خوبي براي سنگ كليه مي باشد .

 نکته های لازم

1-    اگر سنگ از کلیه ها خارج شده و در لوله حالب گیر کرده باشد 1 لیوان برگ پنیرک(طُوله) را در 1 لیوان آب پخته به اندازه نیم لیوان را – با یک قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کرده- در بین وعده های غذائی مصرف کنید.

2-    پهلوها را گرم نگه دارید(با پارچه ائی ببندید) و از قرار گرفتن در معرض بادهای سرد مثل کولر و… خودداری کنید.

مطابق طب قدیم مغز هندوانه مضر است، تخم هندوانه عامل پیدایش بیماری در انسان است بنابراین در استفاده از آن باید پرهیز کرد در حالی که بر عکس تخم خربزه فوق العاده مفید برای بدن است و حتی موجب اسقاط سنگ کلیه می‌شود. بنابراین کسانی که از سنگ کلیه رنج می‌برند برای دفع آن باید یک قاشق غذاخوری تخم خربزه را شب هنگام استفاده کنند. تخم کدو همانند یک غذا برای بدن است که کمبودهای آن را برطرف می‌سازد. خداوند متعال با انواع و اقسام راه‌ها درصدد تامین مایحتاج بدن انسان‌هاست. تخم کدو موجب ایجاد کرم کدو می‌شود در حالی که این ادعا صحیح نیست چراکه مغز کدو ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد.

یکی از روش های درمان بیماران مبتلا به سنگ های کلیوی،سنگ شکنی برون اندامی است. در این روش بیمار جهت سنگ شکنی به مدت ربع تا 20 دقیقه در زیر دستگاه سنگ شکنی می خوابد و با مشخص کردن سنگ در سیستم ادراری به وسیله سونوگرافی یا اشعه X ، امواج سنگ شکنی را روی آن متمرکز می کنند و در نتیجه این امواج صوتی باعث خرد شدن سنگ می گردد.

منبع : متخصص عمل سنگ کلیه

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان