شایع‌ترین سرطان در مردان مسن


سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در مردان بالای 50 سال است. معروفیت این نوع سرطان نسبت به سایر سرطان‌ها، به علت خطرناک بودن آن نیست، بلکه وجود روش‌های تشخیصی و امکان پیشگیری موفقیت آمیز از آن، دلیل بر شهرت بیماری می‌باشد.


مردها کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و نسبت به بیماری‌شان سهل‌انگارتر از خانم‌ها هستند. آقایان معمولاً زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که درد حسابی کلافه‌شان کرده باشد و البته متأسفانه گاهی این سهل‌انگاری برایشان گران هم تمام می‌شود. چراکه تأخیر در مراجعه به پزشک گاهی ممکن است بیماری را به مراحل پیشرفته و خطرناک برساند.

 یکی از بیماری‌هایی که مردها را تهدید می‌کند و تشخیص زودهنگام آن هم در درمانش بسیار سودمند است، سرطان پروستات نام دارد.

سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در مردان بالای 50 سال است. معروفیت این نوع سرطان نسبت به سایر سرطان‌ها، به علت خطرناک بودن آن نیست، بلکه وجود روش‌های تشخیصی و امکان پیشگیری موفقیت آمیز از آن، دلیل بر شهرت بیماری می‌باشد.

سرطان‌های پروستات اکثرا کند رشد هستند و تا ده‌ها سال می‌توانند در داخل غده، بدون بروز علائمی باقی بمانند. علائم اولیه سرطان پروستات در مرحله داخل غده‌ای که هنوز پیشرفت نکرده است، شامل تکرر ادرار و قطع و وصل جریان ادرار در موقع تخلیه می‌باشد.

اگر سن شما بالای 40 سال است و در خانواده‌تان سابقه سرطان پروستات داشته‌اید، درنگ نکنید و برای یک معاینه ساده به پزشک مراجعه کنید. در اینجا روش‌هایی را که برای تشخص بیماری استفاده می‌شود توضیح می‌دهیم:

معمولا معاینه جسمی اولین اقدامی است که برای تشخیص سرطان پروستات به کار می‌رود. پروستات طبیعی و سالم در معاینه، قوام نرم دارد و فاقد توده است. در روش معاینه رکتال، پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می‌کند. وجود غده‌ای بزرگ، سفتی پروستات یا وجود توده‌ای در آن، در برخی موارد می‌تواند نشانه هشدار دهنده سرطان باشد.

امروزه با سونوگرافی از طریق مقعد، از نقاط مشکوک پروستات نمونه‌برداری می‌شود. اگر در نمونه‌برداری مشخص شد که سرطان است باید بررسی شده و مشخص شود بیماری در کدام مرحله قرار دارد.

روش دیگری که برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد، آزمایش PSA است. PSA ، آنتی ژنی است که تنها در غده پروستات تولید می‌شود و به عبارت دیگر «آنتی‌ژن اختصاصی پروستات» است.

گاهی ممکن است فرد دچار مشکل بزرگی خوش‌خیم پروستات باشد. برای فردی که PSA بالای چهار دارد، یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. بعد از مدتی دوباره چک می‌شود، اگر پایین نیامده بود، بیوپسی انجام می‌شود.

وقتی معاینه بدنی و بیوپسی حاکی از ابتلای فرد به سرطان باشد، با سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی، عکسبرداری از ریه و اسکن استخوان، می‌توان بررسی کرد که آیا سرطان به غده پروستات است یا اینکه به کل بدن سرایت کرده یا از طریق موضعی به روده‌ها رسیده است.

جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات با تشخیص زودرس امکان‌پذیر است. در حال حاضر با اطلاعات و روش‌های جدید درمانی، برای درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، امکان بهبودی کامل فراهم شده است

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان