رفع مشکلات ادراری

[sbu_post_image]

ضد درد ادراری

کاربرد در بهبود علامتی سوزش، خارش، احساس فوریت در دفع و تکرر ادراری ناشی از UTI یا اعمال اورولوژیک. مکانیسم آن روشن نیست.

عوارض داروی Phenazopyridine

 – در بارداری رده B است، اما در شیردهی به علت معلوم نبودن ترشح در شیر توصیه نمی شود.

– در موارد hypersensitivity به هریک از اجزای فرمولاسیون، بیماری کبدی یا کلیوی، و بیماران با ml/min 50 > Cl cr منع مصرف دارد.(در Cl cr 50-80 ml/min باید با فواصل 8-16 ساعت مصرف شود).

– استفاده در سالمندان به علت تجمع دارو در افراد با بی کفایتی کلیوی محدود است.

 – عوارض شایعتر (1-10%) آن شامل سردرد، گیجی و کرامپ معدی؛ و عوارض نادر آن شامل hepatitis, ARF, hemolytic anemia, methemoglobinemia , می باشد.

 – رنگی شدن ادرار (نارنجی) جای نگرانی ندارد ولی در صورت زرد شدن پوست و یا اسکلرا دارو باید DC شود.

میزان مصرف ضد درد ادراری

بالغین: 100-200 mg TDS بعد از غذا؛ اگر به همراه آنتی بیوتیک مصرف می شود به مدت دو روز .

کودکان: 12 mg/kg/d in 3 divided doses پس از غذا به مدت دو روز.

 – در درمان UTI ، پاسخ بالینی باید به سرعت (24-48 h) دیده شود و در غیر این صورت به مقاومت میکروبی شک می کنیم. از طرف دیگر، وجود درد و سوزش از علائم مهمی است که فرد را متوجه UTI می کند. و نیز با عنایت به اینکه با توجه به اتیولوژی UTI،(علت حدود 85% از موارد UTI غیر کمپلیکه E.coli می باشد) empirical therapy جایگاه مهمی در درمان آغازین دارد، پوشاندن درد و سوزش بیش از 48 ساعت (حداکثر زمانی که برای پاسخ بالینی انتظار داریم)، اقدامی اشتباه است، چراکه چشم ما را به شکست احتمالی درمان می بندد.(بیمار دیگر علائم را احساس نمی کند.)

به عنوان مثال در نسخه ای تجویز شده:

هر 12 ساعت 2 عدد Co-trimoxazole N=28

روزی 3 عدد Phenazopyridine N=20

درمانگر با در نظر گرفتن منشا E.coli، کوتریموکسازول را شروع کرده اما طبق نسخه بیمار باید فنازوپیریدین را حداقل برای 6 روز مصرف کند که تصمیمی نادرست است. ضمن اینکه Phenazopyridine تقریباً جایگاه خود را در این موارد از دست داده است و نام آن به سختی در text های درمانی جدید یافت می شود.

منبع : neurologists

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان