علائم تبخال تناسلی و تشخیص آن

[sbu_post_image]

علائم تبخال تناسلی

بسیاری ار افراد آلوده به هرپس علامتی ندارند.علائم در صورت بروز ممکن است خفیف (تنها تعدادی زخم) تا شدید (زخم های متعدد) باشند، و معمولا 10-2 روز بعد از ورود ویروس به بدن ایجاد می شوند.

ممکن است فرد احساس کند که به آنفلوآنزا مبتلا شده؛ شاید غدد لنفاوی اش ورم کند، لرز، درد عضلانی ، خستگی و تهوع نیز داشته باشد. ممکن است زخمها پدیدار شوند. زخم ها به صورت تاولهای کوچک آبدار در ناحیه تناسلی ، باسن یا دیگر نقاط بدن ظاهر می شوند و غالبا به صورت گروهی در کنار یکدیگر قرار دارند. احساس سوزش در هنگام ادرار نیز شایع است.

اولین جدال فرد با هرپس ژنیتال ممکن است 4 – 2 هفته طول بکشد. در این مدت ضایعات سر باز کرده و مایعی از انها خارج می شود. ظرف چند روز زخم ها خشک و بدون آنکه اثری بجا بگذراند خوب می شوند.

در صورت عود مجدد تبخال تناسلی، ممکن است فرد در نزدیکی همانجایی که ویروس ابتدا وارد بدنش شده احساس سوزش، خارش، یا مورمور داشته باشد و دچار کمر درد ،درد باسن، ران یا زانو نیز بشود (به اینها علائم “پیش در آمد” گفته می شود). چند ساعت بعد تاولها ظاهر خواهند شد. معمولا از تب و ورم در ناحیه تناسلی خبری نیست. در اکثر موارد تاولها ظرف 3 تا 7 روز خوب می شوند. شدت درد در هنگام عود تبخال کمتر است.

تشخیص تبخال تناسلی

برای تشخیص این بیماری می توان آزمایشاتی را انجام داد. صحیح ترین راه، نمونه گیری از زخم و رشد ویروس در یک مایع مخصوص است. این روش ممکن است یک هفته زمان ببرد. نتیجه مثبت تشخیص را تایید میکند اما منفی شدن آن وجود عفونت را منتفی نمی سازد.

هم چنین میتوان خون فرد را آزمایش کرد. در آزمایش خون میزان آنتی بادی ضد HSV (HSV IgM و HSV IgG ) اندازه گیری می شود. با این تست می توان دریافت آیا عفونت بتازگی کسب شده و یا مربوط به عود بیماری است.

منبع: آزمایشگاه نیلو

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان