علائم زگیل تناسلی

[sbu_post_image]
اين بيماري يكي از شايع ترين بيماري هاي مقاربتي در جهان است كه به آن  HPVنيز مي گويند.حدود24ميليون آمريكايي به نوع ويروس آلـوده هستند و سالانه 5.5 ميليون مورد جديد در آمريكا گزارش مي شود.

عامل اين بيماري ويروس  پاپيلوماي انسـاني (Human Papillomm Virus) است كه درحال حاضرحدود60نوع از  آن شناسايي شده كه تنها بعضي ازآنها منجربه زگيل پوستي مي گردند.حدوديك  سوم ازانواع HPV ازطريق مقاربت جنسي  گسترش مي يابد.دوره ي كمون اين بيماري1تا20ماه است.

عـلــايـــم و عــوارض زگیل تناسلی

علايم اين بيماري شامل تومورهاي گوشتي كوچكي هستند كه ممكن است در هر كجا از ناحبـه ي تناسلي مرد يا زن پديدار شوند.زگيل ممكـن اسـت روي آلات تناسلي و يا اندام هاي مختلف ماننددستان رشدكنند در ابتدا ممكن است شخص متوجه ظاهرشدن لكه هاي سفيد يا صورتي يا لكه هاي بزرگتري شبيـه گل كلم روي ناحيه تناسلي خود
شود.اين نوع زگيل در حوالي ناحيه ي خارجي واژن،پنيس،پوست بيضه،مقعد و يا حتي در روده نيز ديده مي شود.

زگيل ها باعث خارش مي شوند ولي بدون درد هستند و اغـلب به جز خارش عارضه ديگري ندارند.

اگر زني در مدخل رحـم اش زگيل وجود داشته باشـد در اين صورت ممكن است خونريزي جزيـي در او ديده شود و در موارد نادر نوعـي مايـع رنگي از واژن او خارج گردد.

نكته

  • زگيل ها ممكن است به تنهايي يا به صورت گروهي رشد كنند.
  • ايـجاد زگيل از عوارض كم خطر اين بيماري است و عوارض پر خطـر آن مي تواند
    منجر به سرطان سرويكس رحم (گردن يا دهانه ي رحم) و يا ساير سرطان ها شود.

مبتلایان به زگیل تناسلی

در میان مبتلایان به این بیماری استثناء دیده نمی شود. یعنی هم زنان ، هم مردان و حتی کودکان از هر نژاد و رنگ و سنی می توانند از مبتلایان به این عفونت باشند. با این حال آمار ها حاکی از آن است که اکثر مبتلایان افراد جوان جامعه هستند و علت آن نیز به بی احتیاطی آنان در ایجاد ارتباط های جنسی ناسالم است.

مراحل پیشرفت بیماری زگیل تناسلی

همانطور که ذکر شد این بیماری ممکن است دوره ی کمون طولانی را طی کند و به چشم نیاید، این دوره کمون گفته می شود در مواردی از چند هفته تا چندین ماه و حتی سالها رؤیت شده است.
پس از طی شدن دوره کمون بیماری زگیل ها شروع به گسترش در نواحی خاص بدن می کند از جمله ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زن ، دهانه ی رحم ، آلت تناسلی مرد ، مقعد و یا داخل راست روده و در برخی موارد گزارش شده که دهان را نیز درگیر کرده اند.

منبع:دانستنی های پزشکی  هفت سیب

 

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان