علائم و نشانه هاي برگشت ادرار

علائم و نشانه هاي برگشت ادرار

برگشت ادرار و عفونت كليه منجر به بيماري فشارخون مي شود .
بيماري برگشت ادرار يا رفلاکس جريان ادرار برعكس حركت معمول و به سمت شانه، حالب ها و كليه است و اين حركت غيرطبيعي، به دليل ناتواني دريچه ها ساختار نامناسب براي جلوگيري از اين حركت مي تواند صدماتي را به كليه وارد آورد كه ميزان صدمات وارده به شدت رفلاکس بستگي دارد.

رفلاکسی كه در دوران نوزادي ديده مي شود مي تواند به تدريج با افزايش سن برطرف شده و نقاط ضعف دريچه برطرف مي شود اما در برخي از كودكان به دليل شدت رفلاکس گشاد شدن حالب و تحت فشار قرار گرفتن مجاري كليه ديده شده كه منجر به بروز عفونت در كليه ها و دفع پروتئين مي شود .
اين بيماري ممكن است در بعضي شرايط علامتي نشان نداده و در گاهي موارد هم بروز عفونت در كليه ها، مثانه قابل تشخيص است كه در صورت وجود عفونت در ادرار، دفع ادرار همراه بادرد، سوزش درد پهلوي ضعيف خواهد بود كه مي تواند از علائم بارز رفلاکس باشد.
روش هاي درماني برحسب شدت بيماري تعيين شده و در مواردي رفلاکس خفيف تشخيص داده مي شود با تجويز آنتي بيوتيك ها البته با طول درمان متفاوت مي توان از پيشرفت بيماري و عفونت كليه و مثانه جلوگيري كرد و اگر رفلاکس شديد نشخيص داده شود و مصرف آنتي بيوتيك در جلوگيري از پيشرفت بيماري بي نتيجه باشد از جراحي آنتي رفلكس استفاده مي كنند و اگر در مواردي هم عفونت كليه شديد بوده و مصرف آنتي بيوتيك بي تاثير باشد براي جلوگيري از بروز صدمات بعدي مثل فشارخون و سرايت عفونت به كليه مجاور از طريق مثانه اقدام به برداشت كليه بيمار از طريق عمل جراحي مي كنند.
عفونت هاي ادراري و يا رفلاکس بيشتر بخش هاي فوقاني و تحتاني كليه را مورد حمله قرار داده و در نهايت منجر به از بين رفتن يكسري ازسلول هاي اصلي كليه شده كه مي تواند عملكرد كليه رادچار آسيب كند و عواقبي همچون پديدآمدن بيماري فشار خون عفونت كليه و يا كوچك شدن كليه و متعاقب آن كاهش عملكرد كليه را به همراه آورد.

منبع:  نیک صالح

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان