علت تکرار سنگ کلیه،سنگ سازی کلیه

[sbu_post_image]

علت تکرار سنگ کلیه

 

نتایج مطالعات بیانگر این نکته است افرادی که مرتب دچار سنگ های کلیوی می شوند، در صورت مصرف مکمل های منیزیم تا 92/3 درصد کمتر دچار سنگ شده و زودتر بهبود می یابند. پزشکان برای جلوگیری و کاهش تشکیل سنگ کلیه مصرف روزانه 300 میلی گرم منیزیم را توصیه می کنند.

کرفس در قالب سبزی و دانه های کرفس به عنوان مدر و ادرارآور بسیار قوی عمل کرده و داروی مقوی برای کلیه ها به شمار می رود. مصرف مداوم دانه کرفس در قالب ادویه یا چای باعث جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود.

چای ریحان و به طور کلی ریحان از جمله سبزی های مفیدی است که مصرف آن به طور روزانه سلامت کلیه ها را تضمین می کند. در صورت ابتلا به سنگ کلیه می توانید طی شش ماه، هر روز یک قاشق چایخوری آب ریحان را با عسل مخلوط و میل کنید. این ترکیب به دفع سریع تر و آسان تر سنگ کمک شایانی می کند.

سنگ کلیه در بسیاری موارد، ناشی از عادات غذایی نامناسب است که با تغذیه صحیح می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد. قطع مصرف نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا، غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های الکلی و از طرف دیگر، گنجاندن بیشتر میوه و سبزی در فهرست رژیم روزانه به حل مشکل کمک می کند.

سنگ سازی کلیه ها در هوای گرم

افزایش گرمای هوا خطر تشکیل سنگ کلیه را تشدید می‌کند. هرچه دمای هوا بالاتر برود، احتمال تشکیل توده های کلسیم و سنگ کلیه افزایش می یابد.

گرمای شدید هوا موجب از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن می شود. این وضعیت به این مفهوم است که کلیه باید ادرار غلیظ تری تولید کند. بنابراین احتمال آنکه کلسیم و دیگر مواد معدنی بیشتر در کلیه رسوب کرده و سنگ کلیه تشکیل شود، افزایش می یابد.

متخصصان بیمارستان اطفال فیلادلفیا به بررسی اطلاعات پزشکی حدود 60 هزار فرد بزرگسال و کودک مبتلا به کلیه در سال های 2005 تا 2011 میلادی در آتلانتا، شیکاگو، دالاس، لس آنجلس و فیلادلفیا پرداختند.

مشاهده شد با افزایش دمای هوای روزانه احتمال آنکه فرد در مدت 20 روز پس از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید به سنگ کلیه مبتلا شود، بیشتر است.

نرخ ابتلا به سنگ کلیه طی 30 سال گذشته رو به افزایش بوده و می توان پیش بینی کرد که با توجه به افزایش میانگین روزانه دمای هوا در نقاط مختلف جهان، این روند هم در تعداد بیشتری از افراد و هم در محدوده های جغرافیایی وسیع تری گسترش پیدا کند.

بر اساس این گزارش، محققان بر این باورند که با توجه به افزایش دمای نسبی زمین و تغییرات آب هوایی، بهتر است افراد مستعد به ابتلا به سنگ های کلیوی، نوشیدن مکرر آب را فراموش نکنند.

امروزه عمل باز برای سنگ‌های کلیه منسوخ شده است و لاپاراسکوپی و سنگ شکن از طریق پوست، تنها راه جراحی سنگ‌های کلیه است

«پزشکان در گذشته آب‌های سنگین را عامل سنگ ساز بودن کلیه ها می دانستند، اما امروزه اعتقاد بر این است که در مناطق با آب و هوای گرم و خشک که در آن تعریق زیاد و ادرار غلیظ است، افراد بیشتری به سنگ کلیه دچار می شوند.افراد این مناطق به دلیل فقدان آب کافی و خشک بودن منطقه، آب کمتری می نوشند.

کسانی که یک بار دچار سنگ کلیه شده اند، بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلای دوباره به این بیماری هستند. بنابراین رعایت و پیروی از رژیم های غذایی خاص در این افراد ضروری است.

سنگ‌های کلیه در کل به چهار نوع سنگ‌های کلسیمی، اوریکی، عفونی و سنگ‌های سیستئینی تقسیم می شوند.

شایع ترین نوع سنگ کلیه، سنگ‌های کلسیمی است که حدود 70 درصد سنگ‌های ایجاد شده را تشکیل می دهد. از علل تشکیل این نوع سنگ کلیه می توان به بالا بودن میزان کلسیم و اسید اوریک در ادرار اشاره کرد.

همچنین بعضی از بیماری های داخلی از جمله پرکاری غده پاراتیروئیدمی تواند علل سنگساز شدن کلیه ها باشد.

منبع : متخصص سنگ کلیه

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان