علت تکرار سنگ کلیه وراه پیشگیری از سنگ کلیه

[sbu_post_image]

علت تکرار سنگ کلیه

نتایج مطالعات بیانگر این نکته است افرادی که مرتب دچار سنگ های کلیوی می شوند، در صورت مصرف مکمل های منیزیم تا 92/3 درصد کمتر دچار سنگ شده و زودتر بهبود می یابند. پزشکان برای جلوگیری و کاهش تشکیل سنگ کلیه مصرف روزانه 300 میلی گرم منیزیم را توصیه می کنند.

کرفس در قالب سبزی و دانه های کرفس به عنوان مدر و ادرارآور بسیار قوی عمل کرده و داروی مقوی برای کلیه ها به شمار می رود. مصرف مداوم دانه کرفس در قالب ادویه یا چای باعث جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود.

چای ریحان و به طور کلی ریحان از جمله سبزی های مفیدی است که مصرف آن به طور روزانه سلامت کلیه ها را تضمین می کند. در صورت ابتلا به سنگ کلیه می توانید طی شش ماه، هر روز یک قاشق چایخوری آب ریحان را با عسل مخلوط و میل کنید. این ترکیب به دفع سریع تر و آسان تر سنگ کمک شایانی می کند.

سنگ کلیه در بسیاری موارد، ناشی از عادات غذایی نامناسب است که با تغذیه صحیح می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد. قطع مصرف نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا، غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های الکلی و از طرف دیگر، گنجاندن بیشتر میوه و سبزی در فهرست رژیم روزانه به حل مشکل کمک می کند.

غذا و سنگ کلیه

سبوس سرشار از فیبر است و خوردن آن به دفع کلسیم موجود در ادرار و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه می انجامد. مصرف روزانه یک کاسه سبوس، حدود 8 میلی گرم فیبر به بدن می رساند.

هندوانه به دلیل ترکیباتی از قبیل کلسیم، منیزیم، فسفات و کربوهیدرات، سنگ های کلیوی را درمان می کند. پتاسیمی که در هندوانه وجود دارد، با تنظیم و حفظ متعادل مقدار اسید موجود ادرار، در حفظ سلامت کلیه ها موثر است. علاوه بر مواد مغذی فراوانی که این میوه دارد، حاوی مقادیر زیادی آب است که باعث دفع سنگ کلیه می شود. مصرف مداوم هندوانه نه تنها باعث دفع سنگ، بلکه مانع از تشکیل آن در کلیه ها می شود.

با تمام روش های درمانی که اشاره کردیم، پزشکان متخصص ارولوژی توصیه می کنند در صورت مشاهده علائم سنگ کلیه یا دردهای مشابه، در اولین فرصت به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند. روش های خانگی در کنار شیوه های درمان پزشکی می توانند فرصت مغتنمی برای بهبود هر چه سریع تر بیماری بوده و به دفع سنگ های کلیوی کمک کنند.

راه های دفع سنگ کلیه 

-اگر نوع سنگ کلیه کلسیمی یا فسفری باشد، از مصرف فرآورده های لبنی ، شکلات و نارگیل خودداری کنید.

-اگر نوع سنگ کلیه فسفاته باشد، رژیم غذایی حاوی اسیدها به اسیدی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می کند.

-اگر نوع سنگ کلیه، اسیداوریکی یا سیستینی باشد، رژیم غذایی حاوی مواد قلیایی به قلیایی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می کند.

-در مورد همه انواع سنگهای کلیه،نوشیدن روزانه حداقل ۱۳ لیوان مایعات (و بیشتر از همه آب خالص ) ضروری است.

رژیم غذایی کم چربی و پرفیر نیز توصیه می گردد.

در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید:

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم سنگ کلیه باشید.

– اگر افزایش درجه حرارت تا 38/3 درجه سانتیگراد

– اگر بروز علایم عفونت کلیه (سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن یا احساس مکرر نیاز فوری به ادرار کردن )

-اگر دچارعلایم جدید و غیرقابل توجیه شده اید.داروهای تجویزی ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند.

درمان خانگی سنگ کلیه

خوشبختانه سنگ کلیه از آن بیماری هایی است که با درمان های خانگی قابل پیشگیری است و از این طریق شدت درد کاهش یافته و روند بهبود سریع تر می شود. مصرف مایعاتی مانند آب به دفع سریع تر سنگ کمک قابل توجهی می کند. نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان در طول روز برای فرد مبتلا به سنگ کلیه باعث رقیق شدن ادرار و خروج سنگ از مجاری ادراری می شود. در این میان آب معدنی به دلیل نداشتن ناخالصی و رسوبات، مناسب تر بوده و باعث کاهش تجمع کلسیم و اسیداوریک از ادرار شده و نیز از افزایش اندازه سنگ جلوگیری می کند.

درمان سنگ کلیه بدون جراحی

مصرف آبلیمو، روغن زیتون و سرکه سیب یکی از موثرترین درمان های خانگی سنگ کلیه محسوب می شود. برای از بین بردن دردهای اولیه سنگ کلیه بهتر است 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با همین مقدار آبلیمو مخلوط و میل کنید و پس از آن هم 1/5 فنجان آب بنوشید. 30 دقیقه صبر نموده و سپس، نصف لیمو ترش را با 1/5 فنجان آب خالص مخلوط کرده و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب به آن اضافه نمایید و این محلول را بنوشید. این ترکیب را می توانید هر چند ساعت یک بار برای تسکین درد مصرف کنید. علاوه بر این، مصرف دو تا سه بار در روز ترکیب آبلیمو داخل آب، حجم ادرار را افزایش داده و باعث تصفیه کلیه ها می شود.

طبیعت و درمان بیماری کلیه

لوبیا قرمز از دیگر مواد مؤثر برای بیماری های کلیوی محسوب می شود که شکل ظاهری آن نیز نمایانگر همین مساله بوده و یکی از موثرترین درمان های خانگی سنگ کلیه است. لوبیا قرمز را در آب داغ به مدت 6 ساعت بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و بگذارید خنک شود و در طول روز به منظور کاهش درد مصرف کنید.

چای گیاه دم اسب، از موثرترین درمان های طبیعی سنگ کلیه است. نوشیدن سه تا چهار فنجان از آن، در طول روز یا مصرف دو گرم از این گیاه در قالب کپسول به طور روزانه می تواند تاثیرگذار باشد.

همیشه شنیده ایم انار فواید زیادی برای سلامت دارد ولی هسته ها و آب آن به عنوان یک درمان طبیعی برای دفع سنگ های کلیوی به شمار می رود. دلیل آن هم ویژگی ترش و قابض بودن آن است که کلیه ها را شست و شو داده و به دفع راحت تر سنگ

دفع سنگ کلیه بدون درد

بخش اعظمی از سنگ های کلیوی به خودی خود و بدون اقدام خاصی از بدن دفع می شود که گاه بسیار دردناک است، ولی در صورت بزرگ بودن، روش های دارویی یا جراحی برای خروج آنها مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب برای تسکین درد در این بیماران، پزشکان داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی از قبیل آسپرین و ایبوپروفن تجویز می کنند و در صورت لزوم و صلاح پزشک، داروهای قوی تری مورد استفاده قرار می گیرد. برخی درمان های پزشکی شامل تجویز داروهایی است که بتواند سنگ کلیه را از بدن دفع کند. داروهایی از قبیل مسدودکننده های آلفایی، دیواره های حالب را آرام کرده و با اتساع مسیرهای عبوری، باعث خروج راحت سنگ ها می شود. سایر داروها نیز بیشتر مانع شکل گیری سنگ می شوند. یکی از مرسوم ترین درمان هایی که روی این سنگ ها انجام می گیرد، روشی است که در آن از امواج شوک الکتریکی با انرژی بالا به منظور خرد کردن سنگ به قطعات کوچک تر استفاده می کنند. پس از شکسته شدن سنگ، قطعات ریز شده راحت تر از مجاری ادراری عبور کرده و دفع می شوند. از جمله عوارض جانبی این قبیل درمان ها می توان به خونریزی، ایجاد زخم یا درد پس از انجام عمل اشاره کرد. ولی در این میان یکی از معمول ترین روش های از بین بردن سنگ های کلیه در زمان نزدیکی آنها به مثانه، وارد کردن لوله بسیار نازکی از طریق مجاری ادراری به محل قرار گرفتن سنگ و خروج قطعات آن از این لوله است. این عمل بدون هیچ برشی در سطح بدن صورت می گیرد و فقط در مواردی که سنگ کوچک باشد کاربرد دارد.

منبع : متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان