علت تکرر ادرار

 چنانچه مقدار مايعات‌ دفع شده از بدن بيشتر از مايعات جذب شده آن باشد باعث از بين رفتن كاركرد كليه در بدن مي‌شود. ديابت، پرنوشي، تحريك شدن كليه در اثر سرما و از همه مهمتر سن وجنس از دلايل تكرر ادرار است. هرگونه علائم مثل سوزش، تكرر ادرار و تغيير‌رنگ در ادرار كه باعث اختلال در ادرار شود حتما بايد جدي گرفته شده چرا كه عدم درمان به موقع اين گونه اختلالات باعث حاد شدن مشكل بيمار و نياز وي به دياليز و پيوند كليه است.

در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار‌كردن و يا در صورتي كه بعد از ادرار كردن همچنان احساس نياز به دستشويي رفتن داريد به پزشك مراجعه كنيد. اينها ممكن است علائمي از عفونت‌هاي ادراري باشند. عفونت‌هاي ادراري شايع‌ترين عفونت‌هاي باكتريال در زنان حامله هستند و در صورتي‌كه درمان نشوند مي‌توانند سبب عفونت كليه و زايمان زودرس شوند.

 تكرر ادرار اغلب نشانه ابتلا به يك بيماري است. يكي از دلايل رايج تكرر ادرار، عفونت دستگاه ادراري است. سوزش ادرار، ادرار بد بو، تب و درد لگني از نشانه‌هاي ابتلا به اين بيماري است.

-مصرف مدرها (داروهاي ادرارآور) و برخي داروهاي ديگر ‌ ضعيف شدن ماهيچه‌هاي مثانه، مجرا و كف لگن و در مردان، بزرگ و يا

– عفوني شدن پروستات مي‌تواند منجر به تكرر ادرار بويژه در شب شود.

– درمان سرطان‌هاي نزديك مثانه كه به ديوار مثانه آسيب برسانند.

– سرطان مثانه و سنگ‌هاي مثانه و يا التهاب مثانه.

 -زماني‌كه ديابت باعث مي‌شود كه قند زيادي خون در ادرار دفع شود، آب بافت‌هاي بدن جذب مي‌شود و نياز به ادرار را افزايش مي‌دهد.

 -بيماري‌هايي كه موجب ضعف كليه مي‌شود.

– قلب ضعيف كه نمي‌تواند خون را به خوبي تخليه كند و موجب تجمع مايعات در بدن و تكرر ادرار مي‌شود.

منبع:بیتوته  

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان