ریفلاکس ادراری و عفونت های ادراری

 

images?q=tbn:ANd9GcTLV6hM0 TTTtO4JoB3sPyq Raunv0eCN fKzY1gjOrieTEThGn8g

علت ریفلاکس ادراری

مهمترین علت این عفونت می‌تواند ریفلاكس یا برگشت ادرار از مثانه به كلیه‌ها باشد كه معمولا در 30 تا 50 درصد دختر بچه‌ها دیده می‌شود كه باعث عفونت ادراری آنها می‌شود. والدین در صورت وجود رفلاكس در كودكان باید به آن توجه و به پزشك متخصص مراجعه كنند.

در صورتی که در هنگام ادرار کردن ادرار از مثانه وارد حالب شود به آن ریفلاکس ادراری می گوییم که اکثرا به علت غیر طبیعی بودن محل اتصال حالب به مثانه می باشد.
در پسران شایع تر است. ریفلاکس در بچه های با عفونت ادراری و بدون عفونت ادراری هم دیده میشود ولی همراهی آن در بچه های با عفونت ادراری بویژه اگر عفونت در سن پایین تر باشد بیشتر است.
احتمال اینکه بچه با عفونت ادراری ریفلاکس داشته باشد به سن وابسته است به طوریکه اگر عفونت در بچه زیر یک سال باشد با احتمال 70% و اگر در 4 سالگی باشد با احتمال 25% و اگر در 12 سالگی باشد با احتمال 15%.

تشخیص ریفلاکس ادراری

اهمیت تشخیص ریفلاکس در سنین پایین خیلی زیاد است زیرا که می تواند باعث انتشار عفونت از مثانه به کلیه ها شده و عفونت کلیه در سنین پایین (زیر 10 سال) باعث تخریب قسمتی از بافت کلیه می گردد و فشار خون ،عفونت ادراری مکرر و حتی نارسایی کلیه و دیالیز را ممکن است در آینده به دنبال داشته باشد.

تشخیص ریفلاکس با عکس رنگی از مثانه یا VCUG است .
بعد از تشخیص با توجه به درجه ریفلاکس درمان طبی شروع میشود و حداقل یک دوره 1.5 ساله را باید دقیق تحت مراقبت باشد.از تمام بچه های زیر 5 سال که یک نوبت دچار عفونت ادراری شده اند باید عکس گرفته شود.

انواع عفونت های ادراری و درمان آنها

نحوه درمان عفونت ها با توجه به نوع و محل آنها متفاوت است، بنابراین در اینجا بد نیست مختصری درباره انواع عفونت های ادراری و نحوه درمان آنها توضیح دهیم. عفونت های ادراری به سه گروه مهم تقسیم می شوند؛ عفونت های مثانه، عفونت های کلیه و باکتری بدون علامت (غیر اختصاصی).

* عفونت های مثانه: در این نوع از عفونت ها اغلب سه تا هفت روز درمان دارویی خوراکی تجویز می شود.

* عفونت کلیه: دوره درمان در این نوع از عفونت ها به طور معمول 2 تا 14 روز طول می کشد و در صورتی که بیمار تب بالا و تهوع و استفراغ داشته باشد لازم است در بیمارستان بستری شده و برای او تزریق وریدی (تزریق در رگ) انجام شود.

* باکتری بدون علامت (غیر اختصاصی): اگر ثابت شد که هیچ علامتی مانند تب، اختلال در رشد و آسیب کلیه وجود ندارد ممکن است بیمار به درمان خاصی نیاز نداشته باشد اما این تصمیم باید براساس صلاحدید پزشک گرفته شود.

منبع:سایت سلامت   طبیب بوشهری

 

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان