علت سرطان بیضه،درمان بیماری پیرونی

[sbu_post_image]

علت سرطان بیضه

علت تومورهاي بيضه دقيقا معلوم نيست ولي هم عوامل مادرزادي و هم عوامل محيطي در بروز آن تاثير دارند. از جمله مهم‌ترين عوامل موِثر، كريپتوركيدسيم است كه به معني عدم نزول بيضه به محل طبيعي خود در كيسه اسكروتوم (يا كيسه بيضه) است. در حالت طبيعي بيضه‌ها در دوره جنيني در داخل شكم تشكيل مي‌شوند و سپس مسير خود را به سمت كيسه بيضه طي كرده و داخل آن قرار مي‌گيرند، به طور‌ي‌كه وقتي نوزاد به دنيا مي‌آيد، بيضه‌ها در حين معاينه بايد داخل كيسه بيضه باشند.

اهميت اين موضوع به خاطر اين است كه درجه حرارت اسكروتوم يا كيسه بيضه حدود 1 درجه سانتي‌گراد سردتر از درجه حرارت بدن است و سلول‌هاي حساس اسپرم‌ساز را در دماي خنك‌تر نگه مي‌دارد. اگر بيضه‌ها داخل شكم باقي بمانند، به علت دماي بالاتر، سلول‌هاي اسپرم‌ساز از بين رفته و علاوه بر ناباروري مي‌توانند باعث ايجاد تغيير در سلول‌ها و سرطان شوند! به همين علت براي جلوگيري از خطرات بدخيمي، اگر بيضه‌ها تا سن 1 سالگي به داخل كيسه بيضه پايين نيايند، بايد اين كار با عمل جراحي انجام شود.
عوامل ديگري مثل نژاد هم در ابتلا‌ به اين بيماري موِثرند و مردان سفيدپوست نسبت به مردان سياه‌پوست در معرض خطر بالاتري هستند. كساني كه پدر يا برادر آنها به اين بيماري مبتلا شده‌اند و شغل‌هايي دارند كه درتماس با برخي مواد شيميايي هستند، افرادي كه در معادن كار مي‌كنند و آتش‌نشان‌ها بايد بيشتر مراقب باشند، چون اين عوامل شانس ابتلا به سرطان بيضه را بالا مي‌برند.

نشانه گذاری تومور و تشخیص سرطان بیضه

تقریبا هفتاد درصد تومورهای متشکله از انساج موادی شیمیایی تولید می کنند که وارد جریان خون می شود در اصطلاح پزشکی به اینها تومور ماکرزگویند دو تا ازاین مواد شیمیایی عبارتند از:

.. BHCG ( Beta Human Chorionic Gondotrophin ) AFP . ( Alph Feto Protein )

یک یا هر دوی اینها ممکن است در خون شما پیدا شود هر مقدار از آنها که در خون شما پیدا شود نمایانگر آن است که شما چگونه به درمان پاسخ می دهید و به گونه ای نشانگر پیشرفت شماست .

گهگاه اتفاق می افتد که (( سمینوماس)) تولید می کند اگر سرطان شما این نشانه ها را داشته باشد پزشک شما آن را به شما خواهد گفت تا نمونه ی خون خود را برای آزمایش طبق یک برنامه ی منظم به آزمایشگاه بفرستید تابه روی بیماری شما کنترل داشته باشد .

درمان سرطان بیضه

برای درمان (( سمینوما )) و (( تراتوما)) چندین راه مختلف موجود است چنانچه با افراد دیگری که همان نوع درمان یا با کمی تغییر مشابه آن را انجام می دهند برخورد کردید زیاد خود را علاقه مند نشان ندهید درمان افراد با یکدیگر متفاوت است و به خاطر داشته باشید که برنامه ی درمان شما پس از آزمایشات گوناگون و مراحل مختلفه ی بیماری منحصرا برای شخص شما طرح ریزی شده است و همانگونه است برنامه دیگران برای خودشان .

برای بعضی از مردان قطع یک بیضه ممکن است تنها راه چاره و درمان باشد در اینصورت پزشک مربوطه از آنان خواهد خواست تا طبق برنامه برای چک آب های منظم در دفتر بیمارستان حاضر گردند .

ایمپلنت (کاشت)آلت

درمان بیماری پیرونی

معمولاً داروهای کورتیکواستروئید برای تسکین درد تجویز می شود. اگر مشکل ادامه یابد، ممکن است عمل جراحی لازم شود.

پارافیموز

کشیدگی بیش از حد پوست سر آلت تناسلی (حشفه) که به راحتی کنار نمی رود و باعث نعوظ دردناک و ناراحتی به هنگام آمیزش جنسی می شود. در پارافیموز، پوست حشفه چنان سفت است که درد ناحیه ی پایین پاره و باعث تورم و درد می شود.

تورم را با گذاشتن کیسه ی یخ می توان کاهش داد. پوست حشفه را می توان با فشردن آلت به حالت عادی بازگرداند. در برخی موارد، یک جراحی کوچک برای برداشتن پوت حشفه لازم می شود. این مشکل در افراد ختنه شده روی نمی دهد.

منبع : متخصص ارولوژی تهران و کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان