علت سنگ کليه ،بروز سنگ ادرای

[sbu_post_image]

علت سنگ کليه

سنگ کليه در مردان بيشتر شايع است، به علت اينکه مردان بيشتر در کارهاي سخت آب بدن شان را از دست مي دهند و بيشتر در گرما و خارج از محيط هاي مسقف کار مي کنند و اين امر باعث افزايش سنگ سازي در بدن آنها مي شود. همچنين خانم ها به علت وجود هورمون زنانه، راحت تر مي توانند سنگ هاي کوچک را از حالب عبور دهند.

خوردن غذای داغ در ظروف پلاستیکی خطر تشکیل سنگ کلیه را تشدید می‌کند

هرچند این روزها ظروف و بشقاب‌های پلاستیکی در میان والدین و افرادی که زیاد به پیک نیک می‌روند، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند اما نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردن غذای داغ در ظروف پلاستیکی و ملامینی می‌تواند واقعا برای سلامتی مضر باشد.

متخصصان علوم بهداشتی تایوان در این آزمایشات دریافته‌اند که اگر این ظرف‌ها زیاد حرارت ببینند مواد شیمیایی ملامینی آنها وارد غذا می‌شود و خوردن غذا در این شرایط می‌تواند خطر تشکیل سنگ‌های کلیوی را افزایش دهد.

متخصصان روی دو گروه از داوطلبان مطالعه کرده‌اند که قرار شد هر کدام سوپ رشته داغ را در کاسه‌های ملامینی و چینی بخورند.

متخصصان قبل از خوردن سوپ و تا 12 ساعت بعد از صرف غذا هر دو ساعت یکبار از این افراد آزمایش ادرار گرفتند. سه هفته بعد این آزمایشات با تغییر جنس کاسه‌ها تکرار شد. نتایج آزمایشات تایید کرد که وقتی غذاهای داغ یا اسیدی در ظروف پلاستیکی و ملامینی مصرف شوند ترکیبات شیمیایی این ظروف وارد غذا می‌شوند و غذا را آلوده می‌کنند بویژه اگر جنس این ظروف مرغوب نباشد این خطر تشدید می‌شود. وارد شدن این ترکیبات در خون به نوبه خود خطر تشکیل سنگ کلیه را تشدید می‌کند.

وظیفه کلیه ها تصفیه و دفع مایعات و مواد اضافی از بدن، تولید ادرار، تنظیم و برقراری تعادل الکترولیت ها و فشار خون بدن و تحریک تولید سلول های قرمز خونی است. این بیماری به گونه ای عمل می کند که اگر سنگ ایجاد شده داخل کلیه باقی بماند، درد خاصی ندارد و فرد زندگی طبیعی خود را ادامه می دهد؛ ولی زمانی که سنگ در مسیر مجاری ادراری شروع به حرکت می کند، جنبش آن در این مسیر گاه باعث بروز دردهای بسیار شدید می شود. برخی سنگ های کلیوی، دردهای شدید و ناگهانی در ناحیه پشت، کمر، پهلو، شکم، کشاله ران و اندام های تناسلی ایجاد می کنند و از سوی دیگر، فرد از دردهایی همچون درد معده، تهوع و استفراغ شکایت دارد. وجود خون بر ادرار که بر اثر باقی ماندن سنگ داخل کلیه یا حرکت سنگ در طول مجاری ادرار پدید می آید، یکی از بارزترین علامت های سنگ کلیه در افراد به شمار می رود. علاوه بر این، حالت تهوع و استفراغ، ادرار کردن به طور مکرر و درد شدید هنگام دفع ادرار که اغلب به دلیل نزدیکی سنگ به حالب یا خروج سنگ از مثانه و ورود آن به مجاری ادراری رخ می دهد، بسیار مشهود است.

آیا استفاده از آب معدنی نسبت به آب شهر مزیتی دارد؟

استفاده از آب معدنی یا آب چشمه هیچ تفاوتی نسبت به آب لوله کشی شهری در پیشگیری از سنگهای ادراری ندارد ومقدار مصرف آب مهم است نه نوع آن .

مصرف چه مایعاتی احتمال سنگ سازی را افزایش می دهد؟

آب گریپ فروت و نوشابه های گازدار، از جمله ماءالشعیر و انواع کولا. مصرف چای و قهوه اگر چه سبب بالا رفتن میزان آب دریافتی بدن میشود، میزان اگزالات زیادی نیز دارد. بنابراین توصیه میشود در مصرف آنها افراط نشود.

مصرف زیاد پروتئین چه نقشی در بروز سنگ ادرای دارد ؟

افزایش مصرف پروتئین حیوانی یک عامل خطر برای تشکیل سنگهای اداری در مردان ودر زنان بعد از سن یائسگی می باشد . کاهش مصرف پروتئین حیوانی مثل انواع گوشت خطر سنگهای کلیوی عود کننده را کاهش می دهد . خصوصا اگر فرد سابقه سنگ کلیه اسید اوریکی دارد باید گوشت قرمز ، ماهی و مرغ کمتری بخورد . این موارد نباید از برنامه غذایی حذف شوند بلکه فقط باید محدود شوند .
آیا کسانی که کلیه سنگ ساز دارند باید مصرف مواد غذایی کلسیم دار را قطع کنند ؟خیر !تفکری که می گوید افرادبا سابقه سنگ کلیه نباید لبنیات بخورند ، کاملا غلط است .چون اولا برخی افراد مثل زنان باردار وکسانی که دچار پوکی استخوان هستند بدنشان به کلسیم اضافه نیاز دارد ، ثانیا در برخی موارد سنگ کلیه ، توصیه به مصرف بیشتر کلسیم می شود . مثلا در سنگ های اگزالات کلسیم ، اگر فرد کلسیم بیشتری مصرف کند این کلسیم در روده به اگزالات متصل می شود واصلا از روده جذب نمی شود وبه این ترتیب یون اگزالات که افزایش آن در ادرار باعث تشکیل سنگ اگزالات کلسیم می شود ، اصلا وارد بدن نمی شود .

قطع مصرف لبنیات اشتباه است چون لبنیات بهترین منبع کلسیم مورد نیاز بدن است واگر به بدن نرسد ، پس از مدتی خطر پوکی استخوان واسیب جدی به دندان ها را در پی دارد . هر فرد روزانه به دو واححد لبنیات احتیاج دارد . هر واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر یا یک قوطی کبریت پنیر یا دو پیاله ماست است .

مصرف داروهای حاوی مکمل های کلسیم در صورتی که تحت نظر پزشک وانجام آزمایش اندازه گیری کلسیم ادرار ٢۴ ساعته باشد بلامانع است ولی توصیه میشود این داروها همراه غذا مصرف شوند.

سخن آخر

هر تغییری که در بدن ایجاد می شود و نشانه های غیرطبیعی ایجاد می کند، باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

در بسیاری از موارد جای نگرانی نیست و مشکل با مصرف داروهای لازم و یا رعایت مسائل ساده برطرف می شود.

اما در برخی موارد نیاز به بررسی های جدی و راه حل های پزشکی دارد.

در نتیجه توصیه می کنیم که به علائم بدن بیشتر توجه کنید.

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان