علت عفونت کلیه ها

[sbu_post_image]

عفونت کلیه ها

عفونت کلیه بر اثر هجوم باکتری به کلیه به وجود می آید.

عفونت کلیه در دو شکل حاد و مزمن وجود دارد.

این‌ بیماری‌ در اگر چه در مردان نیز بوجود می آید اما  در خانم‌ ها در تمامی سنین شایع ‌تر است‌. عفونت ‌های‌ حاد کلیه‌ در مردان‌ در هر سنی‌ ممکن‌ است‌ به دلیل وجود یک‌ بیماری‌ زمینه‌ ای‌ مانند انسداد مجاری،سنگ کلیه ، اختلالات‌ پروستات و یا تومور باشد.

علائم عفونت کلیه

شروع بیماری همراه با تب و لرز ناگهانی است.

بروز درد در یک طرف یا دو طرف  پهلو ها.

حالت تهوع و استفراغ.

بروز سردرد ، ضعف عمومی و بی حالی و یا ضعف عضلانی در بیمار.

سوزش ادرار، تکرر ادرار و فوریت در ادرار کردن و ادرار کدر یا خونی و بدبو

گاها بیمار درد شکمی دارد که البته این حالت بیشتر در کودکان دیده می ‌شود.

علت عفونت کلیه ها

کلیه ها به چند دلیل ممکن است عفونی شوند:

1- ممکن است که میکروب عفونت ‌زا از طریق قسمت‌ های پایینی دستگاه ادراری، به کلیه برود و ایجاد عفونت ‌کند. در صورت وجود انسداد در مسیر یا اختلال عملکرد دستگاه ادراری این مشکل زیاد بوجود می‌آید.

2- انتشار از طریق خون، نحوه دیگر ابتلای کلیه به عفونت است که بیشتر در نوزادان دیده می شود.

3- انتشار مستقیم عفونت از طریق اعضای مجاور  به کلیه ،به طور مثال در بیماری التهابی لگنی، عفونت ممکن است به کلیه نیز منتقل گردد.

درمان عفونت کلیه

برای درمان بیماری آنتی بیوتیک تجویز می‌ شود. معمولا پزشکان تست های حساسیت میکروب به آنتی‌ بیوتیک را نیز انجام می دهند تا در صورت نیاز دارو را عوض کنند.

دوره درمان بیماری بین  10 تا 14 روز است. و بسته به حال عمومی و وضعیت بیمار، پزشک بیمار را در منزل درمان می کند و یا در بیمارستان  بستری می کند.

اگر بیمار خیلی بدحال باشد حتما باید در بیمارستان بستری شود و آنتی‌ بیوتیک تزریقی دریافت نماید.

اگر به بیمار آنتی بیوتیک تزریق شود معمولا پس از 3 تا 5 روز آنتی ‌بیوتیک خوراکی داده می ‌شود و تا 14 روز نیز ادامه پیدا می‌ کند.

اگر نمونه کشت خون بیمار مثبت باشد، دوره درمان طولانی‌ تر می شود.

اگر آنتی ‌بیوتیک مناسبی تجویز شده باشد، علایم‌ و تب‌ بیمار پس از 48 ساعت‌ از بین می ‌رود(ولی درمان باید تا انتها ادامه یابد)‌، در غیر این صورت شاید تغییر آنتی‌ بیوتیک‌ تجویزی‌ لازم‌ شود.

برخی مواقع نیز برای کاهش درد یا تب مسکن تجویز می شود.

توصیه به بیماران عفونت کلیه

– بیماران باید تا برطرف‌ شدن‌ تب‌ و ناخوشی‌ در بستر استراحت‌ کنند واز مایعات به اندازه کافی بنوشند (حداقل 2 لیتر در روز).

– گاهی لازم است بیماران برای اسیدی‌ شدن‌ ادرار از آب‌ آلبالو یا  زغال اخته و یا ویتامین C استفاده‌ کنند.

– بعد از درمان عفونت، اگر مشکلی مانند انسداد مجاری ادراری، سنگ کلیه یا اختلال دستگاه ادراری وجود دارد این عوامل برطرف گردند.

عفونت حاد کلیه در بزرگسالان معمولا به خوبی درمان می شوند و اثر جوش خوردگی و ترمیم کلیوی یا آسیب پایدار بر جای نمی‌ ماند، اما در کودکان به دلیل عدم رشد کامل کلیه، عفونت کلیه می ‌تواند آسیب شدیدی ایجاد نماید و به ‌طور دائم عملکرد کلیه را مختل سازد.

منبع : health

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان