علت ورم مثانه و علت پایین افتادگی مثانه

[sbu_post_image]

علت ورم مثانه

اين بيماري داراي علايمي همچون عفونت ادراري است و بيمار معمولاً از تکرار ادرار، احساس درد در مثانه و قسمت هاي تحتاني شکم و سوزش ادرار رنج مي برد که در بسياري از مواقع در زنان جوان و ميانسال به چشم مي خورد.
اين بيماري ممکن است به شکل حاد شروع شده و به صورت مزمن هفته ها و حتي ماه ها به درازا بينجامد.

علت خاصي براي اين بيماري مشخص نشده است و فقط چند فرضيه براي ايجاد اين نوع ورم وجود دارد که مهم ترين آن مشکلات و نقصان مخاط مثانه و پوشش داخل مثانه است که باعث ورم مي شود. علت ديگر را مربوط به اعصاب جدار مثانه نسبت به فشاري که در اثر پري مثانه ايجاد مي شود، مي دانند.

درمان ورم مثانه

اين بيماري درمان مشخصي ندارد و مي توان درمان هاي مختلفي را بر آن پياده کرد ولي از آنجايي که اين بيماري داراي تست تشخيصي دقيقي نيست، اين علائم مي توانند با علائم عفونت هاي ادراري، عفونت هاي سيستم تناسلي يا سنگ مثانه و مثانه عصبي وجه مشترکي داشته باشد.
نکته: عفونت ادراري در کودکان زير 5 سال بسيار حائز اهميت است زيرا امکان دارد عفونت از مثانه به کليه ها برسد و بعدها فرد را دچار فشار خون و مشکلات کليوي نمايد. بنابراين بايد در اين کودکان بررسي ها کامل باشد و عوارض آن جدي تلقي شود.
توصيه: عفونت ادراري در زنان باردار خيلي سريع به عفونت کليه تبديل مي شود و شانس ابتلاي انتقال عفونت از مثانه به کليه بيشتر از افراد معمولي مي شود، پس زنان باردار بايد آگاهي داشته باشند که در ابتداي بارداري و ماه هاي 3 تا 4 ماهگي، آزمايش و کشت ادرار را فراموش نکنند، چرا که عفونت در ماه هاي اول باعث سقط جنين و در ماه هاي آخر، خطر زايمان زودرس را به همراه خواهد داشت.

عفونت مثانه، شرایط مزمن دردناکی است که در آن، مثانه ملتهب و تحریک می‌شود و در نتیجه فرد مجبور می‌شود که به طور مکرر ادرار کند و ادرار کردنش دردناک می‌باشد. عفونت مثانه علایمی شبیه سیستیت (عفونت باکتریایی مثانه) دارد، اما کشت ادرار از نظر باکتری منفی است و دادن آنتی‌بیوتیک معمولاً کمکی نمی‌کند. این عارضه درزنان شایع‌تر از مردان است.

پایین افتادگی مثانه

پایین افتادگی مثانه(سیستوسِل؛cystocele ): . پایین افتادگی مثانه(سیستوسِل) هنگامی روی می دهد که دیواره ی بین مثانه و مهبل(واژن) در جنس مؤنث ضعیف شود و در نتیجهف مثانه به داخل واژن نزول نماید. این اختلال می تواند موجب ناراحتی و بروز مشکل درهنگام تخلیه مثانه شود.* پایین افتادگی مثانه موجب نشت ناخواسته ادرار و تخلیه نشدنکامل مثانه می شود. نشت ادرار ممکن است در هنگام سرفه، عطسه،خنده،راه رفتن و دویدن روی دهد.

انواع پایین افتادگی مثانه

در پایین افتادگی خفیف(درجه1)، مثانه فقط کمی در داخل واژن قرار گرفته است ولی در پایین افتادگی شدید تر(درجه 2) مثانه تا مدخل واژن می رسد. در پایین افتادگی شدیدتر(درجه 3)ف مثانه از سوراخ واژن بیرون می زند.

علت پایین افتادگی مثانه

پایین افتادگی مثانه(سیستوسل) ممکن است در اثر کشش عضله هنگام زایمان یا بلندکردن اجسام سنگین یا زورزدن مکرر در هنگام اجابت مزاج ایجاد شود. هورمون استروژن موجب تقویت عضلات اطراف واژن می شود. در دوران یائسگی، این هورمون ساخته نمی شود و در نتیجه، ممکن است عضلات اطراف واژن و مثانه ضعیف شوند.

سیستوسل درجه 2 و 3 بر اساس علایم بیماری و معاینه فیزیکی واژن به وسیله پزشک یا ماما تشخیص داده می شود. با سیستواورتروگرافی هنگام ادرار کردن که به وسیله آن شکل مثانه و اختلالات مسدودکننده جریان ادرار مشاهده می شود می توان بیماری را تشخیص داد.

درمان پایین افتادگی مثانه

درمان سیستوسل در موارد پیشرفته، عمل جراحی است که طی آن مثانه به محل طبیعی خود بازگردانده و در آنجا محکم می شود. اما در نوع خفیف، تنها به بیمار توصیه می شود از بلندکردن اجسام سنگین و نیز زورزدن در هنگام اجابت مزاج خودداری کند.

در سیستوسل های متوسط، استفاده از پِساری(pessary) که حلقه ی مخصوص است که در واژن قرار میگیرد تا مثانه را درمحل خود نگه دارد توصیه می شود. پساری را باید به طور منظمف هرچند یک بار از واژن خارج کرد تا موجب بروز عفونت یا زخم نشود.

منبع : متخصص اورولوژی تهران و کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان