علت کليه سنگ ساز،عمل سنگ شکنی کلیه،خوراکی دوستدارِ کلیه

[sbu_post_image]

علت کليه سنگ ساز

اينکه چرا سنگ کليه ايجاد می شود؟ چرا در يک کليه بيشتر از ديگری سنگ توليد می شود؟ چرا بعضی بيشتر و بعضی کمتر سنگ کليه دارند؟ سئوالاتی هستند که هنوز بطور مشخص جواب آنها پيدا نشده است. اما در اين زمينه نظريه هايی وجود دارد. مثلا” اگر غلظت مواد داخل ادرار زياد شود، می تواند زمينه ساز سنگ کليه شود يا در برخی موارد زمينه های ارثی برای تشکيل سنگ مطرح است که استعداد فرد را در ابتلا به سنگ کليه افزايش می دهد.

وقتی غلظت موادی در داخل يک محلول بيش از حد شود، در نهايت به حالت فوق اشباع در می آيند و به کريستال تبديل شده و رسوب می کنند، مثل اتفاقی که موقع توليد نبات رخ می دهد. نبات رابا همين روش توليد می کنند. ابتدا محلول شکر و آب را غليظ می کنند، و سپس داخل اين محلول غليظ نخ آويزان می کنند تا کريستال های شکر دور اين نخ جمع شوند و نبات توليد شود. اين همان اتفاقی است که هنگام تشکيل سنگ کليه می افتد. وقتی غلظت مواد در ادرار زياد شود، زمينه تشکيل هسته سنگ در ادرار فراهم می شود. وقتی هم که اين هسته اوليه ايجاد شد، ساير مواد دور اين هسته رسوب می کنند و سنگ بزرگ می شود.

درد سنگ کلیه

معمولا” سنگ وقتی می خواهد دفع بشود، درد ايجاد می کند و وقتی جايش ثابت شد، درد از بين می رود، به عبارتی وقتی درد سنگ کليه از بين رفت، مفهومش دفع سنگ نيست. يعنی وقتی درد شروع شد و بعد تسکين پيدا کرد، بايد تکليف سنگ مشخص شود و نبايد بيمار فکر کند که چون ديگر درد ندارد پس همه چيز خوب شد و سنگ از بين رفت. بايد به کمک سونوگرافی و عکس راديولوژی مخصوص کليه و مجاری ادرار، اين سنگ پيگيری شود و اگر پيدا نشد آن وقت بگوييم که سنگ افتاده است و يک نفس راحت بکشيم.

علایم سنگ کلیه 

-دوره های درد شدید و پیچشی (متناوب ) به فاصله هر چند دقیقه . درد معمولاً ابتدا در ناحیه پشت ، درست پایین دنده ها، ظاهر می گردد. در طی چند ساعت یا چند روز، ناحیه درد از مسیر حرکتی سنگ از حالب به طرف کشاله ران پیروی می کند. با دفع سنگ درد بیمار متوقف می گردد.

-یکی دیگر از علائم سنگ کلیه تهوع مکرر است.

-دفع مقادیر اندک خون در ادرار نیز از دیگر علائم سنگ کلیه است. ادرار ممکن است کدر یا تیره به نظر برسد.

عوارض PCNL عمل سنگ شکنی کلیه

عوارض احتمالی PCNL که با درصد بسیار پایین ممکن است حین عمل اتقاق بیفتد عبارتند از:

1. آسیب احتمالی به روده که در 2 درصد موارد ممکن است اتقاق بیفتد.

2. خونریزی از کلیه ها و محل لوله که بسیار نادر بوده و در نیم تا دو درصد موارد اتفاق می افتد که با آمبولیزاسیون قابل درمان است.

3. عفونت ادراری که بسیار نادر و در 0.25 درصد موارد دیده می شود.

8 خوراکی دوستدارِ کلیه

بیماری های مزمن کلیه جزء بیماری های شایع به شمار می آیند که بیش از 26 میلیون نفر تنها در آمریکا، از آن رنج می برند. علاوه بر این افراد مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی و فشارخون بالا نیز در خطر ابتلا به بیماری های کلیه قرار دارند. اما خبر خوب آن است که به راحتی می توان با تنظیم رژیم غذایی خطر ابتلا به این بیماری و نیز مشکلات معمول آن را کاهش داد.  در زیر به معرفی برخی از این خوراکی ها می پردازیم:

  1. سیر:
    سیر تازه در رژیم های مخصوص کلیه بسیار مفید است. این ماده یک ضد التهاب قوی بوده و باعث کاهش کلسترول می شود. همچنین از آنجا که این ماده طعمی عالی به غذا اضافه می کند، دیگر نیازی به استفاده بیش از اندازه به نمک نخواهد بود که این مسئله خود می تواند در مراقبت از سلامت کلیه ها نقش اساسی داشته باشد. سیر حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان است. همچنین مشخص شده که استفاده مداوم از سیر می تواند در مبارزه با سرطان نقش بسزایی داشته باشد. تنها مسئله آن است که سیر به دلیل میزان بالای سولفور و خاصیت سم زدایی، بسیار نفاخ است.
  2. کلم پیچ:
    خانواده کلم ها نظیر کلم برگ، بروکلی و گل کلم همگی حاوی مقادیر بالایی از فیبر، ویتامین C، و ویتامین K هستند که در بالا بردن عملکرد کلیه ها نقش بسزایی دارند. اما در این بین کلم پیچ به دلیل میزان بالای آهن دارای امتیاز ویژه‌ای است.
    علاوه بر آن این نوع از کلم دارای مقدار بالایی از بتا کاروتین، ویتامین K و کلسیم است. خوب است بدانید که میزان پتاسیم در انواع کلم ها بسیار پایین است که این مسئله می تواد در بیماری های کلیه بسیار مفید باشد. می توانید از این ماده در سالاد، پوره، سوپ و چیپس های خانگی کلم پیچ استفاده کنید.
  3. سفیده تخم مرغ:
    این ماده سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند در سلامت جسمی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. سفیده تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و آهن و درصد کمی پتاسیم و فسفر است که می تواند در تقویت کلیه ها بسیار مفید عمل کنند. این ماده تقریبا فاقد چربی بوده و میزان کربوهیدرات آن کمتر از 1 است. تخم مرغ را می توان به صورت نیمرو، املت و یا در شیک ها مورد استفاده قرار داد.
  4. پیاز:
    پیاز نیز همانند سیر دارای مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان بوده که می تواند به خوبی با سرطان و بیماری های قلبی مقابله کند. همچنین پیاز خام دارای خواص ضد التهابی است که می تواند در بهبود وضعیت بیماران کلیوی بسیار مفید باشد.
  5. ماهی تازه:
    ماهی آزاد آبهای سرد مانند سالمون، قزل آلا، شاه ماهی و ساردین دارای مقادیر بالایی از پروتئین مفید، و امگا 3 است که بدن انسان نمی تواند آن را به تنهایی تولید کند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشارخون و کلسترول بالا در افرادی که به طور منظم از ماهی استفاده می کند، بسیار پایین است، که در نهایت می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیمارهای کلیوی نیز مفید باشد.
  6. زغال اخته:
    در حالی که تمامی توت ها مغذی بوده و سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند، زغال اخته (یکی از انواع توت ها) جایگاه ویژه ای در جلوگیری از عفونت های مجاری ادراری دارد. به وسیله بالابردن خاصیت اسیدی ادرار، زغال اخته به باکتری ها اجازه نفوذ به دیواره های مثانه را نمی دهد. همچنین این ماده خوراکی برای مبارزه با برخی انواع سرطان و مشکلات قلبی میتواند بسیار مفید باشد.
  7. سیب ها:
    شاید بتوان گفت ضرب المثل قدیمی “یک سیب در روز شما را از رفتن به پزشک بی نیاز می کند” صحت دارد. سیب می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده، با برخی از انواع سرطان ها مبارزه کند و میزان کلسترول را کاهش دهد. همچنین سیب حاوی مواد ضد التهابی است که به دلیل همراهی آن با میزان پایینی از پتاسیم، می تواند میان وعده مناسبی برای کلیه ها به شمار بیاید.
  8. روغن زیتون:
    در آن بخش هایی از جهان که به جای کره و انواع روغن های آشپزی، از روغن زیتون استفاده می شود، میزان شیوع بیماری های قلبی، کلیوی و دیگر بیماری ها بسیار پایین است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها است و از این رو می تواند از آسیب های وارده به وسیله رادیکال های آزاد و التهاب عروق جلوگیری کند.

منبع : کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان