علل سنگ کلیه در زنان ، مردان و کودکان چیست

[sbu_post_image]

علل سنگ کلیه

-دفع مقادیر بیش از حد کلسیم از ادرار در اثر اختلال غده پاراتیرویید ـ که تنظیم متابولیسم کلسیم را به عهده دارد ـ یا در اثر مصرف بیش از حد کلسیم و ویتامین ـ د

-نقرس (در مورد سنگ های اسیداوریکی )

-انسداد ادراری به هر دلیل

-کاهش حجم ادار ناشی از بی آبی یا آب وهوای گرم و خشک نیز از علل ایجاد سنگ کلیه است.

-رژیم غذایی نامتناسب (مصرف بیش از حد کلسیم )

-سابقه خانوادگی سنگ کلیه

-پرکاری پاراتیرویید نیز از دیگر علل ایجاد سنگ کلیه است.

-در بستر افتادن طولانی مدت به هر دلیل

-سوء مصرف الکل

عوارض سنگ کلیه

سنگ های بزرگ معمولاً در کلیه مانده و بدون علامتند، هرچند که می توانند به کلیه آسیب بزنند. سنگ های کوچک به آسانی همراه ادرار از طریق حالب دفع می گردند. سنگ های بین این دو اندازه که از طرفی قابلیت ورود به حالب را داشته و از طرف دیگر به اندازه کافی کوچک نیستند تا عبور آنها از حالب به آسانی صورت گیرد باعث ایجاد درد شدید می گردند. این سنگ ها معمولاً در طی چند روز دفع می گردند. چنانچه حرکت سنگ متوقف شده و باعث انسداد ادراری گردد، برای پیشگیری از آسیب بیشتر کلیه باید خارج گردد.

سنگ کلیه در زنان ، مردان و کودکان

سنگ های کلیوی در مردان شایع تر از زنان است به طوری که خطر بروز این بیماری در دهه 40 زندگی در مردان شدت یافته و تا هفتاد سالگی ادامه می یابد. مردان سفیدپوست بیش از سایر نژادها در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. اما از سوی دیگر، احتمال بروز این بیماری در زنان، در دهه 50 زندگی بیشتر است. سنگ کلیه در زنان جوان تر بیشتر طی مراحل انتهایی بارداری رخ می دهد. به دلیل مصرف بالای کلسیم در زنان باردار، کلیه، کار دفع این ماده را همانند قبل انجام نداده و احتمال ایجاد سنگ در کلیه ها افزایش می یابد ولی این حالت در دوران بارداری بندرت ایجاد شده و از هر 1500 بارداری، فقط یک مورد دچار سنگ کلیه می شود.

زنان و بيماري سنگ کليه

بيماري سنگ کليه در زنان پس از دوره يائسگي، شيوع بيشتري دارد، اين در حالي است که ابتلا بهاين بيماري در مردان جوان نيز بسيار است. مشکلات دستگاه ادراري يکي ديگر از مهمترين بيماري هاي رايج در اين رشته استکه البته اختلالات مادرزادي بيشترين آمار دراين زمينه را به خود اختصاص ميدهد.
مطالعات نشان داده است که سيگار کشيدن بيماري هاي کليه وسرطان را پيشرفته تر مي کند.
وجود خون در ادرار را يکي از مهمترين علائمهشدار دهنده براي افراد است. بيماران بايد اين نشانه را جدي گرفته و رونددرماني را پيگيري کنند.

دفع ادرار دردناک در مردان

وقتی مردی در مسیر انحرافی زندگی جوانی قرار گیرد، به راحتی در دام سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، روابط جنسی ناسالم، و خواب ناکافی می افتد. بدن هم با مستعد شدن به ابتلای عفونت و اختلالات مزمن دردناک به این شیوه ی نادرست زندگی پاسخ می دهد که درمان آن ها ممکن است مشکل باشد و امکان عود آن ها وجود داشته باشد.

آلن، جوانی 22 ساله و مجرد است که بیشتر شب ها را با دوستانش می گذراند و غذاهای آماده ی سرپایی می خورد. به تازگی دردی آزار دهنده در کشاله ی ران، ناحیه ی تناسلی و کمرش احساس می کند و نیاز مداوم به دفع ادرار نیاز پیدا می کند. درد به تدریج شدیدتر شده و آلن متوجه شده ادرارش کدر و با کمی خون همراه است. پس از مراجعه به پزشک و تجویز آنتی بیوتیک، درد باز هم ادامه یافت، تا این که او به یک متخصص کلیه و مجاری ادرار معرفی شد. و متخصص کلیه و مجاری ادرار ،التهاب پروستات را در آلن تشخیص داد. با وجود تجویز آنتی بیوتیک بیشتر، علائم بر طرف نشد. به دلیل این درد مداوم، آلن دیگر تمرکز نداشت و زندگی اجتماعی و تحصیل او به هم ریخته بود.

آلن باید برنامه ی غذایی و شیوه ی زندگی خود را تغییر دهد، که احتمالاً مشکل را بدتر کرده اند. او روابط جنسی نادرستی داشته است که ممکن است او را در خطر ابتلا به عفونت های آمیزشی قرار داده باشد. آلن باید به طور منظم ورزش کند و هر روز تا جایی که درد اجازه می دهد پیاده روی کند.

علت سنگ کلیه در کودکان

بروز سنگ های کلیوی در کودکان بیشتر جنبه ژنتیک داشته و علت آن، تجمع کلسیم در ادرار است که به مرور باعث به هم ریختن شکل مجاری ادراری شده و کودک را در معرض خطر قرار می دهد. بررسی ها حاکی از آن است کودکانی که با وزن پایین متولد شده و از طریق لوله تغذیه می شوند، بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به سنگ های کلیوی قرار دارند.

منبع: متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان