علل و انواع افتادگی مثانه

 

images?q=tbn:ANd9GcQIaPVpEoyO7Y2P5k29h4iXcHCFQ1Bg oChISyr932s4ArzfW43Pg

برامدگی یا بیرون زدگی اعضای لگن مثل رحم , مثانه و رکتوم به داخل کانال واژن یا بیرون از واژن است.
علل پرولاپس یا بیرون زدگی اعضای تناسلی چند عاملی هستند,  بیماران ممکن است بدون علامت باشند یا علائم شدیدی داشته باشند این علائم شامل درد لگن,  مشکل در دفع ادرار,  بی اختیاری مدفوع , کمر درد یا مقاربت دردناک باشد.

اگرچه یکی از علل پرولاپس(بیرون زدگی) یا شل شدن لگن,  زایمان است ولی زایمان معمولا پرولاپس علامت دار ایجاد نمیکند.درد و زایمان وقایع فیزیولوژیک ضروری و مطلوب هستند و به هیچ وجه به خاطر ترس از پرولاپس نباید کنار گذاشته شود بلکه باید سایر عوامل که تشدید یا ایجاد کننده پرولاپس هستند را حذف کرد.

بلند کردن اجسام سنگین , چاقی , یبوست مزمن,  سابقه دیابت,  نوروپاتی , سرفه مزمن در اثر اسم,  برونشیت و سیگار و یائسگی (بدلیل محرومیت بافتها از هورمون استروژن) از جمله عوامل بوجود اورنده پرولاپس هستند.

علل افتادگی مثانه

– زایمان طبیعی: زایمان طبیعی یکی از مهم ترین علل افتادگی مثانه است. زایمان طبیعی سبب اعمال فشار زیاد به ماهیچه های واژن می شود. این ماهیچه ها مسئول نگهداری مثانه هستند. زایمان های طبیعی پشت سر هم بیشتر موثرند.

– یائسگی : استروژن هورمونی است که باعث محکم و سفت نگه داشتن ماهیچه های اطراف واژن می شود و کاهش ترشح استروژن در زمان یائسگی عاملی برای افتادگی مثانه است.

– اعمال فشار بر مثانه: عواملی مانند بلندکردن اجسام سنگین، زور زدن هنگام اجابت مزاج، داشتن یک بیماری طولانی‌مدت که با سرفه همراه بوده، ابتلا به یبوست مزمن همه از عواملی هستند که می توانند به عضلات لگن آسیب بزنند.

انواع افتادگی مثانه بر اساس شدت آن

افتادگی مثانه که به آن فتق مثانه هم می گویند، بر اساس میزان بر آمده شدن مثانه به درون واژن به چهار دسته تقسیم می شود:

درجه ۱ (خفیف) : در این حالت تنها قسمت کوچکی از مثانه به درون واژن بر آمده می شود.

درجه ۲ (متوسط) : مثانه به اندازه ای افتادگی دارد که وارد دهانه واژن می شود.

درجه ۳ (شدید): مثانه از دهانه واژن خارج شده و بیرون می زند.

درجه ۴ (کامل): کل مثانه به طور کامل از واژن خارج می شود که معمولا همراه با افتادگی سایر عناصر لگنی است، مانند افتادگی رحم، رکتوسل (بیرون زدگی بخشی از رکتوم به درون واژن) و انتروسل (نوعی فتق حاوی روده)

منبع:پزشک آنلاین   دکتر وریانی

 

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان