علل و عوامل نارسایی کلیه

[sbu_post_image]

عواملی که سبب آسیب رساندن به کلیه می‌شوند دو گروه هستند. یکی بیماری‌هایی هستندکه به صورت اولیه در داخل کلیه به وجود می‌آیند، یعنی خود بافت کلیه دچار آسیب و التهاب می‌شود مانند بیماری گلومرولونفریت.

-گلومرول بافتی است که در داخل کلیه نقش صافی را بر عهده دارد. گاهی اوقات این بافت به صورت خود به خود و در اثر اختلالات خودایمنی دچار التهاب می‌شود و اگر این التهاب درمان نگردد، در درازمدت می‌تواند بافت را از بین ببرد.

-گاهی عفونت‌ها در آن نقش دارند. عفونت می‌تواند داخل کلیه شود و در آنجا جایگزین گردد. این جایگزینی باعث التهاب کلیه می شود و در نتیجه کلیه آسیب می‌بیند. به این مشکل، پیلونفریت یا عفونت‌های کلیه می‌گویند که بیماران معمولا با درد پهلو و تب و لرز مراجعه می نمایند و در داخل ادرارشان عفونت وجود دارد.

-برخی از بیماری‌ها نیز به صورت مادرزادی کلیه‌ها را درگیر می‌کند. به طور نمونه، کلیه در دوران جنینی رشد خوبی ندارد.

– برخی از عوامل هم به دلیل اثرات ثانویه یک بیماری دیگر هستند. مانند یک بیماری عمومی به نام لوپوس داخل بدن وجود دارد و این بیماری کلیه‌ها را هم درگیر می‌کند. این گونه بیماری‌ها معمولا غیرقابل پیشگیری می باشند اما برخی از بیماری‌ها (مانند سنگ کلیه) که ما می‌توانیم آنها را درمان ‌کنیم و در صورت درمان نشدن آنها، کلیه‌های ما آسیب می‌بینند. وجود سنگ در کلیه باعث می‌شود راه کلیه بسته شود و ادرار خوب تخلیه نشود، در نتیجه ادرار به بافت کلیه فشار وارد می کند و فشار معکوس ایجاد می‌شود. بنابراین خون‌رسانی به کلیه کم می شود و کم‌کم سلول‌هایی که داخل کلیه هستند به دلیل کمبود خون دچار آسیب می‌شوند.

– عامل دیگر ریفلاکس در دوران نوزادی و کودکی است، یعنی ادرار به دلایل مختلف از سمت مثانه به کلیه پس زده می‌شود. این علل می‌تواند به دلیل اختلال در سیستم عصبی مثانه یا اختلال در سیستم مقاومت حالب‌ها در داخل مثانه باشد، در نتیجه هنگامی که کودک می‌خواهد ادرار کند به جای آنکه ادرارش خارج شود مقدار زیادی از آن به سمت کلیه‌ها حرکت می کند و همان فشار معکوس را ایجاد می نماید. در نتیجه می‌تواند به سلول‌های کلیه آسیب برساند.

– برخی علل دیگر که به صورت ثانویه می‌توانند به کلیه‌ آسیب بزنند مانند بیماری دیابت یا افزایش قندخون و دیگری افزایش فشارخون می باشد، یعنی فشارخون‌هایی که مزمن هستند و جالب است که بدانید در برخی از این بیماری‌ها هم پرفشاری خون می‌تواند سبب آسیب به کلیه‌ شود و هم برعکس نارسایی‌های کلیه می‌توانند پرفشاری خون ایجاد کنند. در واقع در یکی دو دهه اخیر این دو بیماری از علل اصلی نارسایی کلیه هستند.
منبع: زندگی سالم

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان