عمل جراحي سنگ کلیه با PCNL

 

[sbu_post_image]

PCNL يعني خارج کردن سنگ کليه از راه سوراخ کوچک پوست.

سنگ کليه يک بيماري شايع دستگاه اداري است. در گذشته تمام موارد سنگهاي بزرگ کليه بروش عمل جراحي بازو با ايجاد شکاف وسيع در ناحيه پهلو يا شکم درمان مي شدند ودر اين روش بيماران تا چند ماه از درد محل برش جراحي و عوارض ناشي از آن مثل فتق محل عمل شکايت داشتند ولي با ابداع روشهايي مثل سنگ شکني با امواج صوتي براي سنگهاي کوچکتر از 2cm وروش pcnl براي سنگهاي بزرگتر از 2cm اکثر سنگهاي کليه را براحتي و بدون شکاف وسيع پهلو مي توان درمان نمود.

جراحي PCNL

براي جراحي بسته، بيمار به طور کامل بيهوش مي شود، يک برش حدود 2-3 سانتي متر در پشت يا پهلو ايجاد مي گردد واز طريق اين برش يک دوربين وارد کليه شده وسنگ را با سنگ شکن خرد و خارج مي نمايد.

سنگ شکني در دو قسمت انجام مي شود، در داخل لوله ي حالب و در داخل کليه. در لوله ي حالب زماني اقدام به سنگ شکني مي شود که جلوي عبور ادرار از لوله ي حالب گرفته شده باشد. به اين علامت در اصطلاح پزشکي آب آوردگي کليه يا (هيدرونفروز) گفته مي شود. براي سنگ هايي که در داخل کليه باعث درد، خونريزي و گرفتن سر حالب و آب آوردگي کليه و همچنين بروز عفونت هاي کليه شود، نياز به سنگ شکني احساس مي شود. البته لازم به توضيح است که دو نوع سنگ شکني وجود دارد:
1) سنگ شکني درون اندامي که براي سنگ هاي مثانه و حالب بکار مي رود و در اين حالت پس از بيهوش کردن بيمار، دستگاهي از طريق مجاري ادرار به داخل مثانه يا حالب فرستاده شده و با ديد مستقيم توسط سنگ شکن که انواع مختلفي دارد شکسته مي شود. 2) در سنگ شکني برون اندامي، احتياجي به بيهوشي بيمار نيست و سنگ شکن با سنگ تماس مستقيم نداشته و از طريق امواج الکترومگنتيک از راه دور سنگ را خرد مي کند.

سنگ شکن با امواج شوک دهنده از خارج از بدن، تکنیکی است که در آن می توان بدون انجام جراحی سنگهای کلیه و حالب را درمان نمود. در این روش از امواج با انرژی بالا که قابلیت عبور از بافتهای بدن را دارند، جهت شکستن سنگ به قطعات بسیار کوچکتر استفاده می شود. بعلت اندازه کوچک سنگهای حاصله از طریق ادرار و بدون هیچ مشکلی از بدن دفع می شوند

منبع : متخصص اورولوژی تهران

 

 

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان