عمل سنگ کلیه

مقايسه عوارض جراحي PCNL و جراحی باز
مقايسه عوارض جراحي PCNL و جراحی باز
مقايسه عوارض جراحي PCNL و جراحی باز

عوارض جراحي PCNL

يعني خارج کردن سنگ کليه از راه سوراخ کوچک پوست PCNL

سنگ کليه يک بيماري شايع دستگاه اداري است. در گذشته تمام موارد سنگ هاي بزرگ کليه بروش عمل جراحي بازو با ايجاد شکاف وسيع در ناحيه پهلو يا شکم درمان مي شدند ودر اين روش بيماران تا چند ماه از درد محل برش جراحي و عوارض ناشي از آن مثل فتق محل عمل شکايت داشتند ولي با ابداع روشهايي مثل سنگ شکني با امواج صوتي براي سنگهاي کوچکتر از 2cm وروش pcnl براي سنگهاي بزرگتر از 2cm اکثر سنگ هاي کليه را براحتي و بدون شکاف وسيع پهلو مي توان درمان نمود.

خلاصه مراحل جراحي PCNL

براي جراحي بسته، بيمار بيهوش کامل مي شود، يک برش حدود 2-3 سانتي متر در پشت يا پهلو ايجاد مي گردد واز طريق اين برش يک دوربين وارد کليه شده وسنگ را با سنگ شکن خرد و خارج مي نمايد.

روش استاندارد طلايي در درمان سنگ هاي شاخ گوزني جراحي باز است و ساير روش هاي درماني با آن مقايسه مي شوند. روش هاي نوين آندوارولوژي در درمان سنگ هاي شاخ گوزني تاثير بيشتر داشته و کمتر تهاجمي هستند.

عوارض PCNL  با جراحي باز

120 فرد مبتلا به سنگ شاخ گوزني بستري در مرکز آموزشي – درماني رازي در سال هاي 86-1384 بررسي شدند و اطلاعات لازم از قبيل سن، جنس، نوع درمان، عوارض حين و پس از عمل جراحي (شامل اوروپاتي انسدادي، هماتوري شديد، عفونت زخم و نشت ادرار)، ميزان پاک سازي سنگ و مدت بستري بيماران از پرونده ها استخراج شد و نتايج به کمک T-test و chi- square مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

120 بيمار دچار سنگ شاخ گوزني بررسي شدند که در 60% آنها (72 بيمار) درمان به روش PCNL  و در 40% ديگر (48 بيمار) جراحي باز انجام شد. عوارض حين عمل جراحي در 18.8% بيماران درمان شده به روش PCNL و در 13.9% گروه جراحي باز اتفاق افتاد. بيشترين عارضه خون روي نيازمند به انتقال خون بوده است. عوارض پس از عمل جراحي در 4.2% بيماران درمان شده به روش جراحي باز و در 12.5% گروه PCNL  بروز کرد که بيشترين آنها مربوط به نشت ادرار، عفونت زخم، هماچوري نيازمند انتقال خون و اوروپاتي انسدادي بود. متوسط مدت بستري در بيماران درمان شده به روش 3.93±1.76 PCNL  و در جراحي باز 5.08±2.42 روز و ميزان پاکسازي سنگ در بيماران درمان شده %81.9 PCNL و در جراحي باز 91.6% بوده است.
نتيجه گيري:

PCNL  مزيت هاي درماني از قبيل مدت کوتاه تر بستري بيمار دارد که باعث شده گام اول درمان در بيشتر بيماران دچار سنگ کليه شاخ گوزني باشد.

منبع : sid و دکتر وریانی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان