عوارض شیمی درمانی سرطان بیضه چیست

[sbu_post_image]

سرطان بیضه

سرطان بیضه ، شایع ترین بیماری بین مردان بیست ، چهل ساله است ولی در سالهای دیگر نیز ممکن است ظاهر شود این بیماری هنوز هم از نادر ترین نمونه سرطان در انگلستان است که هر سال یکهزار نفر به جمع سرطانی بیضه می افزاید در هر حال ظرف بیست سال گذشته به تعداد بیماران مبتلا به سرطان بیضه افزوده شده و دلیل آن هنوز نا شناخته است .

سرطان بیضه هنگامی توسعه و رشد می یابد که سلول های جرمی که در درون بیضه هاست منقسم شوند و بگونه ای غیر عادی بالغ گردند . به این حالت و یا به عبارت دیگر به این توموروبستگی وبستگی به آن دارد که حاوی چه نوعی از سلول است .seminmaو یا tratoma و می گویند

تمام سرطانهای بیضه را می توان درمان کرد و چنانچه به موقع کشف شوند بیش از90% آنها را می توان درمان نمود بقسمی که بیمار کاملا شفا می یابد البته درمان ها ممکن است مختلف باشند و بستگی به ان دارند که سرطان از نوع (( سمی نوما)) است و یا (( تراتوما)) و آیا ازطریق سیستم لنفاوی بدن و یا خون به سایر قسمتهای بدن بیمار سرایت کرده است یا نه ؟

عمل جراحی سرطان بیضه

بعضا اتفاق می افتد که عمل جراحی ضرور گردد تا طی آن غدد لنفاوی شما و نیز غده های خوش خیم یا بافتهای ناسوری که پس از عمل شیمی درمانی در شکم شما بر جای مانده است برداشته شود ممکن است لازم گردد که برای اینکارها شما به مدت ده روز به بیمارستان مراجعه کنید. این عمل ممکن است به عقیم شدن بیانجامد و شماباروری خود را از دست بدهید علت آن است که این جراحی بعدی می توانید در انزال منی موثر واقع گردد در هر حال توانایی شما در نعوظ و شور شهوانی شما دست نخورده برجای خواهد ماند اگر به شما تکلیف شد که این عمل جراحی را انجام دهید توضیحات بیشتری به شما خواهند داد شما آزادید که هر چه سوال دارید از پزشک معالج خود بپرسید .

عوارض جراحی سرطان بیضه

تشخیص و اعلام این مطلب که فردی به بیماری سرطان بیضه دچار شده است برای بسیاری از مردان خبری دردناک است ممکن است شما اصلا چنین مرضی را تا کنون نشنیده باشید و چه بسا که خود را سالم و توانا به حساب آورید شوک آنکه شما به بیماری سرطان مبتلا شده اید ممکن است شما را سردرگم غمگین و مضطرب نماید اگرچه پزشکان به شما خواهند گفت که مرض قابل درمان است و چه بسا شفا یابد ولی شما از نام بیماری وحشت زده شده اید و به طور کلی خودتان را باخته اید اینها همه بازتابهای شما در مقابل خبر است و چه بسا چند روز یا چند هفته طول کشد تا آتش احساس شما فروکش کند و از حرارت آ ن کاسته شود تا دوباره شما خود را با شرایط تطبیق دهید .

بیشتر مردها صحبت کردن درباره ی احساسات و ترس خود را مفید تشخیص د اده اند و این کار به آنها کمک کرده است تا از بار غم خود کم کنند از طرفی ممکن است شما پرسش هایی درباره ی امور جسمی یا اجتماعی و یا بطور کلی زندگی خود داشته باشید و بخواهید آنها را با فردی که به شما نزدیک است در میان بگذارید بعضی از اینگونه امور که درباره ی مبتلایان به بیماری سرطان بیضه مربوط می شود در زیر آمده است .

چنانچه شما پرسشهای دیگری دارید و علاقه مندید پاسخهای تخصصی دریافت نمایید نترسید آنها را با افراد خبره یا پزشک خود در میان گذارید به محض آنکه شما خبر تاسف بار بیماری خود را می شنوید هزاران سوال است که از مغز شما میگذرد و هرچه شما بیشتر جواب بگیرید از بار مشکلات شما کاسته می شود .

عوارض شیمی درمانی سرطان بیضه

بستگی به این دارد که چه نوع دارویی برای شما تجویز شده باشد از طرف دیگر هر یک از ما انسانی جدا ازدیگران و بازتابمان در برابر شیمی درمانی مختلف است تاثیرات معمولا موقت است و داروها یا سایر پیشنهاد ها ممکن است بکار گرفته شوند تا از خسارت وارد آوردن به سبک زندگی شما بیش از حد لازم پرهیز نمایند .

بیشتر مردان در حین عمل شیمی درمانی احساس می کنند که بی نهایت خسته اند این حالت یا احساس در روزهای شروع به کار شدید است و هر چه درمان جلو می رود ممکن است بر شدت این خستگی افزوده شود باید مواظب باشید که خودتان را بیش از حد خسته نکنید قبول کنید شما آن فرد قبلی نیستید .

داروهای کیوتوتوایکسیک می توانند برروی مغزاستخوان شما تاثیر نامساعد گذارند مغزاستخوان گلبول های خون را می سازند بنابراین لازم است در شروع درمان از شما آزمایش خون بعمل آید و اینکار در حین درمان و پس از آن ادامه داشته باشد شما به هیج وجه کم شدن گلبول های سفید خون خود را احساس نمیکنید در هر حال پزشک شما یا پرستار شما در آن زمان که شماره ی گلبولهای سفید خون شما شروع به کاهش می کند این موضوع را به شما اطلاع خواهند داد .

در حین درمان ممکن است به شما حالت استفراغ دست دهد و حتی استفراغ نیز بکنید ولی این عمل از جمله تاثیرات جانبی همه ی داروها نیست هربسیاری از قرص ها و تزریق ها برای رفع این مشکل وجود د ارد که پزشک شما بلافاصله از آنها استفاده خواهند کرد تا آرامش را به شما بازگردانند هم چنین ممکن است پیشنهاد دیگری داشته باشند تا شما بتوانید با این مشکل مبارزه کنید .

ممکن است این احساس به شما دست دهد که پس ازهر جلسه شیمی درمانی میلی به غذا ندارید از طرفی بعضی از داروها ممکن است مزه ی غذای شما را تغییر دهد و انها را در نظر شما نا مطبوع جلوه دهد اگر مشکل خوراک دارید لازم است ان را بلافاصله با ویژه گر تغذیه مطرح سازید .

داروهایی را که شما مصرف می کنید و مو جب از دست رفتن موهای زائد بدن شما گردد این بازتاب همیشه جنبه موقت داشته است و هنگامیکه درمان پایان یافت موهای بدن شما دوباره رشد می کنند و به جای اول برمیگردند.

ممکن است شما علاقه داشته باشید موهای سر خودتان را به آن علت که به طور یکنواخت نمی ریزند یا کم نمی شوند و از دید گاه افراد حالت کچلی پیدا می کنید بتراشید شاید هم علاقه داشته باشید از قبل کلاهی تهیه کنید تا سر شما را محافظت کند این کاملا طبیعی است که هر کس برای از دست دادن موی سرش به ویژه اگر ناگهانی نیز باشد ناراحت می شود برای رفع این محظور از موهای مصنوعی یا ویگ نیز می توان استفاده کرد .

اگر تاثیرات جانبی دیگری پیش آید و ارتباط با داروهایی داشته باشد که شما مصرف می کنید با شروع درمان برای شما تشریح خواهد شد .

منبع: متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان