عوارض عفونت کلیه

عوارض عفونت کلیه

عفونت مکرر و شدید کلیه ممکن است منجر به آسیب کلیه و بیماری مزمن کلیه شود.

اگر عفونت کلیه مکررا تکرار شود، خصوصا در فصل سرد سال که عفونت بیشتر می شود و درمان نگردد، فرد دچار نارسایی کلیه خواهد شد.

البته عفونت تنها عامل نارسایی کلیه نیست، بلکه بیماری دیابت، فشار خون بالا و … نیز موثرند. یعنی اگر فردی یک بار دچار عفونت کلیه شود، حتما نارسایی کلیه نمی گیرد، اما اگر خیلی تکرار شود و درمان هم نگردد، باعث نارسایی خواهد شد.

اگر فردی دچار نارسایی کلیه شود، باید دیالیز گردد و یا پیوند کلیه برای او انجام شود که سختی های خاص خودش را دارد.

از عوارض دیگر عفونت کلیه، تجمع چرک در کلیه و ایجاد آبسه کلیه می‌باشد.

بنابراین تشخیص به موقع و درمان عفونت کلیه به طور کامل، ضروری می‌باشد.

عفونت کلیه می‌تواند وارد جریان خون شود و در فرد شرایط خطرناکی به نام سپسیس (عفونت خون) ایجاد کند.

تشخیص عفونت کلیه

آزمایش ادرار برای تشخیص باکتری، وجود گلبول های سفید، وجود کست (cast) انجام می‌شود.

در صورتی که عفونت کلیه به درمان مقاومت نشان داد عکس‌های رادیولوژی و سی تی اسکن برای بررسی مشکلات کلیه و مثانه انجام می‌شود.

درمان عفونت کلیه

برای درمان عفونت، باید تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف کرد. آنتی بیوتیک را اولا باید سروقت مصرف کرد و ثانیاً تمام تعداد تجویزشده را استفاده نمود.

درمان دقیق و کامل عفونت خیلی مهم است، زیرا اگر عفونت به خوبی ریشه کن نشود، مجدداً عود می کند.

پیشگیری از عفونت کلیه

1- عفونت هر جایی از بدن را جدی بگیرید و آن را درمان کنید؛ مثلا هنگام ابتلا به گلودرد چرکی سریعا در پی درمان آن باشید. یا وقتی تب می کنید، آن را جدی بگیرند و خود درمانی نکنید و با مراجعه به پزشک، علت تب را دریابید و آن را درمان کنید.

2- بهداشت فردی را رعایت کنید، زیرا همانطور که در قسمت بالا گفته شد یکی از علل ایجاد عفونت کلیه، رعایت نکردن بهداشت است. رعایت بهداشت فردی در جامعه ما نهادینه شود و رسانه ها روی این مساله زیاد کار کنند تا افراد جامعه عادت کنند به بهداشت فردی و استحمام، تمیزی لباس ها و بهداشت محیط دقیق اهمیت دهند تا بیماری ها و عوارض ناشی از بیماری ها کاهش پیدا بکند.

منبع: تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان