عوارض و تشخیص تبخال تناسلی

images?q=tbn:ANd9GcTKji2CBqzxbVpvIZ50lLvImFB Q ytl4nHEiBNp0bRwKlIhGyEUQ

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی-تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می کند.عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ می باشد . هر دو نوع این ویروسها می توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند .

نوع شماره ۲ این بیماری عامل ایجاد تبخال تناسلی است که خاص بزرگسالان بوده و از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود .

تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شده و ممکن است تبخال تناسلی نشانه های بالینی داشته و یا مخفی بماند.

در خانمها محل ابتدائی تظاهر ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است در حالیکه پس از عود ، زخمها در واژن ، پوست اطراف مقعد ،‌ پاها و باسن ایجاد می شود .

در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل بروز زخمهای تبخال تناسلی است و همچنین کسانیکه رابطه جنسی غیرمعقول از راه مقعد دارند در آن نقطه ایجاد می شود.

پس هر تناسلی ممکن است در سایر نقاط دستگاه تناسلی اطراف مقعد و دهان زن و مرد، برحسب رفتار جنسی آنها ، ایجاد شود.

عوارض تبخال تناسلی

در برخی افراد به دنبال انتشار ویروس به دستگاه عصبی علائمی همچون تب، سردرد، استفراغ و سفتی گردن ۳ تا ۱۲ روز بعد از ضایعات تناسلی ایجاد می‌شود. این حالت اگرچه برای بیمار بسیار ناراحت‌کننده است اغلب اوقات خوش‌خیم است و کاملاً بهبود می‌یابد.

تبخال‌های تناسلی  جزء بیماری‌هایی  است که از راه تماس جنسی منتقل می‌شوند و «علاوه بر تماس جنسی، تماس پوست با ترشحات تنفسی افراد آلوده باعث انتقال عفونت‌های تبخالی می‌شود. بنابراین افرادی ازجمله دندان پزشکان، کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و آزمایشگاه‌ها در معرض خطر بیشتری برای اکتساب بیماری‌های تبخالی هستند. همچنین انتقال از مادر به فرزند در حین زایمان یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری تبخال تناسلی است.»

انتقال ویروس از یک نقطه بدن مثل ناحیه تناسلی به سایر نقاط ازجمله دست‌ها، بازوها، ران‌ها و نیز به دنبال دستکاری دیده شده است. چرا که، ویروس تبخال پس از ورود به پوست از انتهای (پایانه‌های) عصبی خود را به گره‌های عصبی منطقه می‌رساند و در آنجا به زندگی خود ادامه می‌دهد و می‌تواند دوباره خود را به سطوح مخاطی و پوستی برساند و ضایعات جدیدی ایجاد کند و به سایرین نیز منتقل شود. ضایعات تبخالی تمایل به عود مجدد دارند که دفعات عود در افراد متفاوت است و شرایط فردی و وضعیت ایمنی فرد به‌شدت روی آن تأثیر می‌گذارد.

تشخیص تبخال تناسلی

علائم و نشانه های تبخال تناسلی نوع 2 خیلی متغیر هستند و گاها یک ژن قوی برای تشخیص لازم است. معولا افراد متخصص با دیدن ضایعات پوستی به راحتی به تشخیص می رسند. گاها لازم است از ضایعات پوستی نمونه برداری کرد و به آزمایشگاه فرستاد. در فواصل ما بین دو عفونت که بیمار دارای علائم نیست و در افراد عادی که مشکوک به عفونت هستند با آزمایش خون می توان بیماری را تشخیص داد.

پیشگیری از تبخال تناسلی

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری، خودداری از برقراری رابطه جنسی با افراد آلوده است. زخم دستگاه تناسلی می تواند حتی در نواحی که با کاندوم پوشانده شده است نیز ایجاد شود. استفاده صحیح از کاندوم از جنس لاتکس به مقدار زیادی از خطر آلودگی می کاهد ولی آنرا صفر نمی کند. اگر فردی دارای تبخال تناسلی فعال است، باید تا بهبود کامل زخمها از برقراری رابطه جنسی خوداری کند چون خطر انتقال بیشتر است. همین فرد پس از بهبود زخمها باز آلوده است و می تواند بیماری را منتقل کند ولی خطر آن کمتر است. افرادیکه احتمال می دهند آلوده به ویروس تبخال نوع 2 باشند, می توانند با انجام آزمایش خون تشخیص را تائید یا رد کنند. اگر تست فرد برای ویروس تبخال نوع 2 مثبت باشد به احتمال زیاد دارای عفونت تبخال تناسلی است.

به طور خلاصه

1. عامل اصلی ابتلا به ویروس تبخال  نوع 2 رابطه جنسی است.
2. از خصوصیات تبخال تناسلی عود آن است.
3. تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد ولی با درمان ضد ویروسی می توان از طول مدت دوره بیماری و موارد عود کاست.
4. با آزمایش خون می توان با دقت زیاد افراد آلوده را تشخیص داد.

منبع:هفت سیب  بیتوته

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان