غده فوق کلیوی

[sbu_post_image]

علایم پر کاری غده فوق کلیه

این نوع چاقی به دلیل پرخوری نیست. علائمی مانند ضعف عضلانی، فشارخون بالا، افزایش قندخون و چاقی، ناشی از اختلال غده تیروئید و غده فوق کلیوی است.

افرادی که چاق هستند و فقط این چاقی به تنه آنها ختم می شود و دست و پاهای لاغری دارند ناشی از پر کاری غده فوق کلیوی است.

چاقی می تواند به دلایلی مانند کم کاری تیروئید، پر کاری غده فوق کلیه، ژنتیک، تغییرات فعالیت فیزیکی و افزایش مصرف مواد کالری زا باشد.گاهی چاقی می تواند با بیماری های دیگر همراه شود و چاقی مربوط به غدد و سوخت و ساز هم می شود که چاقی شکمی در این افراد بیشتر دیده می شود.

همچنین علاوه بر چاقی شکمی، تجمع چربی در پشت گردن با دست و پاهای لاغر مربوط به بیماری غدد فوق کلیوی است که از نوع چاقی مرکزی به شمار می رود.

علائمی مانند ضعف عضلانی، فشارخون بالا، افزایش قندخون و چاقی، ناشی از اختلال  غده تیروئید و غده فوق کلیوی است.

کم کاری تیروئید معمولا با سی کیلو اضافه وزن همراه است و با مصرف قرص های تیروئید وزن افراد کم نمی شود، در نهایت کاهش میزان کالری دریافتی و ورزش از درگیری فرد چاق با بسیاری از بیماری های مزمن جلوگیری می کند.

درمان سرطان غدد فوق کلیوی

خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی این امکان را به پزشکان داده است تا با انجام راه های درمانی، به موفقیت های قابل قبولی در زمینه درمان سرطان غدد فوق کلیوی برسند.

درمان سرطان غدد فوق کلیوی با عمل جراحی

جراحی یکی از شایع ترین روش هایی است که برای درمان سرطان غدد کلیوی به کار می رود. هنگامی که تومور کوچک باشد، تنها تومور و بخش کوچکی از غده فوق کلیه برداشته می شود، اما  اگر تومور رشد کرده باشد و بزرگ شده باشد، تمام غده آدرنال از بدن خارج می شود.

درمان سرطان غدد فوق کلیوی با دارو درمانی

پزشکان با تجویز داروهایی، از تشکیل عروق خونی جدید توسط سلول های سرطانی جلوگیری می کنند و در نتیجه از تکثیر سلول های سرطانی نیز جلوگیری می شود.

درمان سرطان غدد فوق کلیوی با پرتو درمانی

غده آدرنال سرطانی شده را در معرض تابش اشعه با طول موج مخصوص و انرژی بالا قرار می دهند تا این انرژی، بافت سلول های سرطانی را تخریب کند و مانع از تقسیم سلولی و رشد تومورها شود.

درمان سرطان غدد فوق کلیوی با شیمی درمانی

با استفاده از داروهای مخصوص شیمی درمانی، به تومور غده آدرنال آسیب رسانده و مانع از گسترش سرطان می شود.

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان