غده پروستات و علایم سرطان پروستات

[sbu_post_image]

غده پروستات

پروستات بخشی از عضو جنسی مردان است که به شکل و اندازه تقریبی گردو، زیر مثانه قرار گرفته و مجرای خروجی آن را احاطه کرده است.

نقش پروستات تولید مایع وروان کردن حرکت اسپرماتوزوئیدها به خارج است.

انواع بیماری پروستات

پروستات غده‌اي است كه در زير مثانه قرار داشته و مجراي دفع ادرار را در بر گرفته است. اين غده عضلاني به اندازه‌ يك گردو بوده و از طريق ترشح مايعي به هنگام انزال، تغذيه اسپرم را بر عهده دارد. اين غده فقط در آقايان مشاهده مي‌گردد و عمدتاً آقايان تا قبل از بروز اختلالي در آن، از وجود اين غده بي‌اطلاع هستند. مهمترين اختلالاتي كه ممكن است در پروستات به وجود آيد عبارتند از:

1 سرطان پروستات(به عنوان دومين سرطان كشنده بعد از سرطان ريه در آقايان)

2ـ بزرگ شدن(تورم و يا تومورغيرسرطاني) پروستات معروف به هيپرپلازياياهيپرتروفي پروستات

3ـ التهاب پروستات (Prostatitis)

علایم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نمی‌كند. در مراحل بعدی ممكن است علایم زیر مشاهده شود:

این علایم شبیه علایم بزرگ شدن خوش خیم پروستات است.

– علایم مراحل پیشرفته این بیماری نیز پس از دست‌اندازی سرطان به سایر نقاط بدن ایجاد می‌شوند مانند دردهای استخوانی، بالا رفتن اوره خون، كم خونی و كاهش وزن شدید.

التهاب پروستات

التهاب پروستات بیشتر در مردان جوان تا میانسال رخ می‌دهد. متناوباً درد ایجاد می‌شود و تشخیص آن به دلیل اینكه علائم، در افراد مختلف متفاوت است، مشكل است. ممكن است در هنگام ادرار كردن سوزش یا درد ایجاد شود و مثانه كاملاً خالی نشود كه این علائم در بیماریهای دیگر نیز دیده می‌شود. 10تا 12 درصد از مردان این علائم را تجربه می‌كنند.

علت سرطان پروستات

* سن، بیش از 70% مردان مبتلا، بالای 65 سال دارند.

* رژیم غذایی

*  عوامل ژنتیکی، در واقع اگر اقوام نزدیك فرد مبتلا باشند خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

تشخیص سرطان پروستات

استفاده از PSA، تماس مقعدی
یکی یا آن دیگری کافیست، تفاوتی ندارند.
انجام یکی از دو آزمایش ضروری است. با هم در تضاد نیستند اما مکمل یکدیگر اند.

ليزر پروستات

يکي از راه هاي جديد و مؤثر درمان بزرگي پروستات، ليرز پروستات است. در اين روش بيمار تحت بي حسي موضعي قرار مي گيرد و در مدت زمان کوتاهي با استفاده از دستگاه ليزر، بزرگي پروستات درمان مي شود و جريان ادراري فرد به حالت طبيعي برگشته و انسداد ادراري او رفع مي شود. مزيت اين روش، نداشتن خونريزي در حين و بعد از عمل و عدم استفاده از سوندگذاري هاي طولاني مدت براي بيمار، پس از عمل جراحي است.

منبع : متخصص پروستات تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان