فواید و عوارض وازکتومی

th?id=H.4605481677096759&pid=15

وازکتومی

وازکتومی یا انسداد مجاری وازدفران، یکی از قدیمی ترین روشهای جراحی ، جهت جلوگیری از باروری در مردان می باشد این روش امروزه در بسیاری از نقاط دنیا بخصوص چین، جهت کنترل جمعیت متداول می باشد.

وازدفران مجرای عبور اسپرم از بیضه به طرف پروستات و مجرای ادراری جهت اضافه شدن اسپرم به مایع انزالی منی می باشد که با انسداد این مجرا، باعث تهی شدن مایع منی، از اسپرم می گردد و در نتیجه مایع خروجی انزالی حاوی اسپرم نمی باشد. لذا منجر به باروری نمی گردد.

روش انجام وازکتومی

وازکتومی از طریق برش کوچکی بر روی پوست در مسیر مجرای وازدفران می باشد. این برش معمولاً بر روی ساک بیضه (اسکلروتوم) و یا به ندرت قسمت تحتانی شکم انجام می گردد. سپس با باز کردن بافت زیر پوست و آزاد کردن مجرای وازدفران، قسمتی از مجرا برش داده شد و دو سر آزاد آن ، با نخ جراحی مسدود می گردد.
در روشی به نام NSIV که به نام وازکتومی بدون برش معروف می باشد بدون برش پوست با تیغ جراحی، از طریق سوراخ کوچکی بر روی پوست، به محل مجرای وازدفران دسترسی پیدا کرده و وازکتومی انجام می گردد.

عوارض بعد از وازکتومی

وازکتومی یکی از کم عارضه ترین روشهای جلوگیری از باروری می باشد و عوارض آن شامل عوارض تکنیکی جراحی، مثل احتمال خونریزی و هماتوم در کیسه بیضه و ایجاد عفونت محل جراحی می باشد. عوارض دیررس مثل درد دائمی و یا درد هنگام نزدیکی که به ندرت رخ می دهد. همچنین با گذشت زمان ، ناباروری ممکن است دائمی و غیر قابل برگشت گردد.

وازکتومی و نارسایی جنسی

وازکتومی از نظر علمی تأثیری بر روی ناتوانی جنسی در رفتار سکس فرد ندارد و منجر به کاهش و یا افزایش تمایل و توانایی جنسی نمی گردد و فقط حجم مایع منی 5/0 میلی لیتر کمتر از قبل از وازکتومی می گردد و مایع منی حاوی اسپرم نیست. در موارد متعددی که بیمار پس از وازکتومی اظهار کم شدن تمایل یا توانایی جنسی دارد صرفاً تأثیر عصبی و روحی عمل می باشد و تأثیر جسمی نیست.

اسپرم ساخته شده در بیضه هنگام نزدیکی در مسیر لولۀ وازدفران حرکت می کند و پس از رسیدن به محل وازکتومی شده، پشت محل انسداد مجتمع می گردد و به تدریج با گذشت زمان جذب بدن می گردد.

فواید وازکتومی

وازکتومی با درصد موفقیت بالای 95/0 تا 95/99 یکی از قطعی ترین روش های جلوگیری از باروری است که انجام آن با کمترین استرس به فرد و با بی حسی موضعی و در زمان حدود 10 دقیقه قابل انجام است و دوره نقاهت کوتاه مدت 24 تا 72 ساعت می باشد. پس از ترمیم احتیاج به کشیدن بخیه نمی باشد. احتمال عود و باز شدن مسیر وازدفران بین 5 تا 05/0% می باشد که بسته به تکنیک وازکتومی متفاوت است.

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان