كاهش جريان ادرار

كاهش جريان ادرار
كاهش جريان ادرار
كاهش جريان ادرار

 كاهش جريان ادرار یا قطره قطره آمدن ادرار

علت كاهش فشار ادرار

سنگ كليه، نوروپاتي يا آسيب عصبي مثانه، آسيب به نخاع، التهاب، بزرگی پروستات و يا سرطان پروستات، عفونت مجاري ادرار، تنگي و يا تومور پيشابراه، بي ‌اختياري ادرار، ضعف عضلات كف لگن، مصرف برخي داروها و چاقي از علل بروز اين مشکل هستند.

حجم ادرار

پرادراري

در پزشکي، پرادراري به وضعيتي اطلاق مي ‌شود که حجم ادرار 24 ساعته بيش از 5/2 ليتر باشد. گاهي هم پُرادراري، به تکرر ادرار بدون توجه به حجم ادرار اطلاق مي ‌شود. گاهي مواقع، پرادراري به همراه بلع مايعات فراوان است. گاهي پرادراري حالت طبيعي دارد مثل پرادراري در سرما، پرادراري در ارتفاعات و بعد از نوشيدن مايعات فراوان.

براي پرادراري دلايل زيادي وجود دارد، مانند:

مصرف داروهاي مدر، مصرف غذاهاي مدر(قهوه، چاي، آب ميوه‌‌هاي اسيدي،)‌، ديابت شيرين، ديابت بي‌ مزه، پُرنوشي رواني، مصرف زياد ريبوفلاوين يا ويتامين B2، سرما، ارتفاعات، التهاب بافت بينابيني مثانه، لوپوس و کلسيم بالا.

کم ادراري

سرعت جريان ادرار در مثانه مردان 20تا 25 ميلي ليتر در ثانيه و در زنان 25 تا 30 ميلي ليتر در ثانيه است. سرعت جريان کمتر از 15 ميلي ليتر در ثانيه، موجب شک به انسداد و سرعت کمتر از 10 ميلي ليتر در ثانيه به عنوان مدرک قطعي براي انسداد مجراي ادرار محسوب مي ‌گردد.

عللي که براي کاهش جريان ادرار وجود دارد، در مردان و زنان متفاوت است:

ممکن است به دنبال عفونت، تحريک شيميايي، عفونت ‌‌هاي باکتريايي و يا به‌طور شايع ‌تر، به طور خود به ‌خودي و بدون علت واضح باشد.

هر عاملي که باعث کم آبي بدن شود، داروهايي که موجب مسموميت کليه مي ‌شوند مانند پني سيلين‌‌ها و داروهاي هم گروه جنتامايسين، تومور مغزي ترشح کننده هورمون ضد‌ادراري، در زنان جوشگاه‌‌ هاي جراحي به دنبال جراحي قبلي و در مردان انسداد ناشي از بزرگ شدن پروستات از شايع ‌ترين علل اين مشکل است.

منبع: tebyan

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان