مراقبت های بعد از عمل برداشتن کلیه

[sbu_post_image]

بیشتر مردم می توانند فقط با داشتن یک کلیه یا یک کلیه و مقداری از کلیه دیگر کارایی مناسبی داشته باشند. شخص باید سالی یکبار برای بررسی عوامل مربوط به کارکرد کلیه که در زیر آمده اقدام کند:

·         فشار خون: پیگیری دقیق فشار خون مهم است چرا که  کاهش کارکرد کلیه می تواند منجر به افزایش فشار خون شود که آن هم به نوبه خود می تواند باعث آسیب به کلیه شود.

·         سطح پروتئین ادرار: سطح بالای پروتئین ادرار (پروتئینوری) ممکن است نشانگر آسیب کلیوی یا کارکرد ضعیف کلیه باشد.

·         تصفیه مواد زائد: میزان تصفیه گلومرولی، میزان کفایت کلیه ها برای تصفیه مواد زائد را اندازه گیری می کند. این آزمایش معمولا بر روی نمونه خون انجام می شود.کاهش میزان تصفیه نشانگر کاهش کارکرد کلیه است.

مراقبت از کلیه باقی مانده

فرد باید از کلیه باقی مانده مراقبت کند. راهنمایی های زیر را به منظور حفظ کارکرد مناسب کلیه به کار ببندید:

·         داروهای تجویز شده جهت کاهش فشار خون را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

·         از یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها،سبزی ها،غلات کامل و غذاهای کم چربی پیروی کنید.

·         مصرف روزانه نمک را کاهش دهید.به میزان نمک(سدیم)موجود در مواد غذایی بسته بندی شده توجه ویژه ای داشته باشید.

·         از غذاهای سرشار از پروتئین اجتناب کنید چرا که باعث تحمیل بار اضافی به کلیه ها می شود.

·         در صورت مصرف الکل یا نوشیدنی های کافئین دار،اعتدال را رعایت نمایید. ممکن است پزشک الکل یا کافئین را از رژیم غذایی تان حذف نماید.

·         به طور مرتب ورزش کنید.

·         از آسیب به کلیه ها اجتناب کنید. از ورزش های مهاجمی بپرهیزید و هنگام شرکت در ورزش هایی که احتمال تصادم یا افتادن در آنها وجود دارد از ابزار های محافظت کننده استفاده کنید.

منبع: پزشک شما

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان