مقاومت آنتی بیوتیکی درآکنه

مقاومت آنتی بیوتیکی درآکنه
مقاومت آنتی بیوتیکی درآکنه

داروهای مختلفی برای درمان جوش یا آکنه بکار میروند. ازجمله داروهای مهم در درمان جوش آنتی بیوتیکها هستند.اثر آنتی بیوتیکها در درمان جوش هم به خاطر اثرات ضدمیکروبی و هم به خاطراثرات ضدالتهابی است.

طبق آخرین شعار سازمان بهداشت جهانی «مقاومت به داروهای ضدمیكروبی، یك تهدید جهانی است.» استفاده صحیح از آنتی‌بیوتیك‌ها در درمان جوش‌های پوستی بسیار مهم است.

داروها و مخصوصا آنتی‌بیوتیك‌هایی كه برای درمان جوش استفاده می‌شوند باید كاملا با قاعده و به جا باشند زیرا عوارض مصرف نادرست این داروها برای بیماروجامعه یك تهدید جدی است و برای جلوگیری از مقاومت میکروبی به آنتی‌بیوتیك‌ها و درمان درست جوش‌ها بایدقواعدزیر رعایت شود:

1- انتخاب داروها زیر نظر پزشك متخصص پوست انجام گیرد و و افرادمبتلا به جوش نباید خودسرانه از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده كنند.
2- داروهای خوراكی باید به میزان كافی و در مدت زمان کافی استفاده شود. اگر طول درمان كامل نشود امكان مقاومت میكروبی بیشتر می‌شود.

3- از 2 آنتی‌بیوتیك غیر همنام در طول درمان نباید به طور همزمان استفاده كرد.مثلا کسی که داکسی سایکلین میخورد نباید همزمان از داروی مالیدنی کلیندا مایسین و یا اریترومایسن استفاده کند.
4- آنتی‌بیوتیك‌های موضعی ویاآنتی بیوتیک خوراكی به تنهایی نباید استفاده شوند.بلکه باید همیشه در ترکیب با داروهای دیگر ضدجوش استفاده شوند.یعنی مثلا نباید از اریترومایسین موضعی به تنهایی در درمان جوش استفاده شود.یا نباید تتراسیکلین خوراکی به تنهایی در درمان جوش استفاده شود.

5- دوره معمول استفاده از مصرف هر آنتی‌بیوتیك (خوراكی ) حداقل 3 ماه است .
6- بنزوئیل پروكساید اهمیت بسیار زیادی درجلوگیری از ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیك‌ها دارد و در حین استفاده از آنها مصرف این دارو تجویز می‌شود.

منبع: دکتر شیزر پور

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان