ناباروری و اختلال هورمونی

[sbu_post_image]

تشخیص ناباروری با اختلال هورمونی

نباید از خاطر برد كه افزایش سن بر كاهش تعداد اسپرم و كیفیت آنها تاثیر می‌گذارد كه خود از عوامل بروز ناباروری در مردان محسوب می‌شود.

از سوی دیگر تنش‌های جسمی، ذهنی و استرس‌ نیزمی‌تواند تعداد اسپرم‌ها را به طور موقت كم كند، اما در همه این موارد كاهش تولید اسپرم می‌تواند ناشی از تغییر در سطوح هورمون‌های جنسی باشد.

مردانی كه مشكوك به ناباروری هستند در اولین قدم، تحت آزمایش تائید سلامت اسپرم و پس از آن اندازه‌گیری هورمون‌های تستسترون (هورمون جنسی در مردان) و گنادو تروپین (هورمون‌های هیپوفیزی) قرار می‌گیرند. اگر سطح هركدام از هورمون‌ها در آنها پایین‌تر از حد طبیعی باشد، احتمال اختلال در غدد جنسی یا هورمون‌های جنسی وجود دارد و به دنبال آن درمان هورمونی آغاز می‌شود.

چاقی، دیابت و نارسایی كلیوی

چاقی و بروز بیماری‌های متابولیكی چون دیابت، چربی و فشار‌خون می‌تواند از عوامل موثر در بروز اختلالات هورمونی و به دنبال آن ناباروری در مردان باشد.

این متخصص غدد اضافه می‌كند: سندرم متابولیك می‌تواند منجر به كاهش هیپوفیزی در مردان شود. البته چنین افرادی ممكن است دچار ناباروری نشوند، اما از عوارض ناشی از اختلال هورمون‌های جنسی رنج می‌برند.

همچنین ممكن است تولید اسپرم و هورمون‌های جنسی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، نارسایی كلیوی و سیروز كبدی كاهش پیدا كند. اما عوارض ناشی از این نوع اختلالات با درمان چاقی یا سایر بیماری‌های متابولیك وابسته به آن كاهش یافته و بتدریج از بین می‌رود.

داروهای هورمونی و روش‌های درمان ناباروری

جالب است بدانید كه بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است كه علل ناباروری چه ناشی از مشكلات هورمونی و چاقی باشد و چه به غیر طبیعی بودن سلول‌های جنسی مربوط شود، می‌تواند تحت تاثیر عوامل ژنتیكی اتفاق بیفتد. حتی مشخص شده است كه استعداد چاقی، ابتلا به عفونت یا لزوم انجام یك جراحی كه به ناباروری می‌انجامد، می‌تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیكی ایجاد شود.

با وجود این تشخیص زودهنگام اختلالات هورمونی در مردان (تا قبل از بیست سالگی و در سنین بلوغ) می‌تواند در تاثیرپذیری درمان‌های هورمونی از طریق داروهای تزریقی موثر باشد.

آغاز درمان اختلالات هورمونی در سنین بالاتر در مردان ممكن است با جایگزینی هورمون تستسترون از طریق داروهای موجود ممكن نباشد و تنها بتواند به كاهش علائم ناشی از اختلالات هورمونی و نه به درمان ناباروری كمك كند.

در این صورت بهره‌گیری از روش‌های درمان ناباروری مانند گرفتن اسپرم، لقاح آزمایشگاهی و بارداری از طریق آی وی اف پیشنهاد می‌شود.

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان