ناتواني جنسي و درمان ناتوانی جنسی

[sbu_post_image]

ناتواني جنسي

ناتواني جنسي درجات مختلف دارد. تفاوت در شدت بروز اين مشکل، بررسي ميزان دقيق شيوع و تعداد افراد مبتلا به آن را مشکل مي سازد. مردان بسياري تمايل به مطرح کردن مشکل خود با پزشک ندارند و در نتيجه اين مشکل ناشناخته مي ماند. در حالي که ناتواني جنسي در هر سني مي تواند ايجاد شود، شيوع اين مشکل در جوانان کمتر و در سنين بالا، بيشتر است.

علت ناتوانی جنسی

این عدم توانایی می تواند به علل زیر باشد:

عوامل روحی، شرم و حیا و خجالت کشیدن؛

عدم آمادگی فکری و عدم داشتن تجربه جنسی و در نتیجه دچار انزال سریع شدن؛

ترس و احساس حقارت از این که زنی را که دوست دارند و به همسری انتخاب کرده اند، دچار اذیت و آزار شود؛

ناتوانی در برابر همسر زیبا که او را با دید معنوی می نگرد؛

انحراف جنسی و هم جنس گرایی؛

خستگی از کار زیاد و سخت؛

ناراحتی های عصبی، گرفتاری های روزانه، مشکلات زندگی، برخورهای نامطلوب و…؛

مواد مخدر و مشروبات الکلی؛

تغذیه نامطلوب، عدم رشد جسمانی کامل، کم کاری غدد تیروئید و…؛

خود ارضایی دوران جوانی؛

ناتوانی از لحاظ ساختمان درونی، از قبیل کمبود یک بیضه، کوچکی بیضه ها، تنبلی بیضه ها؛

مورد تحقیر قرار گرفتن فرد از طرف زن به خاطر کوچکی آلت تناسلی یا سُستی کمر

سال خوردگی

درمان ناتوانی جنسی

درمان اختصاصی اختلال نعوظ به وسیله پزشک و برمبنای موارد زیر مشخص می شود:* سن، چگونگی سلامتی کلی و سابقه پزشکی بیمار* میزان گسترش بیماری* تحمل بیمار نسبت به داروها، اقدامات جراحی یا درمان های دیگر* انتظارات درباره سیر بیماری* اولویت های مورد نظر بیمار.

بعضی درمان های مورد استفاده در اختلال نعوظ عبارتند از:* سیلدِ نافیل سیترات(ویاگرا)- داروی Sildenafil citrate(Viagra) نخستین درمان غیرجراحی تأیید شده برای اختلال نعوظ است. این دارو نیاز به تزریق یا داخل کردن از طریق آلت ندارد و در سال 1998 به تأیید اداره غذا و داروی ایالات متحده(FDA ) رسیده است. ویاگرا به طور مستقیم موجب نعوظ نمی شود بلکه بر پاسخ به تحریک جنسی تأثیر می گذارد.

نکته:در صورت استفاده از ویاگرا به موارد زیر توجه کنید:

1 . اگر داروهای حاوی نیترات، مثل نیتروگلیسیرن مصرف می کنید نباید از ویاگرا استفاده نمایید زیرا ممکن است فشارخونتان به شدت کاهش یابد.2 . زنان و کودکان نباید از ویاگرا استفاده کنند. 3 . علت اختلال در نعوظ باید به وسیله پزشک و با استفاده از سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تعیین شود. 4 . مردان مبتلا به نعوظ پیوسته(مثلاً در بیماری کم خونی سلول داسی، لوسمی یا میلوم متعدد) یا مردانی که شکل آلت آنها غیر طبیعی است نباید از ویاگرا استفاده کنند.5 .نام داروهایی که مصرف میکنید(از جمله داروهای بدون نیاز به نسخه) را به پزشک اعلام نمایید زیرا ممکن است با ویاگرا تداخل داشته باشد.6 . مصرف ویاگرا، توأم با سایر داروهای مخصوص اختلال نعوظ مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین مصرف توأم این داروها توصیه نمی شود.

درمان هورمونی ناتوانی جنسی

درمان جایگزین هورمونی – ممکن است درمان جایگزین با تستوسترون موجب افزایش انرژی، خلق و خو و تراکم استخوان، افزایش توده عضلانی و وزن و افزایش میل جنسی در مردان مسنی که دچار کاهش تستوسترون هستند شوند. در مردان دارای میزان طبیعی تسوسترون( در ارتباط با گروه سنی) تجویز تستوسترون توصیه نمی شود زیرا می تواند به بزرگی پروستات و سایر عوارض بیانجامد.

ایمپلنت (کاشت)آلت

منبع: کتاب راهنمای پزشکی خانواده- پروستات و بیماری های آن

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان