نارسايي بيضه‌ و ناتوانی جنسی

[sbu_post_image]

نارسايي بيضه‌ و ناتوانی جنسی

اختلال عملکرد جنسی در مردان, به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق می گردد. ممکن است ناشی ازناکاف بودن نعوظ.. اشکال در ریخته شدن مایع منی به مجرای پروستاتیک و یا اشکال در انزال باشد.

ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی حفظ نماید. اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب می‌گردد ولی قابل درمان نیز هست.

ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص و یا اشکال دیگر آن دیده می‌شود ولی می‌تواند به صورت دایمی و مزمن باقی بماند. مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر آن شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.

کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود. مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است.

تشخیص نارسايي بيضه‌

● سونوگرافی بیضه:

سونوگرافی بیضه یک آزمایش بسیار شایع است ولی کمک آن به تشخیص محدود است. اندازه بیضه با معاینه بالینی و با ارکیدومتر یا وسیله ای که قطر بیضه را اندازه گیری میکندد دقیق تر است. داپلر سونوگرافی میتواند وجود واریکوسل را در بیضه نشان دهد ولی از نظر بالینی ارزش کمی دارد. سونوگرافی از طریق مقعدد میتواند فقط در آزوسپرمی های انسدادی در برخی ازبیماران و هنگامی که انسداد بالاتر از سمینال وزیکول است نشان دهد. این تست توسط متخصص مربوطه درخواست خواهد شد. متاسفانه برخی از پزشکان بدون توجه به قدرت تشخیصی سونگرافی بیضه را برای تمام بیماران بصورت معمو درخواست می کنند.

بيوپسي بيضه‌

به منظور اطلاع از اينكه آيا توليد اسپرم در بيضه‌ها طبيعي يا غيرطبيعي است بايستي از بيضه‌ها نمونه‌برداري شود. از آنجايي كه با اين‌كار بافت بيضه بطور مستقيم مورد بررسي قرار مي‌گيرد اين روش به عنوان روش «استاندارد طلايي‌» در مورد عملكرد بيضه‌ها شناخته شده‌است‌.

چگونه يك بيوپسي بيضه انجام مي‌گيرد؟

اين عمل ساده‌اي است‌كه تحت بي‌حسي موضعي در اتاق عمل و يا در صورت مجهز بودن درمطب پزشكان قابل اجرا است‌. عمل فوق 5ـ10 دقيقه بطول مي‌انجامد و در طي آن از يك يا هر دو بيضه‌، بسته به مشكل موجود نمونه‌برداري‌ مي‌شود.

بافت بيضه خارج شده را در ظرف حاوي مايع نگهدارنده‌ مخصوص قرار داده و براي پاتولوژيست ارسال مي‌كنند تا پس از رنگ‌آميزي‌، آن را در زير ميكروسكوپ بررسي نمايد.

عمل نمونه‌برداري درد چنداني ندارد زيرا مواد بي‌حسي دهنده‌بافتها را بي‌حس مي‌كند. فقط يك درد مبهم و خفيف در چند روزاوّل‌ عمل احساس مي‌گردد كه با ضد دردهاي ضعيف برطرف مي‌شود.

از آنجايي كه نمونه‌برداري از بيضه‌ها نوعي عمل جراحي محسوب‌مي‌گردد اغلب پزشكان اين آزمايش را در آخرين مرحله بررسي مردان‌ درخواست مي‌كنند. در بيشتر موارد هنگامي كه سطح خوني FSH بالا است (يعني نارسايي بيضه‌) يا بيضه‌ها از نظر باليني خيلي كوچك و آتروفي هستند، پزشك ديگر نيازي به انجام نمونه‌برداري نمي‌بيند زيرا تأثير چنداني در درمان نخواهد داشت‌. اگر به شما توصيه نمونه‌برداري‌بيضه شده است‌، مي‌توانيد از پزشك خود در مورد اينكه نتيجه آن‌چقدر در نحوه درمان مؤثر است سؤال نماييد (در واقع هر بيمار ‌مي‌تواند قبل از انجام هر آزمايشي اين سؤال را از پزشك معالج خود بكند).

تفسير: اگرچه نمونه‌برداري روش ساده‌اي است اما تفسير آن در مواقعي كه توسط پاتولوژيست ماهر انجام نمي‌گيرد مشكل خواهد بود. پزشك به شواهد توليد اسپرم در لوله‌هاي مني‌ساز (سمي‌نيف) توجه ‌مي‌كند. در برخي موارد هيچ اسپرمي ديده نمي‌شود (فقدان اسپرماتوژنز) يا اينكه توليد اسپرم در مرحله خاصي متوقف مي‌گردد (توقف در مراحل‌بلوغ‌). اين پديده مؤيد نارسايي بيضه مي‌باشد كه معمولاً غيرقابل برگشت‌ بوده و هيچ درمان خاصي براي آن وجود ندارد. از طرف ديگر ممكن است توليد اسپرم در بيضه‌ها بطور كامل مشاهده گردد ولي هيچ اسپرمي‌ در مايع انزال‌يافته مشهود نباشد. اين بدان معني است كه انسدادي درمجاري توليدمثل مرد وجود دارد. در اين موارد است كه نمونه‌برداري‌ بيضه‌ها بسيار مفيد واقع مي‌شود. بعنوان مثال در ارزيابي مردان آزوسپرمي‌ به منظور تعيين اينكه آيا مانعي در انتقال اسپرم وجود دارد.

نمونه‌برداري از بيضه‌ها عملي است كه به علت ساده بودن آن‌ ممكن است بطور صحيح انجام نگيرد. اين عمل بهتر است توسط متخصص مربوطه انجام شود زيرا بيوپسي‌هايي كه نادرست انجام‌ مي‌شوند ممكن است موجب چسبندگي و فيبروز (عوارض عمل‌) گردندكه نياز به اعمال جراحي ترميمي اپيديديم را بدنبال داشته باشد. شايعترين‌ مشكل در نمونه‌برداري از بيضه‌، گزارش غير دقيق و نادرست‌ پاتولوژيست است‌. تفسير نمونه خارج شده از بافت بيضه بسيار مشكل بوده و نياز به مهارت خاص داشته و نبايد توسط هر پاتولوژيستي انجام‌ گيرد. شما مي‌بايستي اسلايدهاي نمونه را پس گرفته و آنها را به دقت‌ نگاهداري نماييد. آزمايشگاه پاتولوژي هم بايد بافتها را به دقت تهيه‌كند. متأسفانه نياز به تكرار نمونه‌برداري از بيضه بطور شايع ديده مي‌شود زيرا نمونه اول بطور نادرست تهيه گرديده و تفسير آن دقيق نبوده است‌. بهتر است اسلايدهاي مربوط به بيوپسي بيضه توسط يك متخصص ديگر بازبيني شده و عقيده او هم در مورد درمان در نظر گرفته شود.

وازوگرافي‌ يكي از آزمايشات جراحي است كه در آن ماده راديوپاك ‌را به داخل مجراي مَني تزريق مي‌كنند تا اگر باز است مشخص گردد و يا اينكه اگر بسته است محل درست انسداد معلوم شود. اين آزمايش نياز به‌ جراحي و وسايل راديولوژي داشته و خيلي كم انجام مي‌شود زيرا موجب تخريب مجراي مَني مي‌گردد.

در برخي از مردان مبتلا به نارسايي بيضه كاريوتيپ (بررسي كروموزوم‌ها)، مفيد واقع مي‌گردد. بررسي كاريوتيپ موجب تشخيص اختلالات كروموزومي مسبب آزوسپرمي مي‌گردد. بعنوان مثال در بيماري‌كلاين‌فيلتر فرد داراي يك كروموزوم اضافي X بوده و فرمول كروموزومي ‌او XXY 47 است‌. اگرچه هيچ درماني براي نارسايي بيضه وجود ندارد ولي‌ با انجام اين آزمايش‌، حداقل مي‌توان پاسخي به اين سؤال كه چرا بيضه‌ها نارسا مي‌باشند و اين سؤال كه چرا درمانهاي جديد نمي‌تواند اين بيماران ‌را درمان نمايد بدست آورد.

منبع : taheripanah و pezeshk

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان