نارسایی کلیوی،علت سرطان کلیه

[sbu_post_image]

نارسایی کلیوی

نارسایی مزمن کلیوی به مرحله‌ای از نارسایی کلیوی گفته می‌شود که کلیه‌ها دیگر قادر به عملکرد طبیعی و انجام وظایف خود شامل حفظ تعادل محیط داخلی بدن و دفع مواد زاید و سمی از طریق ادرار نیستند. در نتیجه این امر، مواد سمی در خون تجمع پیدا می‌کنند که سبب بروز اختلالاتی جدی در افراد می‌شود. دیابت و پرفشاری خون از مهم‌ترین علل بروز نارسایی مزمن کلیوی هستند. کنترل نکردن این بیماری به از بین رفتن کامل عملکرد کلیه‌ها منجر می‌شود که در این شرایط، انجام دیالیز و یا پیوند کلیه برای ادامه حیات بیمار ضروری خواهد بود.

يكي از مهم‌ترين بيماري‌هاي كليوي، نارسايي كليه است. اين بيماري اغلب بي‌سروصدا بروز كرده و به آرامي پيشرفت مي‌كند و زماني بيمار دچار علائم آن مي‌شود كه ديگر كار از كار گذشته و عملكرد كليه‌ها تا حد زيادي مختل شده است. در آستانه هفته حمايت از بيماران كليوي با محمد افشاريان، جراح و متخصص بيماري‌هاي كليه و مجاري ادراري و تناسلي گفت‌و‌گو كرده‌ايم تا شرايطي كه كليه از كار افتاده براي بدن ايجاد مي‌كند مورد بررسي قرار داده و نيز ضمن كسب اطلاعات بيشتر، با اقداماتي ساده از ابتلا به اين بيماري پيشگيري كنيم.

اختلالات دستگاه ادراری

دستگاه ادراری مستعد ابتلا به انواع اختلالات است. این اختلالات گرچه به طور کلی تهدید کننده نیسند، می توانند باعث ناراحتی شدید شوند.درد سوزشی به هنگام دفع ادرار معمولاً ناشی از التهاب مثانه یا میز راه است. چون میزراه در زنان بسیار کوتاه تر از مردان است، عفونت مثانه در زنان شایع تر است. دفع دردناک ادرار ممکن است علامت عفونت قارچی مبهل (کاندیدیاز)، بیماری آمیزشی، یا آلرژی به صابون های معطر و خوشبو کننده های بدن باشد.

دفع ادرار دردناک در مردان

وقتی مردی در مسیر انحرافی زندگی جوانی قرار گیرد، به راحتی در دام سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، روابط جنسی ناسالم، و خواب ناکافی می افتد. بدن هم با مستعد شدن به ابتلای عفونت و اختلالات مزمن دردناک به این شیوه ی نادرست زندگی پاسخ می دهد که درمان آن ها ممکن است مشکل باشد و امکان عود آن ها وجود داشته باشد.

آلن، جوانی 22 ساله و مجرد است که بیشتر شب ها را با دوستانش می گذراند و غذاهای آماده ی سرپایی می خورد. به تازگی دردی آزار دهنده در کشاله ی ران، ناحیه ی تناسلی و کمرش احساس می کند و نیاز مداوم به دفع ادرار نیاز پیدا می کند. درد به تدریج شدیدتر شده و آلن متوجه شده ادرارش کدر و با کمی خون همراه است. پس از مراجعه به پزشک و تجویز آنتی بیوتیک، درد باز هم ادامه یافت، تا این که او به یک متخصص کلیه و مجاری ادرار معرفی شد. و متخصص کلیه و مجاری ادرار ،التهاب پروستات را در آلن تشخیص داد. با وجود تجویز آنتی بیوتیک بیشتر، علائم بر طرف نشد. به دلیل این درد مداوم، آلن دیگر تمرکز نداشت و زندگی اجتماعی و تحصیل او به هم ریخته بود.

آلن باید برنامه ی غذایی و شیوه ی زندگی خود را تغییر دهد، که احتمالاً مشکل را بدتر کرده اند. او روابط جنسی نادرستی داشته است که ممکن است او را در خطر ابتلا به عفونت های آمیزشی قرار داده باشد. آلن باید به طور منظم ورزش کند و هر روز تا جایی که درد اجازه می دهد پیاده روی کند.

تورم کلیه در نتیجه انسداد جریان ادرار را هیدرونفروز می نامند.

.

علت سرطان کلیه

هر چند علت ایجاد سرطان کلیه هنوز مشخص نشده است اما مسئله ژنتیک در ایجاد آن تاثیر می‌گذارد.

ایجاد سرطان کلیه، معلول فاکتورهای محیطی محسوب می‌شود، علاوه بر آن برخی موادغذایی و مواد شیمیایی در ایجاد این نوع سرطان موثر واقع می‌شود افرادی که در محیط‌های صنعتی کار می‌کنند یا در معرض دود و سیگار قرار دارند نیز نسبت به دیگران مستعد ابتلا به سرطان کلیه محسوب می‌شوند.

تاثیر مواد غذایی و شیمیایی در بروز سرطان زیاد است هر چند مطالعه دقیقی در خصوص تاثیر مواد شیمیایی و غذایی در بروز سرطان صورت نگرفته است اما این مسئله در افزایش میزان سرطان در جامعه ما اثر دارد، همچنین مواد غذایی حاوی ماده شیمیایی در بروز این مسئله بی تاثیر نیست.

داروهای مسکن و مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها بیشترین صدمه را به کلیه می زنند.

بیماری های کلیوی در جامعه افزایش یافته است مصرف اینگونه داروها باید به مجوز پرشکان صورت گیرد تا شهروندان کمتر دچار عوارض داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها شوند.
بیماری دیابت، فشار خون، سبک زندگی و تغذیه نامناسب از مهمترین علل بروز نارسایی مزمن کلیه است عفونت های کلیه، بیماری های خود ایمن، برخی از بیماری های مادرزادی و ژنتیکی هم می توانند در بروز این بیماری موثر باشند .

باتوجه به اینکه دیابت و فشار خون بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد در نتیجه افراد در سن بالاتر بیشتر شاهد بروز نارسایی کلیه خواهیم بود اما افراد از کودکی تا کهنسالی می توانند به این عارضه مبتلا شوند.

هرچه در کنترل و درمان دیابت، فشار خون و سایر مواردی که کلیه را درگیر می کنند موفق باشیم، این بیماری را کاهش دادیم.

لبنیات در حد معمول برای کسانی که سنگ کلیه دارند مضر نیست،رعایت رژیم غذایی کم نمک در پیشگیری سنگ کلیه موثر است.

افرادی که قرص های مکمل همانند کلسیم و یا ویتامینD مصرف می کنند بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان