نفرکتومی (جراحی کلیه)

[sbu_post_image]

نفرکتومی جراحی کلیه است. سه گروه اصلی نفرکتومی عبارتند از ساده، جزئی، و رادیکال. نفرکتومی ساده حذف کلیه همراه با یک بخش کوچک از لوله ی است که کلیه را به مثانه متصل می کند (حالب). در نفرکتومی جزئی، تنها بخشی از کلیه است برداشته می شود. رادیکال نفرکتومی حذف کلیه ها، چربی های اطراف ، فاسیا، غدد لنفاوی، و دو سوم از حالب است. این عملیات را می توان از طریق برش جانبی (پهلو)، پشت (شعاع)، و یا شکم انجام داد. امروزه نفرکتومی لاپاروسکوپی به طور فزاینده ای به عنوان جایگزین نفرکتومی متعارف استفاده می شود.
نفرکتومی رادیکال در مورد سرطان کلیه انجام می شود. نفرکتومی ساده برای ناهنجاری های شدید ارثی کلیه و یا هر نوع شرایطی که باعث آسیب رسیدن به کلیه ها می شود و عملکرد آن ها را مختل می کند انجام می شود. اگر هر دو کلیه برداشته شوند، برای جبران عملکرد کلیه به دیالیز نیاز است مگر اینکه یک کلیه سالم به فرد پیوند زده شود.
بخش عمده ای از نفرکتومی برای درمان کارسینوم (سرطان) سلول کلیوی انجام شده است.
نکته مهم پس از نفرکتومی این است که آیا سرطان  به ارگان های دوردست گسترش یافته ست یا نه. برای افراد مبتلا به سرطان، میزان بقا به مدت 5 سال کمتر از 10٪ است. در افرادی که ضایعات سرطانی با رادیکال نفرکتومی حذف شده است، 20٪ تا 30٪ شانس عود وجود دارد. میزان مرگ و میر بعد از عمل رادیکال نفرکتومی در حدود 2٪ است.

عوارض برداشتن کلیه

عوارض نفرکتومی شامل عفونت، خونریزی بیش از حد (خونریزی)، تشکیل فیستول ادراری، نارسایی کلیه، ایلئوس، پنوموتوراکس، ذات الریه، حوادث عروق مغزی، آمبولی ریه، آتلکتازی، و چسبندگی می باشد. حدود 20 درصد از افرادی که رادیکال نفرکتومی انجام داده اند دچار این عوارض می شوند.

منبع: mdhealthresource

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان