نگه داشتن ادرار

[sbu_post_image]

نگه داشتن ادرار و عفونت کلیه‌ها

«نگه‌داشتن ادرار موجب پس زدن ادرار به کلیه‌ها و در نهایت عفونت آن می‌شود. خطر نگه داشتن ادرار در کودکان بیش از بالغین است و در صورت دفع نکردن به موقع، این ماده سمی پس از بازگشت به کلیه‌ها، فعالیت آن را به مرور زمان دچار اختلال کرده و در درازمدت نارسایی‌های مزمن کلیه را به دنبال خواهد داشت. لذا به افراد به ویژه کودکان توصیه می‌شود، قبل از ترک منزل حتما به دستشویی بروند و در طی مسافرت از نوشیدن مایعات بسیار سرد بپرهیزند.»

 مصرف کم آب، افراد را مستعد ابتلا به عفونت ادرار می‌کند

« مصرف کم آب فرد را مستعد ابتلا به عفونت ادرار می‌کند. انسداد مجرای ادرار توسط سنگ‌های ادراری، دیر به دستشویی رفتن و نگه داشتن ادرار از مهم‌ترین عوامل مستعدکننده در ابتلا به این بیماری هستند.

دیابتی‌ها، افرادی که برای تخلیه ادرار از سوند استفاده می‌کنند و افرادی که دارای دستگاه ایمنی ضعیفی هستند و کامل خالی نکردن مثانه از ادرار نیز از دیگر افراد مستعد این عارضه هستند.

این عفونت از شایع‌ترین عفونت‌هاست و در میان خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

خوردن آب به میزان کافی در طول روز و عدم نگه داشتن ادرار به خصوص در خانم‌ها به علت کوتاه بودن مجرای ادرار و انجام ختنه در آقایان از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این عارضه است.

عفونت ادراری در افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک بوده و می‌تواند با خطر مرگ همراه باشد؛ چرا که کلیه‌ها آسیب دیده و احتمال بروز آبسه و عفونت حاد کلیوی وجود دارد.

شایع‌ترین علامت عفونت‌های ادراری سوزش ادرار است. درد مثانه به علت عفونت آن و تب هنگام عفونت‌های کلیوی و پروستات از دیگر علامت‌های این عارضه هستند.

تمام عفونت‌های ادرار به درمان نیاز دارند. درمان این عارضه با توجه به سن، جنس، سابقه بیماری‌های قبلی از جمله دیابت متفاوت است، اما به طور کلی درمان عمومی آن از طریق تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها است که پس از تشخیص از طریق کشت باکتری ایجادکننده آن، آنتی‌بیوتیک مرتبط با نوع باکتری تجویز می‌شود.»

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان