همودياليز (دياليز وريدي)

[sbu_post_image]

در اين روش دستگاه دياليز به وريد بيمار متصل مي شود و خوني كه از يك مسير عروقي ثابت يا موقتي به دست مي‌آيد با سرعت 300 ميلي ليتر در دقيقه يا بيشتر به درون مويرگ‌هايي كه از غشاهاي نيمه مصنوعي ساخته شده‌اند، پمپ مي‌شود. به عبارت ديگر در همودياليز، خون بدن بيمار از يك فيلتر در دستگاه دياليز كه غشاي دياليز ناميده مي شود عبور مي كند. در اين عمليات، يك لوله پلاستيكي خاص بين يك سرخرگ و سياهرگ در‌ ‌دست يا پا قرار داده مي‌شود. گاهي اوقات، يك ارتباط مستقيم بين سرخرگ و سياهرگ در‌ ‌دست برقرار مي شود. اين عمليات‌  Cimino Fistula  ناميده مي‌شود. سوزن ها بين اين‌ ‌پيوند قرار داده شده و خون از طريق دستگاه فيلتر به داخل دستگاه دياليز و دوباره به‌ ‌داخل بدن بيمار رانده مي شود. در دستگاه دياليز، محلولي در آن طرف فيلتر مواد زائد‌ ‌را از بدن بيمار دريافت مي كند‌………..

درمان همودياليز در واحد همودياليز صورت مي گيرد. واحد همودياليز يك ساختمان خاص‌ ‌است كه با دستگاه هايي تجهيز شده است كه درمان دياليز را انجام مي‌دهند. اين واحد همچنين مكاني است كه بيماران مي توانند براي رژيم غذايي يا نيازهاي اجتماعي خود‌ ‌مشاوره بگيرند‌.
بيماران بايد معمولا سه بار در هفته به واحد دياليز مراجعه كنند. قبل از‌ ‌درمان بيماران خود را وزن مي كنند تا مقدار مواد زائدي كه از دياليز قبل تا به آن‌ ‌زمان در بدن آن‌ها جمع شده است، تشخيص داده شود. آنگاه بيماران روي صندلي‌هاي مخصوص مي نشينند كه مثل صندلي راحتي است. ناحيه پيوند (پيوند بين سرخرگ و سياهرگ)، كاملا‌ ‌تميز مي شود. سپس دو سوزن به داخل پيوند فرو مي شود. يكي از اين سوزن ها خون را به داخل دستگاه مي برد كه در آنجا تصفيه مي شود و سوزن ديگر، خون تصفيه شده را به داخل‌ ‌بدن بيمار برمي گرداند‌.
‌درمان 2 تا 4 ساعت طول مي كشد. طي اين ساعات،‌ ‌پرسنل دياليز به طور مداوم فشار خون بيمار را كنترل مي كنند و دستگاه دياليز را تنظيم مي‌كنند تا مطمئن شوند كه مقدار درستي مايع از بدن بيمار خارج شده است.

مشكلات استفاده از دستگاه دیالیز

عفونت، معضل استفاده از اين دستگاه است. بيشتر نرخ مرگ و مير ناشي از استفاده از اين سيستم ها بر اين‌ ‌همين عفونت ها است. ويروس هاي خطرناك به آساني بر روي اين سيستم تجمع يافته و‌ ‌انتشار مي‌يابد. بايستي با استفاده از روش هاي گوناگون استريل سازي و گندزدايي،‌ ‌نگهداري و دفع صحيح پسماندها، از اين وقايع ناخوشايند جلوگيري كرد.

اهميت آب خالص در همو‌دياليز

وجود آب خالص كافي در همو‌ ‌دياليز ضروري است. كيفيت و تركيب آب لوله كشي در مناطق مختلف متفاوت است و با اينكه براي آشاميدن مناسب است، ممكن است استفاده از آن به دليل غلظت هاي مختلف مواد معدني خطرناك باشد. از طرفي مي‌توان املاح و ويتامين هاي مورد نياز بدن را به آب مورد‌ ‌استفاده در دياليز اضافه كرد. به هر حال اين آب بايد به طور متناوب مورد بررسي قرار‌ ‌بگيرد. حساسيت نسبت به مواد سازنده وسايل جانبي اين سيستم ها از مشكلاتي است كه به‌ ‌ندرت بروز مي كند اما خطرساز است‌.

منبع: پزشکی بالینی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان