ورزش و کاهش سرطان پروستات

[sbu_post_image]

ورزش و سرطان پروستات

ورزش کردن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

لیونل بانز از مرکز پزشکی دورهام به همراه همکارانش از 307 مرد (164 سفید و 143سیاه و سفید) که مبتلا به سرطان پروستات بودند را مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان از این افراد درباره مقدار ورزش در هر هفته، مقوله ورزش، تحرک کم، تحرک متوسط و زیاد سؤال کردند.

در میان سفید پوستان، مردانی که به طور متوسط یا زیاد ورزش می‌کردند در مقایسه با مردانی که بی‌تحرک بودند و کم ورزش می‌کردند، 53 درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان پروستات داشتند. هیچ ارتباطی بین میزان ورزش و سرطان پروستات در میان مردان سیاه پوست وجود نداشت.

سرطان پروستات عبارت است از وجود سلولهای سرطانی در پروستات که می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری یا متاستاز به سایر اعضاء بدن شود.

علت آن دقیقاً مشخص نیست. اما زمینه ژنتیکی (سیاه پوستان آمریکا بیشتر مبتلا می‌شوند)، عوامل هورمونی (شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن بالا می‌رود و ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کم شدن مقدار آندرسترون یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد)، رژیم غذایی (مصرف زیاد چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

مصرف سبزی یا رنگدانه‌های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، عوامل شیمیایی سرطان زا (تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کند.

شغلهایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی‌ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باطری‌های حاوی کادمیوم و ویروس‌ها (با مشاهده ویروس در بافت سرطانی پروستات توسط میکروسکوپ الکترونی) را در بروز سرطان پروستات موثر می‌دانند.

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان