پارکینسون و ناتوانی جنسی

 

[sbu_post_image]

بررسی بیماری پارکینسون و سلامت جنسی

بیماری پارکینسون در اثر ضایعه ی اجسام سیاه – اجسام مخطط(هستۀ دم دار و هستۀ پوتامن) ایجاد می شود. اغلب علت این بیماری یک عارضه ی تحلیل برنده در اجسام سیاه است که در نهایت ترشح دوپامین در اجسام مخطط را کاهش می دهد ویا خونریزی، سکتۀ مغزی و تومور در این ناحیه می توانند از علت دیگر این بیماری باشند با بالارفتن سن، معمولاًنورونهای قسمت متراکم اجسام سیاه، مثل نورونهای نواحی دیگر مغزکاهش پیدا می کنند. «اجسام سیاه و اجسام مخطط جزو هسته های قاعده ای مغز هستند که این ناحیه اختصاص به حرکت دارد که در زیر قشر مغز در داخل ماده ی سفید قرار دارند.»

بیماری پارکینسون و ناتوانی جنسی

بیماری پارکینسون در سلامت و رضایت جنسی چه تاثیری دارد و آیا در آن اختلال ایجاد می کند. این تحقیق به صورت مطالعه ی کتابخانه ای صورت گرفته است

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون بیماری مزمن و پیش رونده سیستم اعصاب مرکزی است که در گروه اختلالات  سیستم حرکتی قرار دارند و برای اولین بار در سال 1817 میلادی توسط دانشمند بریتانیایی به نام دکتر جیمز پارکینسون(James Parkinson)به عنوان فلج لرزشی(shaking plasy ) معرفی گردید.

علت بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون به علت کاهش و یا از بین رفتن بخش اعظمی از سلولهای عصبی نورون های تولید کنندۀ مواد شیمیایی دوپامین(dopamine)- یک نوع انتقال دهندۀ عصبی-در ناحیه ای از مغز به نام جسم سیاه(substantianigra ) بوجود می آید که مسئول ارسال پیام حرکتی می باشد.

علایم بیماری پارکینسون

لرزش آرام ،کندی حرکات، انعطاف ناپذیری و فقدان یا کاهش حرکات ارادی از علایم پارکینسون و نیز اختلالهای شناختی و افسردگی نیز بخش دیگری از این علائم هستند.

این بیماری معمولاً از سنین پنجاه سالگی به بعد شروع می شود و علائم آن بطور پیش رونده شدت پیدا می کند ودر 5 تا 20 سال، نرخ مرگ و میر آن سه برابر افزایش می یابد. همانطور که قبلاً ذکر شد پارکینسون منجر به فقدان سلولهای دوپا مینژویک جسم سیاه و مناطق اطراف آن می شود. جسم سیاه که بخشی از نظام پیچیده است، با کنشهای حرکتی، شناختی و انگیزشی ارتباط دارد، بدین ترتیب فقدان حرکت به تنهایی ظاهر نمی شود.با بالا رفتن سن، معمولاً نورونهای قسمت متراکم اجسام سیاه، مثل نورونهای نواحی دیگر مغزکاهش پیدا می کند. این درجه کاهش حدود نیم درصد در هر سال است ولی برای بروز علائم پارکینسون کاهش حدود پنجاه درصد لازم است که باعث هفتاد تا هشتاد درصد کاهش در دوپامین این دستگاه شود. در بیماران پارکینسونی درجه از دست دادن سلولهای متراکم اجسام سیاه تا دوازده درصد در سال است. یعنی بیماری پارکینسون حدود پنج سال قبل از بروز علائم بالینی شروع می شود.

بیماری پارکینسون و ناتوانی جنسی

مبتلایان به بیماری پارکینسون و همسران آنها با تغییرات عمده ای در زندگی زناشویی اشان مواجه هستند، عوامل مختلفی در ایجاد این تغییرموثر است از جمله: ماهیت بیماری، رژیم درمانی و تبعاتی که یک بیماری مزمن می تواند به همرا داشته باشد«همچون خستگی، اضطراب و یا افسردگی»، مشکلات حرکتی همچون سختی بدن(rigidity) لرزش(tremor ) کندی حرکات بدن(bradykinesia ) تغییرات خلق و خو و درمان ناتوانی در مردان .

دارو و بیماری پارکینسون

داروهایی که برای درمان پارکینسون مصرف می شود نیز باعث تغییراتی در خلق و خو، میل جنسی، اختلالات نعوظ و همچنین عدم ارگاسم می شود.برخی از داروهای پارکینسون عبارتند از :بی پریدون(biperidine ) ، لوودوپا یا ال دو پا(levodopa ) ، لوودوپاسی(levodopa-c ) ، سلژیلین(selgiline ).

لرزش های غیر ارادی و اختلالت خواب باعث می شود که زوج ها تخت خواب و اتاق خواب خود را از یکدیگر جدا کنند؛ از این رو مبتلایان به بیماری پارکینسون از انجام امور جنسی و نزدیکی به همسرشان خودداری می کنند زیرا که از طرد شدن در ناموفق بودن آمیزش توسط آنان نگرانند.

تغذیه در پارکینسون

·   مصرف منابع خام مواد غذایی در رژیم غذایی

·  تاکید بر مصرف مواد غذایی حاوی فنیل آلاینن، مانند بادام، ماهی،گردو، کنجد، کدو تنبل، لوبیا، نخود و عدس

·   پروتئین رژیم غذایی باید محدود شود به جای مصرف گوشت سایر منابع پروتئینی مثل جو، سویا، ماست و… استفاده شود.

·  درصورت مصرف داروی لوودوپا باید دریافت ویتامین B6کنترل شود . این ویتامین در موز، ماهی، جگر، جو و…. وجود دارد.

· تاکید بر مصرف کربوهیدراتها

پیشگیری از بیماری پارکینسون

1. ورزش: فعالیت جسمانی و تمرینات روزانه می تواند به عملکرد طبیعی عضلات کمک کند.

2. سموم: آفت کش ها، پاک کننده ها، سایر ترکیبات شیمیایی که بطور معمول در زندگی استفاده می شود با بیماری پارکینسون رابطه دارند، اگرچه ممکن است قرار گرفتن در معرض چنین مواردی مکرر نباشد ولی حتی مقادیر کم آنها هم می تواند مشکلاتی را در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ایجاد نماید.

نتیجه گیری

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون می بایست مورد حمایت قرار بگیرند تا از آسیب های جدی که در پس این بیماری نهفته است جلوگیری بشود در خصوص آگاهی دادن به افراد جامعه در مورد این بیماری و عوارض دارویی آن و چگونگی برخورد با آن رسانه ها و آموزش می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

آموزش افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و همسرآنها در خصوص چگونگی برقراری روابط جنسی و برخورد باآن به ارتقای کیفیت زندگی آن ها کمک شایانی می کند.

منبع : apua

 

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان