پیشگیری از بزرگی خوش خیم پروستات و خوراکی ضد سرطان پروستات

[sbu_post_image]

علایم بزرگی پروستات

همانطور که گفته شد بسیاری از مردان مبتلا به بیماری بزرگی پروستات فاقد علائم می باشند. اما زمانیکه بزرگی پروستات در روند ادرار کردن دخالت کند منجر به بروز علایمی نظیر جریان ضعیف ادراری، احساس عدم تخلیه کامل مثانه، تأخیر در شروع ادرار، احساس ادرار کردن مکرر، بیدار شدن از خواب در شب جهت ادرار کردن و نیاز به زور زدن برای ادرار کردن خواهد شد.

این علائم ثانویه به اثر بزرگی پروستات برروی پیشابراه و بعد از آن برروی مثانه می باشد. در مراحل اولیه عضلات مثانه می توانند بر تنگی پیشابراه غلبه کند، اما بعداً عضلات مثانه ضخیم تر، حساستر، و قوی تر خواهند شد که سبب احساس ادرار مکرر می شود.در بعضی موارد زمانیکه پروستات بزرگ می شود، چنان پیشابراه را تحت فشار قرار می دهد که مثانه قادر نیست بر این نیرو غلبه کند، لذا نمی تواند بطور کامل تخلیه شود.

اگر عفونت ادراری ایجاد شود ممکن است علایمی نظیر حس درد و سوزش در ادرار کردن رخ دهد. در تعداد کمی از موارد مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات، این حالت ممکن است منجر به بروز عفونتهای مکرر ادراری، عدم تخلیه کامل ادرار و آسیب های تدریجی به مثانه و کلیه ها شود.

بافت پروستات بزرگ و متورم شده و نهایتا جریان خروج ادرار را قطع می‌کند، در نتیجه ادرار درون مثانه باقی می‌ماند. بزرگی خوش خیم پروستات معمولا در مردان بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد‌ (مردان زیر ۵۰ سال ندرتا دچار آن می‌شوند). علت غالب بزرگ شدگیهای پروستات بزرگی خوش خیم می‌باشد.

پیشگیری از بزرگی خوش خیم پروستات

رژیم غذایی (رژیم غذایی کشورهای صنعتی غرب ممکن است یکی از مهمترین عوامل مستعد کننده سرطان پروستات باشد. در مردانی که از غذاهای پرچرب استفاده می کنند احتمال بروز سرطان پروستات بیشتر است. وجود فیبر در رژیم غذایی بر مقدار تستوسترون و استرادیول گردش خون تأثیر می گذارد و در نتیجه پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می دهد. «سویا» حاوی ایزوفلاوُن ها است که موجب ممانعت از رشد سرطان پروستات می شوند. ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان است و همراه با سلنیوم موجب مهار رشد تومور در حیوانات آزمایشگاهی می شود. کاروتنوییدها حاوی لیکوپن هستند و رشد سلول های سرطان پروستات را در کشت های بافتی انسان مهار می کنند.

منشاء اصلی لیکوپن، آب گوجه فرنگی است. بسیاری از فرآورده های گیاهی برای درمان سرطان پروستات مورد مطالعه قرار نگرفته اند و استفاده از فرآورده های ترکیبی گیاهی به دلیل احتمال ایجاد لخته های سیاهرگی، حساسیت پستان ها و کاهش میل جنسی باید با احتیاط مصرف شوند. چاقی نه تنها موجب بروز دیابت و افزایش کلسترول می شود بلکه با بعضی از سرطان ها از جمله تومورهای وابسته به هورمون (مثل سرطان پروستات، پستان و تخمدان) ارتباط دارد. گزارش شده است که احتمال بروز سرطان پروستات در کشاورزان، افرادی که با کادمیوم فلزی در ساخت باتری، جوشکاری یا آبکاری فلزات سر و کار دارند افزایش می یابد.

البته اثبات این موضوع به بررسی بیشتری نیاز دارد. انجام وازکتومی، وجود بزرگی خوش خیم پروستات، یا بیماری های مقاربتی، بنابر بعضی پژوهش های به عمل آمده با ایجاد سرطان پروستات مرتبط بوده اند، ولی در برخی مطالعات دیگر این موضوع به اثبات نرسیده است. مبتلا بودن پدر یا برادر هر فرد به سرطان پروستات، احتمال ابتلای او را به این بیماری 2 برابر می کند. این خطر حتی درمردانی که چندین نفر از بستگان آنها (به ویژه در سنین جوانی) مبتلا به سرطان پروستات باشند باز هم افزایش می یابد.

نکته: تقریباً 9% از تمام سرطان های پروستات 45% از سرطان های پروستات در مردان زیر 55 سال را می توان به ژن استعداد به این سرطان نسبت داد که به شکل غالب (از پدر به فرزند) به ارث می رسد.

خوراکی ضد سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردان است…

گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موش های آزمایشگاهی کاهش می ‌د‌هد. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف گردو تاثیرات مثبتی بر روی ژن‌ های مرتبط با کنترل رشد تومور دارد.

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردان است و از جمله بیماری های است که عوامل محیطی و شیوه زندگی به ویژه رژیم غذایی نقش مهمی در ابتلا یا پیشگیری از آن ایفا می کند.
گردو به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا-3، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های (مواد شیمیایی گیاهی) مختلف خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.
برای انجام این پژوهش، تعدادی از موش ها از طریق دستکاری ژنتیکی در محیط آزمایشگاه به سرطان پروستات مبتلا شدند. نتایج نشان داد که پس از 18 هفته مصرف گردو، میزان قابل توجهی از اندازه و سرعت رشد تومورهای سرطانی در آنها کاسته شد. محققان همچنین دریافتند مصرف گردو نه تنها پیشرفت سرطان پروستات را  30 تا 40 درصد کاهش می دهد بلکه مقدار نوعی پروتئین خاص در خون را نیز کم می کند. این پروتئین یک فاکتور رشد شبه انسولین است که ارتباط بسیار زیادی با بروز سرطان پروستات دارد.

گردو بر روی ژن های چندگانه مرتبط با تومورهای بدخیم پروستات اثرات مثبتی دارد.

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقیقات آماری و بالینی،روند بدخیمی بیماری سرطان پروستات را به عواملی چون سن،ژنتیك، هورمونی،‌تغذیه، مواد شیمیایی و بیماری‌های مقاربتی مرتبط می‌دانند.

ارتباط بین سرطان،رژیم غذایی و مكمل‌های تغذیه‌‌ای متغیر است.از آنجا كه سرطان پروستات معمولا به آهستگی رشد می‌كند ولی می‌تواند مهلك باشد لذا رژیم غذایی مناسب نظیر غذاهای كم‌چرب و مبتنی بر غذاهای گیاهی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

* مصرف میوه‌ها و سبزیجات نقش مفیدی در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها دارد.این غذاها نه‌تنها ویتامین‌ها،املاح و فیبر را فراهم می‌كنند بلكه وعده‌های غذایی كم‌كالری و كم‌چربی را تامین می‌كنند.

* این احتمال وجود دارد كه مصرف كالری و چربی بیش از حد خطر سرطان پروستات را افزایش دهد و این به نوبه خود رشد سلول‌های سرطانی پروستات را تحریك می‌كند.

* از سوی دیگر خوردن محصولات گوجه‌فرنگی یا دیگر غذاهای غنی از لیكوپن مانند هندوانه و گریپ‌فروت خطر ابتلا به سرطان پروستات را كمتر می‌كند. بیشترین لیكوپن در فرآورده‌های گوجه‌فرنگی پخته شده مانند سوپ گوجه‌فرنگی و سس اسپاگتی می‌باشد.گوجه‌فرنگی نپخته از لیكوپن كمتری برخوردار است.

* سیر هم در كاهش ابتلا به سرطان پروستات موثر است.تركیبات سولفور موجود در سیر عمل ایمنی را افزایش می‌دهند و این به مبارزه با رشد تومور كمك می‌كند. این تركیبات گسترش سلول‌های سرطانی را كاهش داده و تولید آنزیم‌هایی را كه به از بین بردن تركیبات سرطان‌زا كمك می‌كند، افزایش می‌دهد.

* فرآورده‌های سویا نیز به دلیل دارا بودن ایزوفلاون‌ها احتمال خطر سرطان پروستات را كاهش می‌دهند.

* چای سبز هم حاوی تركیباتی است كه فعالیت آنزیم‌های ضروری برای رشد سرطان را مهار می‌كند.

* همچنین طی تحقیقاتی مشخص شده است كه فلفل تند می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی در مبتلایان به سرطان پروستات شود.

* مصرف نوشیدنی‌های الكلی هم خطر ابتلا به سرطان پروستات را تشدید می‌كند.

* احتمال بروز سرطان پروستات در مردانی كه الكل مصرف می‌كنند 20 درصد بیشتر از مردانی است كه از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری می‌كنند

منبع : راهنمای پزشکی خانواده- پروستات و بیماری های آن

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان