پیشگیری از بیماری پروستات

[sbu_post_image]

معاینۀ سالانه برای مردان از 50 تا 75 سالگی توصیه می‌شود. در مواردی که سابقۀ خانوادگی این بیماری وجود داشته باشد، توصیه می‌شود که معاینات از 45 سالگی آغاز گردند.

عوارض جراحی آدنوم پروستات

انزال پَسرو
مشکلات نعوظ

انزال پسرو به سمت جلو نمی‌رود، به سمت مثانه خواهد رفت. بنابراین باعث باروری خواهد شد. این تنها اثر جانبی جنسی جراحی است. سیستم نعوظ دچار مشکلی نخواهد شد.

 تشخیص سرطان پروستات

استفاده از PSA، تماس مقعدی
یکی یا آن دیگری کافیست، تفاوتی ندارند.
انجام یکی از دو آزمایش ضروری است. با هم در تضاد نیستند اما مکمل یکدیگر اند.

 علایم آدنوم پروستات

سوزش های ادراری.
مشکلات در ادرار کردن، مانند تمایل به دفعات متعدد ادرار و قطرات ادرار همراه با تأخیر.
علائم هیپرتروفی پروستات اینها هستند نیاز مدام به ادرار کردن، جهش متناوب ادرار، جهش ضعیف، قطرات همراه با تأخیر و تمایل به ادرار در تمام طول شب.

پروستات سرطانی رایج بین مردان بالای 50 سال است و دومین علت مرگ بر اثر سرطان بعد از سرطان ریه محسوب می‌شود.

PSA  برای تشخیص سرطان مفید است اما برای تشخیص آدنوم هیچ کارایی ندارد. با این حال، در عمل اگر کسی مشکوک به آدنوم باشد از PSA  برای او استفاده می‌شود. این آزمایش برای تشخیص احتمالی سرطان پروستات انجام می‌شود. در واقع، برای اطمینان خاطر بیمار صورت می‌گیرد.

به علتی هنوز ناشناخته، پروستات تمام مردان با افزایش سن، از 40 سال به بعد، حجم بیشتری پیدا می‌کند. این پدیده ای طبیعی است. در عوض، تمام مردان دچار مشکل در ادرار کردن نمی‌شود، و زمانی که این مشکل پیش می‌آید، آنها این موضوع را خیلی جدی نمی‌گیرند.

علت پروستاتیت

یک ویروس.
یک عفونت باکتریایی.

پروستات می‌تواند مردان را در هر سنی مبتلا کند، اما فراوانی آن بین جوانان و افراد 30 تا 40 سال بسیار اندک است.

منبع  سیمرغ

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان