عواملي که افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌هاي ادراري مي‌كند

* چه عواملي افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌هاي ادراري مي‌كند؟
_ به‌طوركلي در هر فردي كه به هر علتي ـ شيمي‌درماني، بيماري قند، ايدز،… ـ سيستم ايمني بدنش تضعيف شده باشد، عامل مساعد‌كننده‌اي براي رشد ميكروب‌ها و ايجاد عفونت وجود دارد. از عوامل مؤثر ديگر در ايجاد عفونت ادراري عادات بد بهداشتي در زنان است، مثل وقتي كه به دستشويي مي‌روند و آب را با فشار به خود مي‌گيرند و يا براي خشك كردن دستمال كاغذي را با فشار به بدن خود مي‌كشند و باعث انتقال ميكروب‌هاي اين نواحي به داخل مجراي ادرار مي‌شوند.

از طرفي ديگر، هرگاه در دستگاه ادراري توقف و ركود در مسير جريان ادرار به‌وجود بيايد شيوع عفونت بالا مي‌رود؛ مثلاً تنگي مادرزادي محل اتصال كليه به حالب، تنگي محل حالب به مثانه، برگشت ادرار مثانه به كليه‌ها، وجود «ديورتيكول» در هر نقطه‌اي از سيستم ادراري، مثانه عصبي، تنگي مجرا و بودن جسم خارجي مثل سوند در سيستم ادراري. در اين موارد معمولاً پس از قطع آنتي‌بيوتيك بلافاصله عفونت عود مي‌كند.
يك گروه از سنگ‌ها به‌نام سنگ‌هاي عفوني هستند كه در داخل آنها ميكروب لانه مي‌كند و آنتي‌بيوتيك قادر به از بين بردن آنها نيست و بلافاصله با قطع درمان، عفونت عود مي‌كند. عامل ديگر فيستول ادراري است.
فيستول ادراري عبارت است از ارتباط سيستم ادراري با يك سيستم ديگر، مثلاً لولة گوارش با رحم و واژن در خانم‌ها. اين مجراي فيستول محل عبور ميكروب به داخل سيستم ادراري است كه منجر به عفونت دائمي مي‌شود. تنها راه درمان، برداشتن مجراي فيستول از طريق جراحي است.

* افتادگي مثانه در زنان عفونت ادراري ايجاد مي‌كند؟
_ در نوع خفيف آن تأثير چنداني ندارد، ولي در نوع شديد كه باعث تخليه نشدن كامل مثانه مي‌شود، باقي‌ماندن ادرار شيوع عفونت را در زنان افزايش مي‌دهد.

* عفونت ادراري موجب سقط جنين و يا آسيب به جنين در زنان باردار مي‌شود؟
_ درصورتي‌كه عفونت ادراري فعاليت كليه‌ها را كم كند و اورة خون را بالا ببرد ممكن است منجر به سقط جنين شود؛ ولي به‌طوركلي عفونت كليه (پيلونفريت) در دوران بارداري باعث كاهش وزن جنين مي‌شود و طبعاً نوزادي كه وزنش در موقع تولد از وزن استاندارد كمتر است در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد. به همين خاطر ما، در زنان باردارِ دچار عفونت ادراري، پس از درمان كامل عفونت، پيشگيري از عفونت را به صورت مصرف دوز پايين آنتي‌بيوتيك، تا آخر زمان حاملگي ادامه مي‌دهيم. درحالي‌كه در عفونت‌هاي سطحي ادراري خانم‌هاي غيرباردار درمان كوتاه‌مدت سه تا پنج روزه و حتي تجويز يك دوز واحد كافي است. درحالي‌كه بعضي همكاران غيرمتخصص براي چنين عفونت‌هاي ساده‌اي تعداد زيادي آنتي‌بيوتيك تزريقي براي بيمار تجويز مي‌كنند كه مي‌تواند براي كليه سم بوده و باعث تخريب و کاهش کار کلیه شود.

منبع:دانشجو

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان