کلیه پلی کیستیک و علائم آن

[sbu_post_image]

بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین یک بیماری نسبتا خطرناک است که در آن کلیه ها بطور پیشرونده کار خود را از دست داده و بیمار معمولا در دهه پنجم زندگی نیاز به دیالیز پیدا می کند. شایعترین بیماری ارثی کلیه همین کلیه پلی کیستیک بالغین است. متاسفانه این بیماری درمان ندارد ولی با اقدامات درمانی مناسب می توان روند تخریب کار کلیه ها را به تاخیر انداخت.

بیماری هایی که در آن کلیه ها دچار کیست می شوند زیاد هستند و نباید آنها را با همدیگر اشتباه کرد. این بیماریها را اصطلاحا بیماری کیستیک کلیه می گویند که شایعترین آن کیست ساده کلیه است که بیماری خطرناکی نمی باشد. کیست ساده کلیه را نباید با بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین اشتباه کرد. بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین یک بیماری نسبتا خطرناک است که در آن کلیه ها بطور پیشرونده کار خود را از دست داده و بیمار معمولا در دهه پنجم زندگی نیاز به دیالیز پیدا می کند.
این یک بیماری ارثی است که در آن کیستهای متعدد و بیشمار هر دو کلیه را پر می کنند. این بیماری دارای دو نوع است و چون ارثی می باشد از روی نحوه توارث آنرا به دو نوع اتوزوم غالب و اتوزوم مغلوب تقسیم می کنند. این اصطلاحات اصطلاح ژنتیکی هستند و نحوه توارث را نشان می دهند. اگر توارث بصورت اتوزوم غالب باشد یعنی اینکه اگر یکی از والدین دارای ژن معیوب باشد بیماری می تواند به فرزندان منتقل شود ولی برای انتقال بیماری اتوزوم مغلوب باید هر دو والدین دارای ژن معیوب باشند. نوع اتوزوم غالب مخصوص بالغین است و علائم بیماری ما بین 40-30 سالگی ظاهر می شوند ولی نوع اتوزوم مغلوب در دوران کودکی حتی در داخل رحم خود را آشکار می کند. موضوع مورد بحث این مقاله در حقیقت کلیه پلی کیستیک از نوع اتوزوم غالب یا بالغین می باشد. یکی از علل مهم نارسایی کلیه همین بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین است. در آمریکا چهارمین علت نارسایی کلیه همین بیماری است. این کیستها در 40 درصد موارد در سایر اعضاء مثل کبد و عروق مغز نیز دیده می شوند که گاهی سبب خونریزی مغزی می گردند. میزان شیوع این بیماری یک در 400 تا یک در هزار می باشد.
شایعترین بیماری ارثی کلیه همین کلیه پلی کیستیک بالغین است. اصطلاح اتوزوم غالب بدین معنی است که اگر یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشد، به احتمال 50 درصد این بیماری به فرزندان منتقل خواهد شد. ولی در بعضی موارد گرفتاری به بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین (10 درصد) هیچکدام از والدین مبتلا به این بیماری نیستند. کیستهای کلیه از لوله های ادراری(نفرون) رشد می کنند. تعداد این کیستها گاهی به هزاران عدد می رسد و با بزرگ شدن آنها اندازه کلیه ها نیز بزرگ می شود. در اکثر این بیماران ما بین 30-20 سالگی فشارخون ایجاد می شود.

علائم بیماری کلیه پلی کیستیک

• شایعترین علامت درد پهلوها است ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد.
• عفونت ادراری و عفونت کیستها
• وجود خون در آزمایش ادرار
• کیستهای کبد و لوزالمعده
• اختلالات دریچه های قلبی
• فشارخون بالا
• سنگ کلیه
• آنوریسم (گشاد شدن) عروق مغزی
• دیورتیکولوز روده بزرگ (دیورتیکولهای متعدد در روده بزرگ)
• آسیب به قدرت تغلیظ ادرار که سبب می شود حجم زیادی از ادرار تولید کنند.
• بزرگ شدن کلیه ها که از راه شکم قابل لمس هستند
• در 50-30 درصد بیماران ادرار خونی دیده می شود (خود بیمار خون را می بیند).

منبع: هفت سیب

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان